کد خبر : 1568230 | 21 آبان 1397 ساعت 12:38 | 15.1K بازدید | 0 دیدگاه

زیکو معمار نوین موفقیت های کاشیماآنتلرز

پله سفید از جنجال مقابل یوکوهاما تا فتح جهنم آزادی

دو سال خانه نشینی بعد از جدایی از فوتبال باشگاهی هندوستان برای پله سفید توام شد با دریافت سمت مدیریت فنی باشگاه کاشیما آنتلرز.

پله سفید از جنجال مقابل یوکوهاما تا فتح جهنم آزادی

به گزارش "ورزش سه"، سال 1991 در بحبوحه چشم انداز پیشرفت 20 ساله فوتبال در ژاپن باشگاه کاشیما زمینه اضافه شدن بازیکنی سرشناس اما پا به سن گذاشته از فوتبال برزیل به جی لیگ و پوشیدن پیراهن این تیم را فراهم کرد. زیکو یا همان "پله سفید" درست در مقطعی که 38 سالگی را پشت سر می گذاشت با قراردادی سه ساله راهی سرزمین سامورایی ها شد تا صاحب پیراهن شماره 10 کاشیما شود.


آن سال ها فوتبال ژاپن چند قطب باشگاهی بیشتر نداشت که یکی از این قطب ها یوکوهاما مارینوس نام داشت. سران کاشیما آن روزها در حالی که با نام سومیتومومتال فعالیت می کردند با دراختیار گرفتن ستاره ای همچون زیکو تمامی نگاه ها را به خود معطوف کردند بلکه به جمع قطب های فوتبال باشگاهی ژاپن اضافه شوند. زیکو در این خصوص گفت:« من اولین بار در ماه می 1991 به اینجا آمدم و به باشگاه سومیتومو متال ( که بعدها به کاشیما آنتلرز تغییر نام داد) شروع به همکاری کردم. باشگاه آن روزها در لیگ دسته دوی ژاپن حضور داشت و حضور من در آن تیم برای همه شوک بزرگی بود. من از صفر شروع کردم و حرفه‌ای‌گری را به این باشگاه معرفی کردم. چیزهایی مثل تعهد به باشگاه برای پیروزی و توانایی پذیرش شکست‌ها از آن زمان در کاشیما شکل گرفت و به مرور این تیم را به یکی از قدرت های ژاپن و  حالا به قهرمان آسیا تبدیل کرد».

 

1354147


شاید به جرات بتوان گفت معروف ترین بازی زیکو با کاشیما در جی لیگ به فینال رقابت ها با یوکوهاما در سال 1991 برگردد، جایی که پله سفید وقتی داور برای حریف پنالتی گرفت با پرت کردن آب دهان خود روی توپ جنجال های زیادی به راه انداخت و باعث شد تا مدت ها این جنجال ها نام باشگاه و اخبار را معطوف به این صحنه عجیب کند تا بر شهرت باشگاه افزوده شود. زیکو طی سه سالی که برای کاشیما توپ زد تنها 46 بار به میدان رفت و 35 بار هم گلزنی کرد تا این تیم با به دست آوردن دو مقام قهرمانی در لیگ و جام حذفی روزهای طلایی را با ستاره برزیلی تجربه کند. شاید به همین دلیل بود که طرفداران کاشیما از این چهره برزیلی به عنوان یکی از اسطوره های خود نام می برند گرچه سال 1999 وقتی زیکو به صورت رسمی سرمربی تیم بحران زده کاشیما شد بیشتر از نیم فصل دوام نیاورد تا نتایج ناامیدکننده با او پایانی تلخ برای پله سفید و گوزن ها رقم بزند.


زیکو بعد از برکناری از هدایت کاشیما نزدیک به 17 سال طول کشید تا دوباره به تیم محبوبش در فوتبال ژاپن بازگردد این بار به عنوان چهره ای باتجربه و موفق تر نسبت به دوره قبل. مالک باشگاه در ابتدای فصل وقتی با زیکو پای میز مذاکره نشست علاوه بر سمت رئیس افتخاری پست مدیریت فنی را به او پیشنهاد داد آن هم با اختیار تام در خصوص نقل و انتقالات و تصمیم گیری های کلان فوتبالی. قرارداد منعقد شدن برای یک سال بود که می توانست تا سه فصل اتوماتیک وار تمدید شود.

