کد خبر : 1563461 | 02 آبان 1397 ساعت 12:43 | 53.2K بازدید | 0 دیدگاه

ده ستاره کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۱۸

مردان آهنین در معدن طلای بوداپست

۱۰ قهرمان و ۱۰ ستاره از دل مسابقات جهانی کشتی آزاد بیرون آمدند که هر کدام مسیر پر پیچ و خمی را برای رسیدن به طلای ناب بوداپست طی کردند.

مردان آهنین در معدن طلای بوداپست

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته با شاهکار عبدالرشید سعیداله‌یف برابر رقیب قدرتمند آمریکایی یعنی کایل اسنایدر و قهرمانی با ضربه فنی پرونده مسابقات جهانی کشتی آزاد در بوداپست مجارستان بسته شد. رقابت‌هایی که روس‌ها از هر نظر نسبت به رقبای خود برتر بودند و با ۴ طلا، یک نقره و ۲ برنز در ۷ وزن از ۱۰ وزن به مدال دست یافتند. آمریکا هم البته با ۳ مدال طلا عملکرد قابل قبولی داشت؛اگرچه روز آخر قافیه قهرمانی را به روسیه باخت.


در این میان ایران بعد از ۱۳ سال با وجود افزایش تعداد اوزان حتی یک فینالیست هم نداشت تا شاگردان خادم فقط با ۳ مدال برنز به تهران بازگردند.


با اینکه ایرانی ها رنگ فینال را هم در این رقابت ها ندیدند؛ شاهد رقابت های جذاب و نفسگیری برای کسب مدال طلا در اوزان دهگانه بودیم که خیلی از مواقع نفس‌ها را تا لحظه آخر در سینه حبس کرد. برخی از این قهرمانان نفرات شناخته شده و عنوان داری بوده و برخی دیگر هم پدیده هایی هستند که تازه خودشان را به جهان کشتی به عنوان قهرمان جهان معرفی کردند.


حالا این ۱۰ قهرمان تا سال آینده ستاره های کشتی جهان محسوب می شوند و رقبا حساب ویژه ای روی آنها باز می کنند؛ از جوان ۱۹ ساله ژاپنی که پدیده مسابقات بود تا رودریگوئز کوبایی که با ۳۵ سال سن فن یک دست و یک پا را اجرا کرد و همه را به وجد آورد.


به همین بهانه در ادامه به معرفی ۱۰ قهرمان کشتی آزاد جهان در بوداپست می پردازیم.


۵۷ کیلوگرم؛ زائور اوگویف (روسیه)

 

1347786


کشتی گیر ۲۳ ساله ای که در سبک وزن شاید حریفانش خیلی روی او حساب باز نمی کردند، از همان اولین مسابقه نشان داد که مدعی قهرمانی است. زائور اوگویف که با وجود نداشتن مدال جهانی و المپیک در کارنامه اش در رقابت های کشوری روسیه به مدال طلا و مسابقات قهرمانی اروپا به برنز و نقره رسیده بود، خیلی خوب برای جهانی بوداپست آماده شده بود. اوگویف بعد از شکست دادن رقیب ارمنستانی با نتیجه عالی، اورتگا از کوبا را هم ۶ بر صفر شکست داد و در حالی به نیمه نهایی رسید که یک امتیاز هم به حریفانش نداده بود. این کشتی گیر سبک وزن روس در نیمه نهایی به مصاف یوکی تاکاهاشی از ژاپن رفت و او را هم ۷ بر ۲ شکست داد تا به فینال برسد. پایان بخش سریال جذاب اوگویف ساخت سال ۲۰۱۸ شکست دادن سانایف در کشتی سخت در فینال با نتیجه ۴ بر ۳ بود که روسیه را به مدال طلای سبک وزن رساند. به جز کشتی فینال شاید هیچ حریفی در این دوره نتوانست زائور اوگویف را به دردسر بیاندازد؛ کشتی گیری که تازه راه قهرمانی را در کشتی جهان پیدا کرده است.


