کد خبر : 1574704 | 18 آذر 1397 ساعت 10:41 | 85.5K بازدید | 0 دیدگاه

از گران ترین قرارداد با پرسپولیس تا جاسوسی برای وینگو

جباری: بزرگ‌ترین اشتباهم گوش ندادن به حرف پروین بود

پیشکسوت سابق فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس که هیچ گاه نتوانست به جایگاهی که برای او پیش بینی می شد، برسد حرف هایی زد که می تواند واقعیت های زیادی را روشن کند.

جباری: بزرگ‌ترین اشتباهم گوش ندادن به حرف پروین بود

به گزارش "ورزش سه"، رضا جباری نامی آشنا برای اهالی فوتبال است . بازیکنی با خصوصیات تکنیکی بالا که قابلیت دریبل  هر مدافعی را داشت و شکل فوتبالش به شدت نزدیک به علی کریمی بود .او را از کشف های خوب علی پروین می دانند که از تیم بهمن به همراه دوقلویش حسن خان محمدی با قرادادی سنگین به  تیم فوتبال پرسپولیس اضافه و از آنجا نیزبه تیم ملی دعوت شد.با او در باره آخرین بازی پرسپولیس و حاشیه های مدت حضورش در این باشگاه صحبت کردیم.

 

تیم علی منصور کبریت بی خطر بود


او درباره  مسابقه  پرسپولیس در مقابل ذوب آهن  گفت:«فکر می کنم بازی  خوبی بود البته از طرف پرسپولیس نه تیم  ذوب آهن؛ اما در کل باید بگویم بازی قابل قبولی  از آب در نیامد یعنی کسانی که برای آنها نتیجه تفاوتی نداشت لذت چندانی از بازی نبردند. با وجود احترام زیادی که برای علیرضا منصوریان قائل می شوم مجبورم بگویم این تیم را بیشتر یک کبریت بی خطر دیدم  که نمی تواند  دروازه حریفش را حتی تهدید به فروپاشی کند. این در شرایطی است که انتظار ما از این تیم به مراتب بیشتر از این هاست. به هر حال وقتی بازی را می دیدی این احساس به  شما دست می داد که ذوب آهن به همین باخت یک بر صفر راضی است و نمی خواهد با نتیجه سنگین تراز این ببازد.اما بچه های پرسپولیس روی هم رفته خوب بازی کردند. مخصوصا در نیمه اول؛ به شخصه  انتظارم از بازیکنان و کادر فنی ذوب آهن  بیشتر بود خصوصا محسن مسلمان که فکر می کنم هنوز از لحاظ روانی درگیر جداییش از پرسپولیس است.»

 

امیدهایی داریم که از لیگ برتری ها بهتر هستند


رضا جباری که  خودش  درتیم های پایه  پرسپولیس مشغول به امر مربیگری است درباره استفاده بیشتر  برانکو ازجوانان تیم گفت: « ببیند من به واسطه حضورم در تیم های پایه باید اعتراف کنم که در رده های پایین تر بازیکنان بسیار خوبی  تحت اختیار داریم که هم از لحاظ استعداد و هم از لحاظ فیزیکی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در رده  امید ها بازیکنانی هستند که  خیلی  بهتر از مهره های حاضر در لیگ بهتر کار می کنند. این وظیفه باشگاه است که این بازیکنان را شناسایی کرده  و با آنها قرارداد طولانی مدت ببندد.این که از برانکو بخواهیم او بیاید و این کار را هم دنبال کند انتظار بی جایی است، زیرا او آنقدر مسئولیت دارد که به این طور مسائل واقعا نمی رسد. نگرانم که در صورت عدم درایت مدیریت ،این بازیکنان از تیم جدا شوند و باشگاه مجبور شود تا آنها را با مبلغ 2 تا 3 میلیارد تومان دوباره به خدمت بگیرد.»

 

قبول دارم پرسپولیس جای محک زدن استعدادها نیست


 جباری در ادامه خاطر نشان کرد:« به نظر من در پرسپولیس جایی  برای محک زدن واین مسائل وجود ندارد و این می تواند دلیل واضحی نیز داشته باشد چرا که پرسپولیس همواره در این چند سال در کورس رقابت صدر جدول بوده است. برانکو هیچ گاه  فرصت استفاده از این جوانان را نداشت چه بسا اگر در یک بازی حساس بیش از حد ممکن از این جوانان استفاده کند  همان کسانی که دم از بازی دادن به جوانان می زنند برانکو را محکوم به استفاده از این  دست بازیکنان می کنند.»