 

1354148


در اولین گام زیکو برای بازگرداندن قدرت و صلابت به کاشیما تصمیم گرفت فهرست خارجی های باشگاه را دگرگون کند از همین رو مثلثی برزیلی به جمع بازیکنان اضافه کرد که از جمله خریدهای او می توان به سرجینهو مهاجم 900 هزار یورویی از باشگاه آمریکانای برزیل اشاره کرد که در بدو ورود با انتقادات گسترده ای از سوی کارشناسان و طرفداران کاشیما روبرو شد چون آنها اعتقاد داشتند برزیلی ها چندان انگیزه ای برای موفقیت در فوتبال ژاپن ندارند و تنها برای درآمدزایی به جی لیگ می آیند. انتقاداتی که به مذاق زیکو خوش نیامد و او روی تصمیماتش برای تقویت تیم پافشاری کرد.


کاشیما که فصل قبل نایب قهرمان جی لیگ شده بود این بار در فصل 2018 در کورس مدعیان قهرمانی چندان موفق ظاهر نشد اما از آن جا که گوزن ها موفق ترین نماینده جی لیگ در لیگ قهرمانان بودند سران باشگاه به توصیه زیکو تمام تمرکز خود را روی قهرمانی در آسیا و پرکردن جای خالی در کلکسیون افتخارات شان گذاشتند. توصیه ای که درست از آب در آمد تا زیکو و ایده هایش طرفداران کاشیما را به یکی از بزرگ ترین ارزوهای شان برساند.

 

زیکو در گفتگو با سایت نیکان اسپورت ژاپن گفت:«اولین چیزی که بازیکنان باید متوجه باشند و به آن فکر کنند تاریخ کاشیما است. چون با آگاهی از تاریخ باشگاه است که آنها به پیراهنی که به تن می‌کنند افتخار خواهند کرد، پیراهنی که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. پیراهنی که حالا با آن در سطح دنیا، در رقابتی جهانی یعنی جام جهانی باشگاه‌ها شرکت خواهند کرد. من به بازیکنان کاشیما بعد از قهرمانی‌شان در آسیا گفتم که برای شرکت در رقابت های جهانی باید ذهنیت‌شان را تغییر دهند. به آنها گفتم وقتی به خانه برمی‌گردند با خودشان خلوت کنند، جلوی آینه بایستند و بگویند من برای موفقیت باشگاهم از این به بعد هر روز از حداکثر توانم مایه خواهم گذاشت».

 

1354149


زیکو در ادامه تصریح کرد:« فوتبال ورزشی گروهی است و هیچ کس نمی‌تواند به تنهایی در آن موفق شود. من از وقتی که به عنوان فوتبالیست در زمین بازی می‌کردم این ذهنیت را داشتم و هنوز هم به آن وفادارم. این که یک بازیکن برای باشگاهش سر و دست را جلوی توپ بگذارد و از هیچ فداکاری‌ اجتناب نکند به نظر من کاملاً طبیعی است و باید این طور باشد. من این را دائم به بازیکنان تیم می‌گویم. وقتی خودخواهی و خودپسندی از در ورودی به تیم وارد شود، جام قهرمانی از پنجره بیرون خواهد رفت».


حالا بعد از کسب اولین افتخار آسیایی کاشیما آنتلرز باید به عنوان نماینده ژاپن در جام جهانی باشگاه های 2018 در امارات به میدان برود و رقیب چیواس گوادالاخای مکزیک باشد بلکه با عبور از سد این تیم رقیب کهکشانی های مادریدی در بزرگ ترین بازی ممکن شود. پله سفید که این روزها طرفداران خواستار باقی ماندن او به عنوان معمار موفقیت های جالب توجه فعلی هستند با تایید بر این که هنوز جاه طلبی های فراوانی دارد، تصریح کرد:« می‌خواهم کاشیما همچنان یک باشگاه بزرگ بماند. کاشیما تا اینجا 20 جام قهرمانی بدست آورده و من می‌خواهم در این باشگاه شاهد فتح جام های بیشتری باشم. می‌خواهم همچنان عضوی از باشگاهی باشم که در 25 سال اخیر موفق‌ترین باشگاه ژاپنی بوده است».

 

1354146

دیدگاه‌ها