کد خبر : 1578581 | 03 دی 1397 ساعت 14:10 | 34.8K بازدید | 0 دیدگاه

گفت و گو با دکتر خرم درباره استانکو پوکله پوویچ

مهندسی که نمی‌توانست تلویزیون را روشن کند

سرمربی یکی از طلایی ترین دوران پرسپولیس صبح امروز در هشتاد سالگی و بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری درگذشت.

مهندسی که نمی‌توانست تلویزیون را روشن کند

به گزارش"ورزش سه" استانکو پوکله پوویچ سرمربی سابق پرسپولیس و تیم ملی ایران بعد از مدت ها بیماری صبح امروز در بیمارستانی در شهر اشپلیت کرواسی از دنیا رفت. استانکو برای فوتبال ایران یک نام دوست داشتنی و خاطره انگیز است. او سرمربی پرسپولیس در یکی از سخت ترین دوران این باشگاه بود. بعد از اقتدار علی پروین در دهه شصت و کنار رفتن او از فوتبال به خاطر شکست های تیم ملی، پرسپولیس شرایط متفاوتی پیدا کرد. حضور چند مربی متفاوت خارجی و ایرانی مثل حمید درخشان، ولادیسلاو بگوویچ، یورگن گده و محمد پنجعلی هم نمی توانست سکوهایی که یکصدا پروین را می خواستند متقاعد کند اما امیرعابدینی مدیرعامل وقت پرسپولیس از یک سو بهترین استعدادهای فوتبال ایران و از طرف دیگر یکی از بهترین مربیان برای کارکردن با استعدادها را آورد تا دوران طلایی و باشکوه پرسپولیس با استانکو رقم بخورد. او با پرسپولیس دو قهرمانی متوالی در لیگ آزادگان سال های 74-74 و 75-76 به دست آورد ضمن اینکه تعدادی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران مثل علی دایی، مهدی مهدوی کیا، مهرداد میناوند، ادموند بزیک، کریم باقری، رضا ترابیان و...زیر نظر و در تیم استانکو رشد و پرورش پیدا کردند. در رابطه با استانکو با دکتر خسرو خرم پزشک سابق تیم های ملی ایران و پرسپولیس و یکی از دوستان استانکو صحبت کردیم. دکتر خرم درباره مرگ استانکو پوکله پوویچ گفت:« استانکو متولد 1948 بود و در زمان فوت هشتاد سال سن داشت. مردی خوب و مربی بسیار تاثیرگذاری بود.»


دکتر خرم در ادامه گفت:« یادم هست از همان اولین روزهایی که در سال 73 که به ایران آمده بود ، یک روز به من گفت که پشت سرم درد می کند و وقتی فشارش را گرفتم، دیدم فشارش خیلی بالا است و از همان روز او خوردن داروهای فشار را آغاز کرد. استانکو البته گاهی خیلی حواسش به بیماری اش هم نبود و با اینکه خیلی سیگاری قهاری نبود اما سیگار می کشید. با این وجود او آدمی بود که تمام وجودش را برای فوتبال می گذاشت. او غیر از فوتبال چیزی را نمی شناخت و حتی بلد نبود تلویزیون را روشن کند. »


او اضافه کرد:« البته نه اینکه سوادش را نداشت ، به هر چیزی جز فوتبال بی علاقه بود. با اینکه مهندس برق بود و تحصیلات داشت اما تمام زندگی اش را فوتبال گرفته بود.» خرم افزود:« یک آدم فوق العاده احساسی بود. از پارسال به من زنگ می زد و می گفت من باید حتما تو را ببینم. انگار قبل از مرگ خواسته باشد من را ببیند و به همین خاطر هرجوری که بود شهریور گذشته خودم را کرواسی رساندم. متاسفانه شرایط خوبی نداشت، راستش را بخواهید برایش سخت بود که بپذیرد زمین گیر شده است. نمی خواست قبول کند و وقتی که تسلیم شد دیگر همه چیز را رها کرد. حتی اجازه نداد بعد از قطع کردن پا برایش پروتز بگذارند. باید هفته ای دوبار دیالیز می شد ، فشار خونش بالا بود. به نظرم نمی خواست بپذیرد که بیمار است و این باعث شد که بیماری اش پیشرفت کند.»


دکتر خرم افزود:« روزی که به کرواسی رفتم به من گفت دوست دارم یک روز بیایم ایران. دلش می خواست بازی پرسپولیس را ببیند.»


استانکو در کرواسی و ایران


دوست ایرانی استانکو و پزشک سابق تیم ملی درباره حضور استانکو در همان اوایل دهه هفتاد در فوتبال ایران گفت:«آن زمان استانکو مربی مطرحی در فوتبال کرواسی بود. یادم هست برنارد تاپی مدیرباشگاه مارسی با او مذاکره کرده بود اما بر سر یک بند به توافق نرسیده بودند.او سرمربی تیم ملی کشورش بود و در دانشگاه فوتبال یکی از اولین تدریس کننده ها بوده است. استانکو اما شاید یک نقطه ضعف داشت و آن اینکه آدمی نبود که با رسانه ها ارتباط خوبی داشته باشد یا بتواند کارهای حاشیه ای انجام بدهد. از لحاظ علمی اما او به همراه کسانی مثل تومیسلاو ایویچ به عنوان معلمان اول و زیربنایی فوتبال کرواسی شناخته می شدند و هنوز هم می شوند.»


دکتر خرم به روزهایی که استانکو هدایت پرسپولیس را به عهده داشت پرداخته و گفت:« نمی توانم به آن روزها فکر نکنم چرا که درخشان ترین روزهای فوتبال ایران بود. آن روش هایی که امروز بازی می شود و سیستم هایی که آمده اند را اولین بار او به نوعی در ایران اجرا کرد.استانکو به جوانان میدان داد و با وجود اینکه آن زمان حاشیه های زیادی وجود داشت تمام اعتقادش این بود که با کار و نتیجه خوب می توان بر حواشی غلبه کرد. یادم هست بعد از بازی با آلیما که در قزاقستان سه بر صفر باختیم در یک هفته که برگشتیم چقدر تلاش کرد و در نهایت بازی را 5 بر صفر بردیم. »


او افزود:« بعد از آن که یورگن گده را برداشتند، استانکو در اولین بازی برابر ملوان روی نیمکت نشست و بازی مساوی شد اما در بازی بعدی با وجود آنکه خوب بازی کردیم دو بر صفر به استقلال اهواز با گل های ابراهیم تهامی باختیم. یادم هست در هواپیما بشدت ناراحت بود و می گفت پرسپولیس حتی بدون مربی هم نباید دو بر صفر ببازد و بعد از آن هم دیگر واقعا نمی باخت.»

 

1366402


محرمی و منافی؛ پیگیر استانکو


دکتر خرم در ادامه و بااشاره به اینکه استانکو رابطه خوبی با شاگردانش داشت گفت:« ببینید فوتبالیست ها اصولا وقتی همدیگر را می بینند از هم حالی می پرسند اما شاید باورتان نشود که یکی از افرادی که همیشه پیگیر حال استانکو بود مجتبی محرمی بود. او همیشه حال استانکو را می پرسید آن هم با اینکه اگر یادتان باشد استانکو بر سر پست بازی کمی با مجتبی چالش پیدا کرد و در نهایت محرمی برای بازی در دفاع آخر متقاعد شد. اما با این حال مجتبی همیشه سراغش را می گرفت. همچنین جواد منافی هم از کسانی است که جویای حال استانکو بوده است.»


خرم اضافه کرد:« مهدی مهدوی کیا همیشه می گوید بیشترین تاثیر را در پیشرفت فوتبالش استانکو داشته است و رابطه خیلی خوبی بین او و استانکو همیشه وجود داشت. »

دیدگاه‌ها