کد خبر : 1588442 | 12 بهمن 1397 ساعت 19:40 | 223K بازدید | 0 دیدگاه

پیروزی بزرگ؛ فوتبال بر سیاست غلبه کرد

ژاپن 1- قطر 3؛ عنابی‌ها، ابر قدرت جدید فوتبال آسیا

عنابی‌ها با نمایشی خیره کننده و زدن 3 گل به ژاپن، بزرگترین نتیجه تاریخ فوتبال خود را رقم زدند و به قهرمانی جام ملت‌های آسیا رسیدند.

ژاپن 1- قطر 3؛ عنابی‌ها، ابر قدرت جدید فوتبال آسیا

به گزارش "ورزش سه"، تیم‌های ملی ژاپن و قطر که در هر سه مسابقه مرحله گروهی و سه دیدار دور حذفی جام ملت‌های آسیا به برتری رسیدند و با نمایش برتر نسبت به حریفان خود شکست‌ناپذیر بودند، از ساعت 17:30 امشب در فینال این رقابت‌ها مقابل هم قرار گرفتند که در نهایت عنابی‌ها توانستند با بازی هجومی و منطقی‌تر از حریف خود قهرمان جام شوند.


شاگردان هاجیمه موری‌یاسو با وجود اینکه نمایش چندان خوبی در گروه F نداشتند و رقابت نزدیکی با رقبای خود ارائه کردند، اما توانستند سه برد مقابل ترکمنستان، عمان و ازبکستان کسب کنند و بعد از آن هم عربستان و ویتنام را در بازی‌های دشواری شکست دهند ولی سامورایی‌ها در جدال نیمه نهایی برابر تیم ملی ایران بهترین عملکردشان را نشان دادند و با نمایش فنی بهتر، به برد 3 بر صفر رسیدند، اما آنها در مسابقه فینال موفق نشدند از سد عنابی‌های شگفتی‌ساز عبور کنند و تنها یک گل توسط تاکومی مینامینو به ثمر رساندند که در مقابل 3 گل حریف حاصلی به همراه نداشت.


اما در آن سوی میدان، تیم ملی قطر که در هر 6 مسابقه اخیرش فوق‌العاده و سراسر هجومی ظاهر شده و بعد از سه برد در دور گروهی برابر لبنان، کره شمالی و عربستان، در سه دیدار مرحله حذفی نیز تیم‌های عراق، کره جنوبی و امارات میزبان را با عملکردی خیره کننده شکست داده بود، امشب هم با ادامه شگفتی‌سازی و نمایش استثنایی خود سه گل زیبا توسط المعز علی، عبدالعزیز حاتم و اکرم عفیف زد تا با شایستگی برای نخستین بار جام قهرمانی آسیا را بالای سر ببرد.

 

عکس : امیرحسین خیرخواه

 


فینال جام ملت‌های آسیا - امارات 2019
جمعه: 97/11/12 ؛ ساعت 17:30
استادیوم: زاید اسپورت- العین
داور: روشن ایرماتوف(ازبکستان)؛ کمک‌ها: عبدوخامیدولو رسولوف و سایدوف؛ داور چهارم: ما نینگ(چین)؛ داور پنجم: هو وی‌مینگ(چین)/ داور ویدئویی: پائولو والری(ایتالیا)؛ کمک داوران ویدئویی: محمد تقی الجعفری(سنگاپور) و کریستوفر بیس(استرالیا).

 


تیم ملی ژاپن


شوئیچی گوندا
تاکهیرو تومی‌یاسو
مایا یوشیدا
هیروکی ساکای
یوتو ناگاتومو
گاکو شیباساکی
سوکاسا شیوتانی(84- جونیا ایتو)
ریتسو دوآن
گنکی هاراگوچی(62- یوشینوری موتو)
یویا اوساکو
تاکومی مینامینو(89- تاکاشی اینوی)


سرمربی: هاجیمه موری‌یاسو

 

1378407


تیم ملی قطر


سعد الشیب
طارق سلمان
بسام هشام الراوی
پدرو کوریا
عبدالکریم حسن
بوعلام خوخی(61- سالم الهاجری)
عاصم عمر مادیبو
عبدالعزیز حاتم
حسن الهیدوس(74- کریم بوضیاف)
اکرم عفیف
المعز علی(5+90- احمد علاءالدین)


سرمربی: فلیکس سانچز

 

1378385

 