۶۱ کیلوگرم: بونه رودریگز (کوبا)

 

1347788


تمام کشتی هایی که در بوداپست گرفت، یک طرف و آن فن یک دست و یک پایی که در فینال برابر رشیداف روس اجرا کرد؛ یک طرف دیگر. شاید باورش سخت باشد؛ اما باید بدانیم که بونه رودریگز کشتی گیری ۳۵ ساله است و با این سن بالا قبراق و سرحال روی تشک ظاهر می شود. او که پیش از فقط سابقه کسب ۲ مدال برنز جهان در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ را در کارنامه داشت، با همین فن ۵ امتیازی در  فینال که کلیپ آن به سرعت در فضای مجازی پخش شد، در فینال برابر حریف روسی به پیروزی رسید. این کوبایی اکثر مبارزات خود را با نتیجه نزدیک پیروز شد و قهرمانی اش میلیمتری بود. او بعد از استراحت در دور نخست، حریف رومانیایی را ۴ بر ۲ شکسست داد تا به باقر یخکشی از ایران برخورد کند. در این کشتی با اینکه تا لحظات پایانی آزادکار ایرانی ۸ بر ۶ پیش بود، در نهایت ۱۰ بر ۸ شکست خورد تا رودریگوئز به نیمه نهایی برود و برابر حریف آمریکایی قرار بگیرد. این کشتی گیر کوبایی در نیمه نهایی ۹ بر ۴ به برتری دست یافت و حریف رشیداف در فینال شد که با همان فن ۵ امتیازی تا پایان مقاومت کرد و به اولین طلای خود در ۳۵ سالگی رسید.


۶۵ کیلوگرم: تاکوتو اوتوگورو (ژاپن)

 

1347787

 

برخلاف وزن قبلی این بار باید از جوان بودن قهرمان وزن ۶۵ کیلوگرم تعجب کنیم. تاکوتو اوتوگورو فقط ۱۹ سال سن دارد و برای نخستین بار پای به مسابقات جهانی گذاشت. این ژاپنی در پایان رقابت‌ها به قهرمان بزرگ کشورش تبدیل شد و به خوبی پاسخ اعتماد مربیانش را داد. اوتوگورو را می‌توان پدیده مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نامید؛ در شرایطی که کسی ابتدای رقابت‌ها روی این کشتی‌گیر ناشناخته روی او حساب باز نمی‌کرد. او در دور نخست حریف رومانیایی را با نتیجه عالی شکست داد و سپس با نتیجه ۱۱ بر صفر کشتی گیر اوکراینی را از پیش رو برداشت تا همه نگاهها را به خود جلب کند. این قدرت نمایی اوتوگورو در یک چهارم نهایی هم ادامه داشت و او حریفی از مولداوی را ۱۲ بر ۲ شکست داد. اوج کار این ژاپنی در نیمه نهایی برابر حریف روسی بود که ۱۵ بر ۱۰ در یک کشتی جذاب به برتری رسید تا در فینال برابر باجرانگ از هند قرار بگیرد. او با هوش بالا و قدرت تماشایی فینال را هم ۱۶ بر ۹ شکست داد تا با شایستگی قهرمانی اش را جشن بگیرد.


۷۰ کیلوگرم: ماگومد رسول قاضی ماگمدوف(روسیه)

 

1347791


کشتی‌گیر روسی یکی از مدعیان اصلی وزن ۷۰ کیلوگرم بود و در نهایت هم دومین طلای خود را در مسابقات جهانی برگردن آویخت. قاضی ماگمدوف که در سال ۲۰۱۵ هم توانسته بود در لاس وگاس جشن قهرمانی بگیرد، راه سختی برای رسیدن به دومین طلای خود داشت. این کشتی گیر ۲۷ ساله که در روز آخر نقش کلیدی با فینالیست شدنش در قهرمانی تیمی روسیه داشت، در دور اول حریف ترکیه ای را ۶ بر ۴ مغلوب کرد. او دومین حریفش را هم از کانادا با برتری خفیف ۲ بر صفر شکست داد و سپس در یک چهارم نهایی با کشتی گیری از مغولستان کشتی گرفت که ۵ بر صفر برنده شد. این روسی در نیمه نهایی هم حریف گرجستانی را ۳ بر یک مغلوب کرد تا در فینال برابر هموطنش آدام باتیروف که به عنوان یک روسیه ای با ملیت بحرینی در مسابقات حاضر شده بود، قرار بگیرد. در این فینال جذاب قاضی ماگمدوف ۷ بر ۶ برنده شد تا مدال طلای ۷۰ کیلوگرم را برای خود کند.


