کد خبر : 1572474 | 09 آذر 1397 ساعت 12:40 | 177.5K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه‌ی جدایی آنتونی استوکس از تراکتور

روح شورشی ایرلندی و خاموشی یک ستاره

آنتونی استوکز فوتبالیست بااستعداد ایرلندی که زمانی یکی از آینده‌دارترین فوتبالیست‌های ایرلند به حساب می‌آمد در آستانه‌ی سی سالگی با مشکلاتی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

روح شورشی ایرلندی و خاموشی یک ستاره

به گزارش "ورزش سه"، هفته‌ی پیش بود باشگاه یونانی آپولون اسمیرنیس اعلام کرد که بر علیه آنتونی استوکز به دادگاه شکایت کرده چرا که استوکز فصل گذشته در حالیکه با این تیم یونانی قرارداد امضا کرده بوده بدون هیچ عذر موجهی، تنها بعد از 4 بازی، دیگر در تمرینات شرکت نکرده و باشگاه یونانی دیگر از او خبری نداشته. استوکز در هفته‌‌ی اخیر همین سناریو را  در تراکتورسازی تکرار کرد اما واقعیت این است که بسیاری از مربیانی که در گذشته با استوکز کار کرده‌اند از شنیدن این خبرها تعجب نخواهند کرد.

 

روی کین، نیل لنون، رانی دیلا و آلن استابز از جمله مربیانی بوده‌اند که با این فوتبالیست شورشی و عجیب و غریب ایرلندی سر و کار داشته و در تیم‌هایشان با او کار کرده‌اند. فوتبالیستی بسیار بااستعداد، با اخلاقی که کار کردن با او را برای هر مربی‌ای غیرممکن می‌کند. در سال 2007 زمانی که استوکز در ساندرلند بازی می‌کرد، روی کین مربی آن روزهای او در این تیم درباره‌ی جوان بااستعداد و شورشی تیمش گفته بود:" استوکز می‌تواند تا چهار یا پنج سال دیگر یکی از بهترین فوتبالیست‌های دنیا باشد ولی در عین حال ممکن است به جایی برسد که هیچ تیمی حاضر نباشد او را به خدمت بگیرد. شک ندارم که استوکس یا مسیر اول را خواهد پیمود یا در مسیر دوم حرکت خواهد کرد".

 

1321236


استوکس پیش از پیوستن به ساندرلند عضو باشگاه آرسنال بود و در تیم این باشگاه بازی می‌کرد. لیام بردلی هم‌تیمی او در آن روزها درباره‌ی استوکس گفته بود:" استوکس بهترین فوتبالیست جوانی است که بعد از دوران رابین کین و دیمین داف از ایرلند به دنیای فوتبال معرفی شده". اما استوکس در سال 2007 از سوی توپچی‌های لندن با قراردادی به ارزش 2 میلیون پوند به ساندرلند فروخته می‌شود. آرسن ونگر درباره‌ی این انتقال می‌گوید استوکس در آینده می‌تواند دوباره بازیکن آرسنال شود ولی چون می‌خواسته سریعاً در تیم اول یک باشگاه بازی کند تصمیم گرفته او را به ساندرلند واگذار کند.

 

1340873

 

مارتین اونیل سرمربی وقت تیم ملی ایرلند چند سال بعد، زمانی که استوکس بعد از درگیری در یک باشگاه شبانه منتظر حضور در جلسه‌ی دادگاه بود درباره‌ی او گفت:" چند ماه اخیر برای استوکس ماه‌های سخت و دشواری بوده. آنتونی از آن جوانهایی است که زمانی درخشان ظاهر می‌شود و خودش را نمایش می‌دهد که احساس اعتماد به نفس داشته باشد. اگر اشتباه نکنم چند نفر از مربیان سابق استوکس هم گفته‌اند که او بازیکنی است که اگر اعتماد به نفس بالا داشته باشد خودش را نشان می‌دهد. اعتماد به نفس مثل غذای روح او است. خیلی از بازیکنهایی که توان و مهارت بالا دارند مثل استوکس با مشکل اعتماد به نفس روبرو می‌شوند. حالا وقت آن است که دیگران در زندگی استوکس مداخله کنند و روی او تاثیر بگذارند. او را نباید به حال خود گذاشت".

