کد خبر : 1573463 | 13 آذر 1397 ساعت 10:34 | 34.5K بازدید | 0 دیدگاه

فوتبال در دوربرگردان صالحی امیری

کابوس تعلیق از شنبه آغاز می شود!

سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران نقش آفرین تازه جدل ترسناک قانون منع به کارگیری بازنشستگان در فوتبال ایران است.

کابوس تعلیق از شنبه آغاز می شود!

به گزارش "ورزش سه"، با اتمام جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و انتشار بیانیه پایانی مشخص شد که فدراسیون فوتبال قصد کرنش و تمکین برابر سیاستی که دو عضو بلندپایه ورزش ایران؛ مسعود سلطانی فر و سید رضا صالحی امیری برای فوتبال در نظر گرفته اند را ندارند.


هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در بیانیه روز گذشته خود اعلام کرده که تابع قانون خواهد بود و وزارت ورزش باید نظر خود را در این باره اعلام کند. آنها همچنین از پاسخ دادن به صالحی امیری و کمیته المپیک طفره رفته اند؛ اتفاقی که از سوی فیفا نیز قبل تر انجام شده و این نهاد بین المللی فوتبال جهان در پاسخ به نامه کمیته ملی المپیک ایران پاسخ خود را به وزارت ورزش ارسال کرده تا نشان دهد کمیته المپیک را به رسمیت نمی شناسد.


اما نکته مهم قانونی است که فدراسیون فوتبال به ان اشاره کرده؛ آنها با توجه به اساسنامه فدراسیون و اساسنامه بالادستی خود را نهادی غیر دولتی می دانند و در عین حال عقیده دارند که مشمول قانون بازنشستگی نمی شوند و این موضوعی است که بارها از زبان آنها اعلام شده است.


بندی که پاسخی است به صحبت های روز گذشته سید رضا صالحی امیری که در مصاحبه دیروز خود اعلام کرده بود با وزیر ورزش در جلسه ای تصمیم گرفته نقشه راه اجرای قانون بازنشستگی در فوتبال را تدوین کرده و آن این است که اعضای بازنشسته هیات رئیسه از سمت خود استعفا دهند ولی تاج بر سر کار خود بماند.


صالحی امیری که به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک ایران انتخاب شده، در دوران حضور خود در کمیته اظهار نظر چندانی در باره فوتبال نکرده اما در یک ماه اخیر تبدیل به فعال ترین فرد در این بحث کلیدی و تاثیر گذار در فوتبال ایران شده است. بحثی که ممکن است چالش جدی برای فوتبال ایران ایجاد کند. البته ظاهرا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تصور می کنند با توجه به ورزشی بودن نهاد کمیته ملی المپیک اظهار نظر های صالحی امیری به عنوان دخالت شخص سوم مورد قضاوت فیفا قرار نخواهد گرفت اما باز هم این مساله ناقض قوانین اولیه فیفا است که استقلال فدراسیون ها را به عنوان اولین بند از همه اساسنامه ها مورد تایید قرار می دهد.


حالا ظاهرا صالحی امیری که روابط عمومی و مشاوران پر تعدادی  دارد، در یک اظهار نظر سیاست اجرایی قانون بازنشستگی در فوتبال را به  زبان می آورد که این مساله می تواند به عنوان دخالت شخص سوم مورد توجه و استناد فیفا نیز قرار بگیرد.


مساله این است که قانون منع حضور بازنشستگان در پست های دولتی از روز پنجشنبه در سراسر ایران اجرا می شود و با توجه به فاصله کوتاه، فرصتی برای برگزاری مجمع فدراسیون و کناره گیری قانونی اعضا وجود ندارد و اگر اعضای فدراسیون روز شنبه به همراه مهدی تاج از سمت خود کنار بروند، یقینا اتفاقی جز تعلیق در انتظار فوتبال ایران نیست. آن هم در شرایطی که ایران خود را آماده می کند تا در مسابقات جام ملت ها حضور پیدا کند و شاید بعد از 4 دهه طلسم قهرمانی خود در این رقابت ها را بشکند.


نکته مهمی که در صحبت های صالحی امیری، سلطانی فر و نمایندگان محترم مجلس دیده نمی شود، پذیرش این موضوع است که در اساسنامه فدراسیون فوتبال که به تایید نیز رسیده است قبلا مسائلی از این دست پیش بینی شده و دخالت شخص سوم به منزله تعلیق فوتبال ایران است. همانگونه که اینفانتینو در گفت و گو با برنامه نود این موضوع را به زبان اورده بود اما اصرار به این مساله بدون در نظر گرفتند عواقب آن ممکن است محرومیت فوتبال را پای دولتی بنویسید که اساس روی کار آمدن او نقد سیاست های غلط دولت قبلی است؛ دولتی که یک بار در آن تعلیق را تجربه کرده ایم.

دیدگاه‌ها