اخطار


گاکو شیباساکی(20) ، مایا یوشیدا(82) و هیروکی ساکای(87) از ژاپن

اکرم عفیف(84) و پدرو کوریا(2+90) از قطر

 

 

 

شرح گل


ژاپن صفر - قطر 1 (دقیقه 12: المعز علی): حسن الهیدوس در میانه میدان به زیبایی منطقه بازی را تغییر داد و اکرم عفیف را در جناح چپ صاحب توپ کرد که او نیز بعد از حرکت در عرض، به المعز علی که در محوطه جریمه ژاپن حضور داشت، پاس داد؛ فوق ستاره خط حمله عنابی‌ها نیز بعد از دو ضربه روی پا به توپ، با حرکتی غیر منتظره و استثنایی، با ضربه قیچی برگردان اقدام به شوتزنی کرد که توپ بعد از برخورد به تیرک عمودی دروازه سامورایی‌ها تبدیل به گل شد.

 

 

ژاپن صفر - قطر 2 (دقیقه 27: عبدالعزیز حاتم): اکرم عفیف با حفظ توپ و نگاه به اطراف خود، با تیزبینی عبدالعزیز حاتم را پشت محوطه جریمه ژاپن صاحب توپ کرد که حرکت در عرض و شوت پای چپ فنی و چشم‌نواز او، دور از دستان گوندا به کنج دروازه ژاپن رفت تا دومین گل عنابی‌ها نیز مثل گل اول به زیبایی به ثمر برسد.

 

 

ژاپن 1 - قطر 2 (دقیقه 69: تاکومی مینامینو): حمله پُر تعداد سامورایی‌ها نتیجه داد و بعد از پاس یویا اوساکو از بین مدافعان قطری، تاکومی مینامینو به سمت دروازه رفت و با ضربه چیپ دیدنی گل اول ژاپن را زد.

 

 

ژاپن 1 - قطر 3 (دقیقه 83: اکرم عفیف): پنالتی اعلام شده به سود قطر را اکرم عفیف، بهترین پاسور جام ملت‌ها به سمت چپ خود زد و گوندا را فریب داد تا گل سوم تیمش را به نام خود ثبت کند.

 

 

 

 

لحظات حساس

دقیقه 4: شوت پشت محوطه اوساکو بی‌دقت بود و از کنار دروازه قطر به بیرون رفت.

دقیقه 31: پاس در عمق مینامینو و ضربه به توپ اوساکو ثمری نداشت و سعد الشیب با خروج از دروازه توپ را در اختیار گرفت.

 

1378382

دقیقه 36: اکرم عفیف داخل محوطه جریمه ژاپن به پدرو کوریا پاس داد که ضربه او بعد از برخورد به مدافعان، در تیرک دوم به حسن الهیدوس رسید که ضربه محکم کاپیتان قطری‌ها به تیرک عمودی دروازه برخورد کرد و به بیرون رفت.

 

1378387

 

دقیقه 54: ارسال خطرناک شیباساکی از کرنر را بوعلام خوخی زودتر از مهاجمان ژاپنی دفع کرد.
دقیقه 55: سعد الشیب با خروج به موقع از دروازه اجازه نداد یک- دو تومی‌یاسو با شیوتانی نتیجه‌ای داشته باشد و توپ را جمع کرد.
دقیقه 56: اکرم عفیف ضد حمله سریعی از سمت چپ زمین تدارک دید، اما با بدشانسی تعادل خود را در محوطه جریمه ژاپن از دست داد که پاس او را عبدالعزیز حاتم نتوانست استفاده کند و ضربه پای چپ او به بیرون رفت.
دقیقه 64: ضربه سر موتو روی ارسال دوآن با فاصله زیادی از دروازه قطر راهی اوت شد.
دقیقه 65: ضربه آزاد پای چپ دوآن به مقابل دروازه قطر را تومی‌یاسو با ضربه سر زد که توپ به اوت رفت.
دقیقه 66: ضربه سر یوشینوری موتو روی توپ ارسالی از کرنر راهی اوت شد.
دقیقه 78: پاس به عقب یوشیدا و شوت ریتسو دوآن از داخل محوطه جریمه را مدافعان قطری سراسیمه برگشت دادند.
دقیقه 79: اکرم عفیف به تنهایی به قلب مدافعان ژاپن زد و به عبدالعزیز حاتم پاس داد که سرتوپ و شوت او تبدیل به کرنر شد.
دقیقه 80: سانتر پای چپ عبدالعزیز حاتم از روی کرنر و ضربه سر عبدالکریم حسن به دست چپ مایا یوشیدا، کاپیتان ژاپن که روی هر دو گل قبلی تیمش مقصر بود، برخورد کرد که روشن ایرماتوف، داور ازبک بعد از یک دقیقه و با اعلام تیم داوری ویدئویی، نظر خود را تغییر داد و به سود قطر پنالتی گرفت.

