کد خبر : 1568329 | 21 آبان 1397 ساعت 18:24 | 185.7K بازدید | 0 دیدگاه

تاییدیه اساسنامه مستقل فدراسیون در مجلس

سندی که جنجال های فوتبال را تمام می کند(عکس)

انتشار‌ سندی از یک پژوهش که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۹ منتشر شده، مشخص می‌شود فدراسیون فوتبال ایران تحت قوانین فیفا و یک نهاد غیر دولتی است.

سندی که جنجال های فوتبال را تمام می کند(عکس)

به گزارش “ورزش سه”، در هفته‌های  با بالا گرفتن بحث تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی، موضوع بازنشستگی مدیران بازنشسته فوتبال ایران نیز به همان اندازه داغ شده است.


تاثیر فوری این قانون خلع بسیاری از مقامات از جمله شهرداران شهرهای مطرح ایران و مدیرانی در وزارتخانه‌ها مثل نفت و جدایی آنها از مصدرهایی است که در آن به کار مشغولند،همچنین در ورزش نیز برخی از مدیران فدراسیون ‌ها با قانون بازنشستگی باید صندلی خود را ترک کنند.


اما در‌ حالیکه که وزارت ورزش علاقه به انجام بی قید و شرط این قانون دارد، فدراسیون فوتبال ایران زیر بار قانون بازنشستگی نمی‌رود. اساس مخالفت فدراسیون بر مستقل بودن این فدراسیون از تصمیمات دولتی است، همانطور که در بند اول اساسنامه  فعلی آمده فدراسیون فوتبال ایران یک نهاد غیر دولتی است و استقلال آن باید مورد توجه قرار بگیرد. در شرایطی که برخی از موافقان تغییرات فدراسیون به عدم تصویب اساسنامه در هیات دولت و مجلس استناد می کنند، سندی از مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده که در آن قید شده فدراسیون فوتبال ایران از قانون عمومی فدراسیون‌های آماتوری مستثنی است و اساسنامه مستقل خود را دارد که در سال ۱۳۸۶ به تصویب هیات وزیران  نیز رسیده است و آیین‌های مختلفی نیز از آن پیروی می‌کنند. (اگرچه حتی در صورت عدم تصویب اساسنامه فدراسیون در دولت در سال ۸۶ هم این اساسنامه با توجه به تصویب آن در فیفا مورد استناد بود، اما با انتشار این سند این بحث قدیمی که دولت اساسنامه کمیته انتقالی به ریاست صفایی فراهانی را نپذیرفته است از مشروعیت خارج می‌شود.)

 

1354288


البته وزارت ورزش نیز شخصا علاقه‌ای به دخالت در موضوع ریاست فدراسیون و تغییرات در آن را ندارد اما با توجه به رژیم یکسانی که بر تمام فدراسیون ها حاکم است قصد دارد اگر فدراسیون هایی دیگری نیز شامل این موضوع می‌شوند، از آن تبعیت کنند و این بیم وجود دارد که در صورت تفاوت قائل شدن در خصوص فدراسیون فوتبال نسبت به دیگر فدراسیون‌ها از اختیارات قانونی و جهانی خود استفاده کنند. البته سایر فدراسیون‌های جهانی برخلاف و به اندازه فیفا صاحب قدرت  و توجه نیستند و البته قاطعیت فیفا را ندارند، همچنانکه جیانی اینفانتینو، رییس فیفا در سفر اخیر خود به تهران تذکرات لازم را درباره اتفاقات احتمالی پیش‌رو را داده است.


 نمونه تاریخی این اتفاق در سال ۲۰۱۵ در کویت رخ داده که تغییرات در‌ فدراسیون این کشور از سوی شیخ احمد الصباح که عضو فیفا هم بود باعث تعلیق فوری این فدراسیون و حذف این تیم از مسابقات انتخابی آسیا شد.در حال حاضر نیز فوتبال ایران نه به خاطر شخص تاج که به خاطر الزامی که از سوی فیفا از اعضا ۲۱۴ گانه درخواست شده است انتظار دارد موضوع بازنشستگی و الزام کردن فدراسیون فوتبال به آن از دستور کار‌ وزارت ورزش خارج شود. چنانچه در جلسه تاج و مسوولان فدراسیون با علی لاریجانی، رییس مجلس نیز این موضوع به وی اعلام شده است.

 

1354287


با این وصف دیکته تغییرات در فدراسیون فوتبال یک ماجراجویی بزرگ است که اگر کسی علاقه به آن را داشته باشد باید تبعات آن را نیز بپذیرد.

 

دیدگاه‌ها