کد خبر : 1573234 | 12 آذر 1397 ساعت 11:51 | 14.9K بازدید | 0 دیدگاه

درباره نقدهایی که اینروزها علیه پیکان درجریان است

واتفورد، اورتون و ساوتهمپتون ایران کدام‌ها هستند؟

پیکان بعد از پنجمین شکست متوالی با انتقادهای زیادی از سوی برخی رسانه ها و منتقدان مواجه شد اما این در حالی است که حتی با این شکست ها جلالی و کادرفنی این تیم یکی از بهترین نتایج تاریخ این باشگاه را به دست آورده اند.

واتفورد، اورتون و ساوتهمپتون ایران کدام‌ها هستند؟

به گزارش" ورزش سه" پیکان در هفته چهاردهم این بار در مسجد سلیمان برابر نفت این شهر با نتیجه یک بر صفر شکست خورد تا پنجمین باخت متوالی این تیم رقم بخورد. مجید جلالی و کادرفنی پیکان بعد از این شکست با انتقادهایی از سوی برخی رسانه ها و کارشناسان مواجه شدند اما موضوعی که وجود دارد این است که اصولا تیمی مثل پیکان با چه هدفی به لیگ برتر آمده و چه برنامه هایی باید و می تواند داشته باشد.


پیکان قهرمان چپ کرد


پیکان در هجده سالی که از لیگ برتر می گذرد در سیزده دوره حضور داشته و 5 بار نیز به لیگ دسته اول سقوط کرده است. بهترین سال پیکان دومین دوره لیگ برتر بود که این تیم توانست فصل را در رتبه پنجم به پایان برساند. این تیم هرچند یک بار و در پایان لیگ چهارم به دسته اول سقوط کرد اما در لیگ ششم بازگشت و5 دوره در لیگ برتر بازی کرد و عاقبت در پایان لیگ دهم باردیگر سقوط کرد و از آن پس یک سال درمیان در لیگ برتر و لیگ یک بود.


درباره پیکان اما می توان گفت که این تیم با توجه به وابستگی به ایران خودرو بزرگترین و قدیمی ترین کمپانی اتومبیل سازی ایران از همان ابتدای لیگ برتر با هیبت یک تیم صنعتی و پولدار به مسابقات آمد اما بدترین دوران این تیم زمانی رقم خورد که با هزینه گزافی برای قهرمانی بسته شد. در لیگ چهاردهم بود که پیکان با ولخرجی تمام بازیکنان مطرحی را به خدمت گرفت اما این کشتی که حسابی سنگین شده و بیش از ظرفیتش پرشده بود نتوانست به مقصد برسد. موضوع انگار همینجا است؛ ظرف تیمی مثل پیکان چقدر است؟


پیکان قهرمان شد


فرض کنید اکنون پایان لیگ هجدهم است و آرمان قاسمی کاپیتان پیکان جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سربرده است. در کدام ورزشگاه؟ پیکان در هفته آخر لیگ برتر در ورزشگاه وطنی ساری برابر نساجی بازی خواهد داشت اما فرقی نمی کند این تیم اگر در پیکانشهر هم جشن قهرمانی بگیرد باز تعداد هواداران تیم رقیب بیشتر خواهد بود. این درست است که پیکان، بازیکنان ، کادرفنی و مدیرانش این حق را دارند که به مقام قهرمانی برسند اما می توان جملات و نقدهایی را در این رابطه دید که افسوس می خورند چرا تیمی که هوادار ندارد به مقام قهرمانی رسیده است. فرض کنید پیکان سهمیه آسیا بگیرد و تراکتورسازی، سپاهان، پرسپولیس، استقلال، سهمیه نگیرند و می توان حدس زد که آن وقت این نگرانی وجود خواهد داشت که بر سرتیم های پرطرفدار و فوتبال ایران چه آمده است؟ شاید این خیلی بیرحمانه باشد اما راستش را بخواهید حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم ترجیح می دهد تیمی مثل پیکان که تماشاگر ندارد قهرمان نشده و جای خودش را به تیمی بدهد که با حضور هوادارانش بتواند آمار تماشاگران و استقبال و در نهایت سودمالی سرشار از تبلیغات و مسایلی از این دست به دست بیاورد.