نمی خواستم پرسپولیس را به حاشیه ببرم


وی در باره صحبتهای اخیرش در یکی از خبرگزاری ها در مورد حاشیه های  مدت زمانی که در باشگاه پرسپولیس حضور داشت گفت:« باور بفرمایید قصد من از این مصاحبه هرگز ایجاد  تنش و ناراحتی نبود زیرا تمام این افراد  از دوستان صمیمی  من محسوب می شوند. البته این را هم بگویم تمام این اتفاقات در نیم فصل اول حضورم در پرسپولیس اتفاق افتاد. این را طبیعی می دانم زیرا از قبل قابل پیش بینی بود  که ورود به باشگاه پرسپولیس به هر حال  با وجود بازیکنان بزرگی مثل افشین پیروانی  ،.احمد عابدزاده، حمید استیلی..با دیگر باشگاه های  ایران  فرق دارد و هر کسی که وارد باشگاه جدیدی می شود دیگر باریکنان تیم نسبت به او گارد می گیرند. خصوصا من که جوان بودم و  تکنیک خوبی داشتم. این باعث می شد دیگران  نسبت به جایگاهشان در تیم احساس خطر کنند؛ چون منافعاشان به خطر می افتاد.»


گفتند پول رضایتنامه ات را رسانه ای نکن


رضا جباری هافبک هجومی اسبق  پرسپولیس  افزود:« چون هرگز اهل  رسانه نبودم و کلا از حاشیه خوشم نمیاید هرگز رقم رضایتنامه ام را به کسی نگفتم. در شرایطی که رقم قرار داد کسانی مثل عابدزاده و پیروانی  12 میلیون تومان بود برای رضایت   من 65 میلیون تومان به باشگاه بهمن پرداخت شد. امیرعابدینی به خاطراین مبلغ به من گفت هیچ وقت این رقم را رسانه ای نکن تا ایجاد حساسیت نشود  زیرا بازیکنان بزرگ آن دوران می  گفتند که  این جوان آمده و چنین رقمی برایش پرداخت شده است و ما که سال ها در این باشگاه در حال  بازی هستیم چرا  نباید این چنین دریافتی داشته باشیم؛ البته من به همه آنها حق می دهم اما این را در نظر نگرفتند که این مسئله ربطی به من نداشت. باشگاه من را می خواست و با باشگاه دیگر صحبت کرد. من هیچ دخالتی در مذاکره دو باشگاه نداشتم  و این مبلغ قرار داد به یک سری از مسائل دامن زد که گارد بیشتری نسبت به من گرفته شد.»

 

در پرسپولیس به من انگ تنبلی زدند


وی در ارتباط با دوقولی فوتبالیش حسن خان محمدی نیز گفت:« اینکه من به همراه  حسن خان محمدی وارد تیم شدم کمک زیادی به من کرد که خیلی از فشارها را تحمل کنم. مثلا بعد از دو بازی که  توانستم 3 گل بزنم در بازی بعد نیمکت نشین شدم. متاسفانه  با توجه به این که می دانستند علی پروین به دوندگی توجه زیادی دارد  من را متهم به کم دویدن در بازی کردنو  و انگ تنبلی به من زدند. دقیقا همان چیزی که در مورد علی کریمی بعد ها گفتند و این تنها ایرادی بود که می توانستند از من بگیرند. همین باعث شد علی پروین که علاقه زیادی به فوتبال من داشت مجبور شد به جای من وتیم یکی را انتخاب کند. منطقی تراین بود که  ازمن بگذرد و بدین نحو من در عین آمادگی نیمکت نشین شدم ».

 

1323364

 

حرف علی آقا پروین را گوش نکردم ضربه خوردم


اما به  هر حال من هم یک سری اشتباهاتی  داشتم. برای مثال خود علی پروین بارها از من خواست که اگر مشکلی دارم با او در میان بگذارم؛ اما هرگز این کار را نکردم. این شاید اشتباه بزرگ من در آن مقطع بود. بارها پیش آمد که من از فرط ناراحتی اردو را ترک کنم؛ ولی اگر حسن خان محمدی نبود من مرتکب این اشتباه بزرگ می شدم و اردو را ترک می کردم. علی آقا هم با این قضیه کنار نمی امد و فوتبالم برای  همیشه نابود می شد. حتی به پدرم زنگ زدم و گفتم که من می خواهم به خانه بیام ولی خان محمدی نگذاشت .»