 

1359024

 

استوکس بعد از جدایی از ساندرلند هیبرنیان اسکاتلند پیوست که در لیگ برتر این کشور بازی می‌کند. اما در این باشگاه هم استوکز با سرمربی‌اش نیل لنون به مشکل برخورد. لنون درباره‌ی استوکز گفته بود:" من از ماجرایی که با استوکز پیدا شد واقعاً متاسفم. ولی یک باشگاه تا حدی می‌تواند تحمل کند و در نهایت چاره‌ای جز قطع همکاری باقی نمی‌ماند".

 

بدین‌ترتیب استوکز شهر ادینبورو را ترک کرده و راهی آتن می‌شود تا به باشگاه آپولون بپیوندد. باشگاهی کوچک در پایخت یونان که با استوکز قراردادی کوتاه‌مدت امضا می‌کند. آپولون باشگاه بزرگی نیست و در هر بازی تعداد تماشاچی‌هایی کمتر از 1000 نفر به تماشای بازی‌هایش می‌آیند. وقتی استوکز به یونان می‌رسد فوتبال باشگاهی یونان با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. بازیکنان به دلیل عدم پرداخت دستمزدهایشان دائماً دست به اعتصاب می‌زنند و این ماجراها روند برگزاری لیگ را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. مشکلات لیگ باشگاهی یونان از آن زمان تا امروز همچنان ادامه داشته و بر شدتش افزوده شده است. تا اینکه ماه گذشته لیگ فوتبال یونان به کلی تعلیق شد، بعد از آنکه مالک باشگاه پائوک با هفت‌تیر وارد زمین شد و به سمت داور رفت.

 

1321237

 

ولی حضور در یونان برای استوکز فرصتی برای رهایی از مشکلاتش بود. استوکز در یونان فرصت بازی کردن و فیکس شدن پیدا کرده بود، می‌توانست دوباره گلزنی کند و به دور از وسوسه‌های همیشگی لندن یا گلاسکو زندگی آرامی در پیش بگیرد. از سوی دیگر هواداران آپولون هم از اینکه فوتبالیستی با سابقه‌ی حضور در لیگ برتر را در تیم محبوب‌شان می‌دیدند ذوق‌زده شده بودند و استوکز را همچون ستاره‌ای بزرگ نگاه می‌کردند. اما استوکز در چهار بازی اول برای آپولون موفق به گلزنی نمی‌شود و بعد ناگهان غیبش می‌زند.

 

باشگاه آپولون اعلام می‌کند که استوکز که برای تعطیلات عید پاک به کشورش بازگشته بوده، دیرتر از موعد مقرر به آتن بازگشته و در نتیجه از او خواسته شده هر چه زودتر به آتن بازگشته و در مقابل کمیته‌ی انضباطی باشگاه قرار بگیرد. اما استوکز دیگر هرگز در آتن آفتابی نمی‌شود.

 

1359014


حالا می‌دانیم که استوکز بعد از آن به ایران آمده و با باشگاه تراکتورسازی قرارداد امضا می‌کند. استوکز بر خلاف یونان، در ایران برای تراکتورسازی گلزنی می‌کند و به یکی از ستاره‌های محبوب تراکتورسازی تبدیل می‌شود. از سوی دیگر بر خلاف آپولون که قراردادی کوتاه‌مدت با استوکس گریزپا امضا کرده بود، تراکتورسازی استوکز را با قراردادی چهارساله به تبریز می‌آورد. اما شبح شورشی استوکز بار دیگر بالای سر او به گردش درمی‌آید و او ناگهان از ایران هم غیب می‌شود. باشگاه تراکتورسازی که از استوکز عصبانی است اعلام کرده که از استوکز شکایت کرده و یا حکم توقیف اموال او را می‌گیرد یا استوکز را مجبور می‌کند خسارت ناشی از فسخ یک‌طرفه‌ی قرارداد چهارساله‌اش با تراکتورسازی را بپردازد. داستان آنتونی استوکز، داستان فوتبالیستی است بااستعداد که می‌توانست یکی از ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال باشد ولی روح شورشی و سر پرشور او که از بخت بد او با مربیانی سخت‌گیر روبرو نمی‌شود و فرصت مهار شدن پیدا نمی‌کند، در نهایت او را در آستانه‌ی سی‌سالگی بدون تیم گذاشته و با شکایت‌های قانونی و خطر توقیف اموال روبرو کرده است.


آرش جلال منش

 

دیدگاه‌ها