کد خبر : 1563442 | 02 آبان 1397 ساعت 11:49 | 31.5K بازدید | 0 دیدگاه

کوالنکو؛ قهرمان یخی در سایه(عکس)

پرسپولیس مهمترین بازی عمرش را در مجموع رفت و برگشت برد و به فینال رفت و در این بین شجاعت یا لطف یک مرد نقش مهمی داشت که کمتر به آن پرداخته شد.

کوالنکو؛ قهرمان یخی در سایه(عکس)

به گزارش" ورزش سه" پرسپولیس بازی بزرگ زندگی اش را با موفقیت پشت سرگذاشت و این اتفاق می توانست طور دیگری رقم بخورد. دقیقه 75 بازی است و پرسپولیس با نتیجه یک بر یک هم به فینال می رود. الان دیگر وقت گل خوردن نیست اما السد فشار می آورد، عادل فردوسی پور طوری گزارش می کند که انگار السد نزدیک است گل بزند، تماشاگران حاضر در استادیوم و حتی بازیکنان پرسپولیس هم تحت این فشار شدید قرار دارند. یک گل یا یک اشتباه... حتی فکر کردن به آن هم تحمل آن دقایق را دشوارتر کرده بود. ژاوی و گابی در این دقایق عالی بازی می کنند آن ها پرسپولیس را تحت فشار گذاشتند و توپ را دائم از راست به چپ می برند و اکرم عفیف و الهیدوس هم توپ های خطرناک را برای بونجاح می فرستند. دقیقه 75 است و بونجاح توپ را به بازیکن پشت سرش نزدیک خط طولی در جناح راست پرسپولیس می دهد و خودش به سمت هجده قدم می رود، بازیکن السد دوباره همان توپ را به مهاجم الجزایری می دهد، او توپ را بین خط اوت و خط هجده قدم می گیرد و به سمت محوطه جریمه می آید، شجاع خلیل زاده اما بازیکن مقابل او است. درست است که بونجاح یک گل زد اما شجاع تا آن دقیقه خیلی خوب ماشین گلزنی لیگ قهرمانان آسیا را از کار انداخته بود. بغداد با توپ می آید و شجاع هم برای دفاع ... بونجاح اما قبل از شجاع با نوک پای راست توپ را می زند و شجاع جا می می ماند و برخورد... همه چیز شبیه یک اتفاق وحشتناک بود، یک پنالتی در دقیقه 75 می توانست همه چیز را در آن دقایق نابود کند. تصور کنید؛ داور پنالتی می گیرد و به شجاع کارت زرد نشان می دهد، شجاع اعتراض می کند و قطعا سیدجلال و دیگران هم برای اعتراض می آمدند، شاید شجاع یا کمال اعصابشان به هم می ریخت و یکی هم این وسط اخراج می شد، بغداد بونجاح یا ژاوی؟ گابی هم می تواند پنالتی زن خوبی باشد و در آن سو فقط بیرانوند است که البته پنالتی کریستیانو رونالدو را در جام جهانی گرفته و می تواند پنالتی بونجاح را بگیرد، اما تا پنالتی زده شود می شد هزار اتفاق رخ بدهد. چیزی شبیه به بازی ایران و ژاپن در جام ملت های 1992 هیروشیما که همه چیز با یک خطا نابود شد. اخراج پیوس و محرمی و کرمانی، دعوا با جمال شریف و...اما هیچکدام از این اتفاق ها رخ نداد چون یک قهرمان آرام، شبیه به قهرمان های کامویی فیلم نوآرهای دهه شصت کارش را به بهترین شکل انجام داد و بدون نمایشگری و جلب توجه رفت.


نام او  والنتین کوالنکو است. 43 ساله و اهل ازبکستان است.  با چهره ای مصمم و شبیه به افسران ارشد دوران جنگ جهانی دوم که شب گذشته یک قضاوت عالی داشت. تصمیم او باعث شد امروز پرسپولیس فینالیست آسیا باشد، تصمیمی که حالا و بعد از گذشت یک روز از بازی به نظر می رسد تصمیم درستی بوده است. شجاع زیرکانه برای زدن توپ به بیرون هجده قدم رفت و بونجاح هم زیرکانه خودش را به پای ستون شده شجاع زد، کوالنکو در این صحنه در بهترین جای ممکن ایستاده بود و با خونسردی فوق العاده اش و در حالی که حس و حال برخورد در آن لحظه به شکلی بود که حتی تماشاگران را هم نسبت به پنالتی بودنش دچار تردید کرد.


کوالنکو در بازی شب گذشته قضاوتی در حد مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا داشت و به خوبی داوری نه چندان خوب روشن ایرماتوف ازبکستانی که در بازی برگشت مقابل الدحیل را در تهران قضاوت کرده بود را از ذهن ها زدود. کوالنکو در حالی که همه انتظار اتفاق های عجیب در قضاوت های فوتبال آسیا دارند دیشب قضاوتی عادلانه و در سطح استاندارد ارائه داد و این بازی مهم و حساس بدون کمترین تنش و مشکل به پایان رسید آن هم خوشبختانه به سود پرسپولیس

 

 


عکس:امیرحسین خیرخواه

دیدگاه‌ها