واتفورد و اورتون های لیگ برتر ایران کدامند؟


نگاهی به چهار دوره اخیر رقابت های لیگ برتر انگلستان بیانگر یک موضوع جالب است و خیلی چیزها را مشخص کند. امسال و در حال حاضر به ترتیب تیم های اورتون(6)، منچستر یونایتد(7) ، لستر سیتی(8) ، بورنموث (9)، واتفورد(10) و برایتون (11) در جدول از رتبه ششم تا یازدهم قرار گرفته اند. سال گذشته و البته در پایان لیگ برتر انگلستان(2017-2018) تیم های برنلی، اورتون، لستر سیتی، نیوکاسل، کریستال پالاس، بورنموث، وستهم، واتفورد در رتبه های ششم تا یازدهم قرار گرفتند.


در لیگ (2016-2017) از رتبه ششم منچستریونایتد، اورتون، ساوتهمپتون، بورنموث، وست بروموویچ، لستر، استوک سیتی و کریستال پالاس در لیگ (205-2016) ساوتهمپتون، وستهم، لیورپول، استوک سیتی، چلسی، اورتون، سوانسی و واتفورد در رده های ششم تا یازدهم قرار گرفتند. حالا نگاهی به این چهار دوره نشان می دهد برخی تیم ها بطور ثابت در این چهار دوره در این رتبه ها(ششم تا یازدهم) قرار داشته اند. اورتون ، لسترسیتی، ساوتهمپتون، وست بروموویچ، وستهم، بورنموث و...پای ثابت این چهار سال در رتبه های میانه جدول بوده اند.


حالا این سوال پیش می آید که بورنموث و اورتون و واتفورد فوتبال ایران چه تیم هایی هستند. این نه برای پیکان که برای خیلی تیم ها مثل ماشین سازی، پارس جنوبی، صنعت نفت، نفت مسجد سلیمان که تماشاگر هم دارند و یا سایپا  و ...تیم های دیگر نیز می توانند چنین نقشی در فوتبال ایران داشته باشند. درواقع مشکلی فرهنگی در فوتبال ایران حتی در رسانه ها وجود دارد که هرتیمی نتواند رتبه هایی از اول تا چهارم را به دست بیاورد مورد انتقاد قرار می گیرد در حالی که برخی تیم ها ، تیم هایی هستند که معمولا جایی در میانه های جدول دارند و اگر این تیم ها نباشند قطعا جدول و لیگی هم وجود نخواهد داشت.


بهترین پیکان


بهترین عملکرد پیکان در لیگ دوم رقم خورد که این تیم با مربیگری بیژن ذوالفقارنسب در رتبه پنجم قرار گرفت. بعد از آن پیکان به ترتیب در لیگ اول هفتم، لیگ دوم پنجم، دوره سوم هفتم، دوره چهارم پانزدهم و سقوط به لیگ یک، در ششمین و هفتمین  دوره لیگ هفتم، در هشتمین دوره هشتم و در دوره نهم لیگ به مقام هفدهم رسید و سقوط کرد. در لیگ دوازدهم بازهم هفدهم شد و سقوط کرد و در لیگ چهاردهم در رتبه پانزدهم قرار گرفت. پیکان با کادرفنی که اکنون روی نیمکت این تیم است از لیگ شانزدهم به لیگ برتر بازگشت و تا الان دو رتبه ششم را در لیگ شانزده و هفده به دست آورده است و اکنون نیز با شانزده امتیاز در رتبه هشتم است. جایی نزدیک به رتبه ای که انگار می تواند در لیگ برتر ایران برای پیکان تقریبا همیشگی باشد. پیکان می تواند تیمی در حد فاصل ششم تا هشتم لیگ برتر باشد اما این تیم باید برای فوتبال ایران نقش سازنده بازی کند. اگرچه در فوتبال پایه پیکان یکی از بهترین باشگاه های ایران است اما آنچه می توان درباره این تیم با موضع نقد جدی نگاه کرد این است که چقدر از این بازیکنان امروز وارد چرخه لیگ برتر شده یا در تیم های ملی پایه و در نهایت بزرگسالان بازی می کند. پیکان مثل تمام تیم های متوسط دنیا یک مسئولیت اصلی برای خودش دارد که آن ماندن و حضور دائمی در لیگ برتر است و یک مسئولیت بزرگ که آن تولید و ساخت بازیکن با توجه به امکاناتی است که این باشگاه دارد.

 

دیدگاه‌ها