۷۴ کیلوگرم: زائوربک سیداکوف (روسیه)

 

1347793


شاید اگر قبل از مسابقات جهانی می‌خواستیم درباره مدعیان وزن ۷۴ کیلوگرم صحبت کنیم؛ جردن باروز را در صدر قرار می دادیم و سپس فرانک چامیزو به ذهنمان می رسید؛ اما یک کشتی گیر روسی با شکست دادن هر ۲ مدعی این وزن به فینال رسید و در نهایت هم قهرمان شد. زائوربک سیداکوف ۲۲ سال که یکی از دیگر پدیده های این دوره از مسابقات جهانی بود، چند ماه قبل مدال طلای قهرمانی زیر ۲۳ سال اروپا را کسب کرده بود؛ اما در رقابت های جهانی به بزرگترین افتخار عمر ورزشی خود رسید و خبر از یک قدرت جدید در وزن ۷۴ کیلوگرم داد. این کشتی گیر جوان روسی در دور اول حریف بلغاری را ۱۰ بر صفر مغلوب کرد و سپس یک حریف پورتوریکویی را از پیش رو برداشت. سیداکوف در یک چهارم نهایی به سد سخت جردن باروز آمریکایی برخورد کرد و در یک کشتی جذاب و دیدنی ۶ بر ۵ به پیروزی رسید. شگفتی بعدی سیداکوف در نیمه نهایی رقم خورد؛ جایی که ۳ بر ۲ چامیزوی ایتالیایی را از پیش رو برداشت. در نهایت هم کشتی گیر روسی در یک نبرد سخت ۲ بر ۲ از سد حریف گرجستانی در فینال گذشت تا اولین طلای جهانی خود را کسب کند.


۷۹ کیلوگرم: کایل دیک (آمریکا)

 

1347790


در وزنی که عزت‌الله اکبری هم در یک قدمی فینال بود، کایل دیک آمریکایی یکی پس از دیگری حریفانش را با اقتدار از پیش رو برداشت. شاید به جرات می توان گفت مقتدرانه ترین قهرمانی در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ متعلق به همین کشتی گیر آمریکایی است که حتی یک امتیاز هم به حریفانش در ۴ مبارزه خود نداد. کایل دیک در دور دوم بعد از استراحت در دور اول مقابل کشتی گیری از آلمان ۱۱ بر صفر به برتری رسید. او حریف گرجستانی را هم در دور بعدی با نتیجه ای مشابه شکست داد. اوج کار این کشتی گیر آمریکایی در نیمه نهایی بود که حریف روسی را ۱۳ بر صفر از پیش رو برداشت و در نهایت در فینال به کشتی گیر باتجربه آذربایجانی برخورد کرد و با برتری ۲ بر صفر یکی از مقتدرانه ترین قهرمانی های تاریخ را رقم زد.


۸۶ کیلوگرم: دیوید تیلور (آمریکا)

 

1347789

 

شاید اگر قبل از مسابقات جهانی ۲۰۱۸ کسی از قهرمانی دیوید تیلور آمریکایی در وزن ۸۶ کیلوگرم صحبت می کرد، کمتر کسی باور داشت که این اتفاق در حضور حسن یزدانی رخ دهد. این آمریکایی آماده که هیچ افتخاری در سطح جهان و المپیک قبل از این در کارنامه نداشت، در همان دور اول به حسن یزدانی برخورد کرد و در یک کشتی جذاب در حالی که ۶ بر ۲ عقب افتاد، در نهایت ۱۱ بر ۶ به برتری رسید. تیلور آمریکایی بعد از شکست حسن یزدانی در گام نخست اعتماد به نفس دوچندانی گرفت و با قدرت به مسیرش ادامه داد. از پیش رو برداشتن کشتی گیران بلغاری و کوبایی کار سختی برای تیلور نبود. او در نیمه نهایی کوراگلیف روس برخورد کرد و بازهم در حالی که تا ثانیه های پایانی عقب بود، به سبک کشتی با حسن یزدانی به کشتی برگشت و ۷ بر ۵ به پیروزی رسید تا برای نخستین بار فینالیست شود. تیلور آمریکایی در فینال کار سختی نداشت و حریف ترکیه‌ای را ۱۲ بر ۲ مغلوب کرد تا یکی از ستاره های مسابقات لقب بگیرد.


