کد خبر : 1566042 | 12 آبان 1397 ساعت 18:53 | 23.6K بازدید | 0 دیدگاه

پروین سفیر جام فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران

شنبه آینده، وقتی میزبانی از فینال لیگ قهرمانان آسیا یکی از مهم‌ترین روزهای تاریخ فوتبال ایران را رقم خواهد زد، چهره ویژه‌ای که جام قهرمانی را به روی چمن می‌آورد و در جایگاه ویژه قرار می‌دهد کسی نیست جز علی پروین.

پروین سفیر جام فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از همشهری ورزشی ، حضور سلطان روی چمن‌های آزادی، آن هم در یک مراسم رسمی و بین‌المللی از آن اتفاق‌های فرخنده‌ای است که تماشای بازی شنبه را برای همه فوتبالی‌ها جذاب‌تر می‌کند. شما پرسپولیسی باشید یا استقلالی؛ به هر حال علی پروین از شمایل‌های ویژه و نمادهای فوتبال ایران به حساب می‌آید و حضور او به‌عنوان «سفیر جام» در این مسابقه اعتباری دوچندان هم برای پروین و هم برای فوتبال ایران خواهد بود. سفیر جام (Trophy Ambassador) عنوانی است که در مراسم فینال رقابت‌های مختلف بین‌المللی به چهره‌های ویژه‌ای اطلاق می‌شود که جام قهرمانی را برای برپایی مراسم به جایگاه ویژه می‌آورند؛ کاری که سال گذشته در بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا برعهده آندری شوچنکو بود و در همین فینال پرسپولیس و کاشیما نیز در بازی رفت برعهده زیکوی برزیلی (رئیس سازمان فوتبال کاشیما آنتلرز) است.

 

  بعد از 13سال
علی پروین طی سال‌های اخیر بارها برای تماشای بازی پرسپولیس به ورزشگاه آزادی آمده و در جایگاه تماشاگران نشسته است، اما حضور او روی چمن‌های ورزشگاه طی این سال‌ها به مربیگری‌اش در دو سه بازی خیریه و نمایشی مقابل ستارگان اروپا و پیشکسوتان میلان محدود می‌شود. پروین در تقابل با ستارگان اروپا هدایت تیمی متشکل از فوتبالیست‌های بازنشسته و هنرمندان را برعهده داشت و در دیدار پیشکسوتان میلان و پیشکسوتان پرسپولیس نیز روی نیمکت نشست تا ستاره‌هایی که در زمان بازیگری شاگرد خودش بودند را در زمان میانسالی هم ارنج کند. اینها حضورهای غیررسمی و نمادین سلطان روی چمن‌های آزادی بوده‌اند. اما آخرین حضور رسمی او به سال1384 بازمی‌گردد که برای آخرین بار روی نیمکت پرسپولیس نشست و این تیم را در لیگ‌برتر ایران هدایت کرد. در لیگ چهارم سرمربی پرسپولیس راینر زوبل آلمانی بود و علی پروین هم به‌عنوان مدیر فنی روی نیمکت می‌نشست. در لیگ پنجم اما پروین از همان ابتدا به‌عنوان سرمربی انتخاب شد و ناصر ابراهیمی، حمید استیلی و پرویز کماسی هم دستیاران او بودند. این آخرین دوره‌ای بود که پروین در بازی‌های رسمی روی چمن‌های آزادی دیده شد چون در میانه‌های همان فصل و بعد از 8باخت در 22بازی پروین محترمانه برکنار شد و آری هان به نیمکت سرخپوشان رسید. پس از آن هم دیگر کسی سلطان را در میانه میدان بازی‌های رسمی ندید؛ حتی زمانی که همه‌کاره استیل‌آذین شد اما باز هم به سمت نیمکت نرفت و تیم را از همان بالای سکوها هدایت کرد!

 

سلطانی با ستاره طلایی
سلطان بعد از سال‌ها در یک مراسم رسمی حاضر می‌شود و این اتفاق هواداران او را به اوج شادی و افتخار می‌رساند. درست مثل 5سال قبل که به مالزی رفت تا در کنگره سالانه AFC و طی یک مراسم باشکوه، جایزه ستاره طلایی را به پاس یک عمر تلاش فوتبالی از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کند. او یکی از 3 ستاره بازنشسته فوتبال ایران بود که به همراه علی جباری و همایون بهزادی برای دریافت این نشان انتخاب شده بود اما از میان این 3نفر فقط پروین برای مراسم دعوت شد تا ثابت شود مقامات آسیایی هم از کاریزمای پروین و وزن حضور او کاملا باخبرند. جالب اینکه سلطان هم با وجود ترس از پرواز و مشکلات همیشگی‌اش برای سفرهای هوایی، در پذیرش این دعوت تردید نکرد و برای دریافت جایزه‌اش راهی مالزی شد.

 

روز پرسپولیس، روز پروین
علی پروین یک عمر بابت عدم توفیق تیمش در آسیا طعنه شنید و کری‌های استقلالی‌ها را بابت 2 ستاره آسیایی‌شان تحمل کرد. حالا جامی که قرمزها 5دهه حسرتش را کشیده‌اند با دست‌های خود او به ورزشگاه می‌آید بلکه شاید با دست‌های جانشینان او بالای سر برود .

دیدگاه‌ها