 

ثابت شد پشت سرم چه حرف ها که نزدند


اتفاقی دیگر را برای شما تعریف کنم. در یک بازی من به خاطر محرومیت روی سکوها بودم. ما آن بازی را با نتیجه یک بر صفر واگذار کردیم. علی پروین بعد از این بازی در رختکن به همه  گفت حالا هی به من بگویید که رضا جباری دوندگی ندارد؛ اگر رضا بود حداقل یک کاری می کرد و تیم را راه می انداخت. این را حسن خان محمدی به من گفت که داخل رختکن حضور داشت. این خودش ثابت می کند که چه حرف هایی پشت سر من به علی پروین می زدند. اگر  علی آقا  به بازی من اعتقادی نداشت آن قدر پول پای من نمی داد و اگر من را نمی خواست آن زمان من را با رسول خطیبی معاوضه می کرد.»


ماجرای جاسوسی برای بگوویچ


 جباری  در مدت زمان بگوویچ به جاسوسی تیم متهم شده بود و در این بابت او خاطر نشان کرد:« بعد  از این  که علی پروین از تیم رفت و بگوویچ به جای او روی نیمکت نشست  یک عده تمرین را به حمایت از علی پروین ترک کردند؛ ولی  من و حسن خان محمدی تصمیم گرفتیم با حضور در دفتر علی آقا از ایشان اجازه بگیریم و سر تمرینات برویم. من مثل خیلی ها نه اهل حاشیه درست کردن بودم نه جبهه گرفتن و صرفا به خاطر اینکه علی اقا بزرگ ما بودند خواستیم از ایشان بابت شرکت در تمرینات رخصت گرفته باشیم. علی اقا درحالی که می توانست ما را از رفتن بر سر تمرینات منع کند و بگوید سر تمرینات نرویم و بگوید  که من خودم تیم را دوباره دست می گیرم برای ما آرزوی موفقیت کرد و گفت به خاطر پرسپولیس بروید و با جان ودلتان بازی کنید. ما وارد تیم شدیم وبا یک باخت و دوباخت همه چیز تغییر کرد که بعد ها متوجه شدم که انگ  خبر چینی  به من زدند. به خدا من روحمم خبر نداشت  که می گفتند این ها با علی پروین دستشان در یک کاسه است  و نمی خواهند بازی کنند تا تیم ضربه بخورد.»

 

بزرگ ترین اشتباهم برداشتن ساک و ترک اردوی تیم ملی بود


او در مورد اینکه چرا تعداد بازیهای ملیش تا این حد کم است نیز گفت:« خودم هم  اشتباهاتی مرتکب شدم. ساکم را برداشتم و از اردوی تیم ملی بیرون آمدم. چرا که وقتی در بازی تمرینی ارنج کردند من در ترکیب نبودم  و به من گفتند برو پشت دروازه روپایی بزن. این  حرف برای من خیلی سنگین بود؛ چون حق خودم می دانستم در تیم ملی بازی کنم.  من در همان سال بهترین بازیکن تیممان شدم و جزو سه بازیکن اول لیگ آن فصل انتخاب شدم. بارها دعوت می شدم اما بازی نمی کردم و این موضوع مکررا در قبال من تکرارشد. الان که بر می گردم میبینم  که چه تصمیم اشتباهی گرفتم  چون آرزوی  هر کسی هست که جزو لیست 23 نفره تیم ملی باشد؛ ولی من آنقدرازاین قضیه اذیت شده بودم که دیگر تحمل نداشتم. فکر می کنم  همآن زمان باید به یک سری از افراد می چسبیدم تا در تیم ملی بازی می کردم. مثل خیلی ها  که می دیدم. بودند این دسته ازبازیکنان که با رفتن در یک باندی حضورشان را در تیم تضمین می کردند. همان موقع از بچه های روزنامه به من می گفتند  که تو درزمین فوتبال توانایی هایت کافی است اما در فوتبال ایران بخش اعظمی از اتفاقات،  در خارج از زمین فوتبال رقم می خورد و تو در این مسئله ضعیف هستی. این مشکلی بود  همیشه داشتم. »

 

گفتگو؛ کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها