کد خبر : 1582184 | 18 دی 1397 ساعت 12:37 | 38.3K بازدید | 0 دیدگاه

فرار کی‌روش و یوزها از سوت‌های ویرانگر

سه داوری که قهرمانی آسیا را از ایران گرفتند

نگاهی به تاریخ جام ملت ها نشان می دهد در طولانی شدن طلسم قهرمانی های ایران در بزرگ ترین تورنمنت آسیا نقش داوران و سوت های اشتباه آنها بسیار پررنگ بوده است.

سه داوری که قهرمانی آسیا را از ایران گرفتند

به گزارش "ورزش سه"، به جرات می توان گفت در سه جام از 16 جامی که با نام ملت های آسیا برگزار شده است، سوت های اشتباه داوران مانع از رسیدن ایران به فینال و قهرمانی شد. داورانی که هنوز هم وقتی نام آنها به میان می آید علاقمندان و فوتبالدوستان دو آتشه ایران نسبت به آنها موضع تندی می گیرند که آخرین نفر آنها مردی از استرالیا بود که خیلی زود از صحنه داوری محو شد.


هفدهمین دوره رقابت های جام ملت های آسیا چند روزی هست در امارات آغاز شده است، کشوری که دومین میزبانی خود در این جام را تجربه می کند. ایران یک بار در سال 96 به خاطر یک اشتباه ویرانگر از سوی داور مصری در همین کشور از رسیدن به فینال بازماند. حالا بعد از 23 سال دوباره کار یوزها به این کشور حاشیه خلیج فارس رسیده است. با وجود این که چند روز بیشتر از جام نگذشته اما اشتباهات داوری زیادی رخ داده تا این ترس به وجود بیاید که ممکن است دوباره خاطرات تلخ داوری ها برای کی روش و شاگردانش تکرار شود یا نه؟


به همین بهانه نگاهی انداختیم به سه داور در سه دوره از رقابت های جام ملت های آسیا که با اشتباهات خود مانع کامیابی یوزها در مهم ترین تورنمنت قاره کهن شده اند.


***


جمال الغندور از مصر (جام ملتهای 96 ؛ ایران - عربستان در نیمه نهایی)


 پس از پیروزی 3 - صفر توسط نسل طلایی فوتبال ایران در مرحله گروهی دوباره کار ایران برای رسیدن به فینال به عربستان کشید. قضاوت رویارویی نیمه نهای دو تیم به داور مصری رسید تا دو بار به کمک عربستان بیاید و نتیجه بازی را تغییر دهد.  در دقیقه 27 گل درست خداداد عزیزی آفساید اعلام شد ضمن این که در دقیقه 75 پنالتی مدافعان عربستان روی استیلی هم نادیده گرفته شد تا بازی صفر ـ صفر و به وقت اضافه برسد. اما وقت های اضافه هم گلی در بر نداشت تا در ضربات پنالتی تکلیف کار روشن شود. در پنالتی ها عابدزاده که در دقیقه 117 جای نکیسا را گرفته بود، 2 ضربه حریف را دفع کرد اما خاکپور، دایی و یزدانی، پنالتی های خود را در مقابل محمد الدعایه خراب کردند تا قهرمانی نسل طلایی از دست برود. جمال الغندور در جام جهانی 2002 کره و ژاپن نیز با قضاوت عجیب و مشکوک به نفع کره و مردود اعلام کردن دو گل اسپانیا باعث حذف این تیم از جام جهانی شد.


***

 

طلعت نجم از لبنان (جام ملتهای 2004 ؛ ایران - چین در نیمه نهایی)


جام ملت‌های 2004،؛ ایران پس از پیروزی رویایی در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کره‌جنوبی با درخشش خیره‌کننده علی کریمی، در مرحله نیمه نهایی به مصاف تیم معمولی چین میزبان این پیکارها رفت.شاگردان برانکو  شانس اول قهرمانی به شمار می رفتند. اما طلعت نجم داور لبنانی به خاطر ضربه دست ستار زارع مدافع تیم به سینه بازیکن چینی که نهایتا یک تذکر داشت، با تمارض بازیکن چینی او را اخراج کرد . تیم ده نفره به کار خود ادامه داد. او در اواسط نیمه دوم نیز از خطای فاحش مدافع چین روی کریمی چشم پوشی کرد و به جای اخراج به این بازیکن خاطی کارت زرد نشان داد.درنهایت زور چین به ایران ده نفره نرسید و بازی به ضربات پنالتی کشید تا ضربه چیپ یحیی گل محمدی کار را برای ایران تمام کند. مسلما با روندی که بازی داشت اگر داور لبنانی قانون را رعایت می کرد و به جای کارت قرمز از همان کارت زرد بهره می برد، شاگردان برانکو می توانستند راهی فینال شوند.

 

1370716


***


بنجامین ولیامز از استرالیا (جام ملت های 2015؛ ایران – عراق در یک هشتم نهایی)


ایران در مرحله اول گلی دریافت نکرده بود و این بازی را هم یک - صفر جلو بود. داور استرالیایی با اخراج بی مورد مهرداد پولادی به علت تمارض در آخرین دقیقه نیمه اول، ایران را با مشکلی بزرگ روبرو کرد. بازی دیوانه وار پیش رفت تا در پایان 1-1 و در وقت های تلف شده 3-3  به پایان برسد تا عراق در ضربات پنالتی به پیروزی برسد. و کابوس ده نفره شدن و شکست در پنالتی ها آن هم در نیمه نهایی دوباره گریبان گیر تیم ملی شده بود . پس از این دیدار و حذف ایران از جام ملت‌ها، برخی هواداران به شبکه‌های اجتماعی هجوم برده و نظرات تندی علیه ویلیامز مطرح کردند که حواشی بسیاری را به وجود آورد. خود ویلیامز در مصاحبه ای مدعی شد این بازی او را به آرامی از سطح اول داوری در آسیا کنار زد. نوع قضاوت داور استرالیایی در این بازی و عوض کردن نتیجه، در کلاس های داوری بین المللی  تدریس شد. در هرصورت او با اخراج بی مورد و در نتیجه حذف ایران قهرمانی این مسابقات را به کشورش استرالیا هدیه کرد.

 

1370715

 

نویسنده: محمد ولوی

 

دیدگاه‌ها