۹۲ کیلوگرم: جی دن کاکس (آمریکا)

 

1347794


با اینکه دن کاکس فقط ۲۳ سال سن دارد؛ اما یکی از چهره های باتجربه کشتی آمریکا به حساب می آید. او که برنز المپیک ۲۰۱۶ و جهانی ۲۰۱۷ را در کارنامه خود داشت، مثل علیرضا کریمی به وزن ۹۲ کیلوگرم آمده بود تا شانس خود را در وزن جدید برای قهرمانی آزمایش کند. این کشتی گیر تنومند آمریکایی که به تانک هم تشبیه شده، در دور نخست حریف گرجستانی را ۶ بر ۲ مغلوب کرد. سپس برابر حریفی از مولداوی به برتری رسید تا در نیمه نهایی حریف علیرضا کریمی از ایران شود. با اینکه کریمی هم تمام رقبای خودش را با امتیاز عالی مغلوب کرده بود؛ اما آمادگی بالای کاکس باعث شد ۵ بر ۲ به پیروزی رسیده و فینالیست شود. او در فینال هم حریف بلغاری خود را ۴ بر یک از پیش رو برداشت تا اولین مدال طلای خود در جهان را جشن بگیرد.


۹۷ کیلوگرم:عبدالرشید سعدالله‌یف(روسیه)

 

1347795


از ابتدای مسابقات هم مشخص بود که رقابت اصلی در این وزن بین ۲ ستاره مطرح کشتی آمریکا و روسیه است. عبدالرشید سعدالله یف که با ۲۲ سال سن کارنامه پرافتخاری را برای خودش در سال های اخیر رقم زده و یک طلای المپیک و ۲ طلای جهان قبل از این به دست آورده بود، حساس ترین کشتی خود را در فینال برابر کایل اسنایدر برگزار کرد تا انتقام فینال سال گذشته را بگیرد. سعدالله‌یف ثانیه هایی بعد از آغاز فینال حریف مطرح خود را ضربه فنی کرد تا بار دیگر شایستگی هایش را ثابت و در کسب مدال طلا در جهان هت تریک کند. سعدالله‌یف در دور نخست حریف مقدونیه ای را ۱۱ بر صفر شکست داد و در دور دوم ایبراگیموف را از قزاقستان را ۱۴ بر ۳ مغلوب کرد. حریف ایتالیایی و گرجستانی هم با امتیاز عالی از این غول روسی شکست خوردند تا او راهی فینال شود و در نهایت به عنوان قهرمانی برسد.


۱۲۵ کیلوگرم: گنو پتریاشویلی (گرجستان)

 

1347792


رقابت در سنگین وزن همواره با جذابیت و دشواری بالا دنبال شده است. این بار هم قرار گرفتن پرویز هادی، طاها آکگول و پتریاشویلی در یک سمت جدول کار را سخت تر کرده بود. در نهایت گنو پتریاشویلی از گرجستان سربلند از این مثلث مرگ بیرون آمد و دومین طلای متوالی خود را در مسابقات جهانی بر گردن آویخت. این گرجستانی با ۲۴ سال سن در دور نخست استراحت کرد و سپس حریف مجارستانی را ۱۱ بر یک مغلوب کرد. خزریف روس در دور بعدی حریف سرسختی برای پتریاشویلی بود که او هم نتوانست از پس رقیب پرافتخارش بربیاید. شاید سخت ترین مبارزه این گرجستانی برای دفاع از عنوان قهرمانی اش پای فینال برابر پرویز هادی بود که ۱۳ بر ۶ در یک کشتی پر افت و خیز کشتی گیر ایرانی شکست داد و به فینال رسید. پتریاشویلی در فینال کار راحتی داشت و توانست ۶ بر صفر از سد حریف چینی بگذرد و دومین طلای جهانی خود را کسب کند.

دیدگاه‌ها