 

1378417


دقیقه 89: ارسال دقیق شیباساکی از روی ضربه ایستگاهی سمت چپ زمین را تومی‌یاسو با ضربه پشت سر زد که ضربه سر یوشیدا از محوطه 6 قدم به بیرون رفت.
 

 

1378401


 

 

 

بهترین بازیکن


اکرم عفیف که به همراه المعز علی، فوق ستاره‌های تیم ملی قطر در جام ملت‌های آسیا بودند، در مسابقه فینال نیز به همراه هم نمایش خیره کننده‌ای داشتند، اما عفیف مرد اول زمین برابر عنابی‌ها بود؛ او که تا پیش از این دیدار 8 پاس گل داده بود، پاس گل‌های اول و دوم قطر مقابل سامورایی‌ها را داد و گل سوم را نیز به نام خود ثبت کرد تا روز خاطره‌انگیزی برای خود و تیمش رقم بزند.
عبدالعزیز حاتم، هافبک چپ پای قطر نیز که بعد از یک جلسه محرومیت به ترکیب تیمش اضافه شده بود، مقابل ژاپن فوق‌العاده کار کرد و علاوه بر زدن گل دوم تیمش که به زیبایی به ثمر رسید، پایه گذار پنالتی منجر به گل عنابی‌ها شد و در جریان مسابقه نیز با برتری در نبردهای میانه زمین بازی خوبی ارائه داد.

 

 

 

اتفاق ویژه


قبل از جام ملت‌های آسیا کمتر کارشناس و تماشاگری پیش‌بینی می‌کرد تیم ملی قطر حتی تا جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها صعود کند، اما عنابی‌ها با سرمربیگری فلیکس سانچز اسپانیایی، عملکردی فراتر از انتظار ارائه دادند و بعد از سه برد مرحله گروهی برابر لبنان، کره شمالی و عربستان، در مراحل حذفی نیز از سد رقبای قدرتمندی همچون عراق، کره جنوبی و امارات عبور کردند و در گام آخر نیز سامورایی‌ها را با 3 گل از پیش رو برداشتند تا جام را به دست آورند.
اتفاق مهم‌تر از قهرمانی برای قطری‌ها، کسب این افتخار در خاک امارات بود؛ اماراتی که نه تنها در مسائل سیاسی و اقتصادی، در مباحث ورزشی نیز برای عنابی‌ها سنگ اندازی کرد و بخاطر میزبانی جام ملت‌ها، اجازه نداد خبرنگاران و تماشاگران قطری بدون دردسر این مسابقات را از نزدیک تماشا کنند و پوشش دهند.
از سوی دیگر، قطری‌ها در راه رسیدن به قهرمانی توانستند از سد عربستان و امارات، کشورهایی که از نظر ورزشی و سیاسی با آنها جنگ دارند را شکست دهند و قهرمانی‌شان در جام ملت‌ها را شیرین‌تر کنند.

 

 

در حاشیه


* هیچ یک از دو تیم برای این مسابقه بازیکن محروم ندارند.

* ترکیب تیم ملی ژاپن در بازی برابر قطر، نسبت به مسابقه مرحله نیمه نهایی مقابل ایران، تنها یک تغییر داشته که سوکاسا شیوتانی جانشین واتارو اندو مصدوم شده است.
* بسام هشام الراوی و عبدالعزیز حاتم که به دلیل محرومیت در دیدار نیمه نهایی برابر امارات حضور نداشتند، مقابل ژاپن به ترکیب قطر بازگشتند و به جای کریم بوضیاف و سالم الهاجری بازی می‌کنند.

* هواداران عمانی باز هم مثل دیگر مسابقات مراحل حذفی، برای حمایت از تیم ملی قطر به ورزشگاه آمدند.
* تماشاگران ایرانی که فکر می‌کردند تیم ملی ایران به فینال صعود می‌کند و بلیت این مرحله را تهیه کرده بودند، اکنون در استادیوم زاید اسپورت حضور دارند.
* تعداد هواداران ژاپنی بیشتر از قطری‌ها است و آنها با پرچم‌های بزرگی راهی ورزشگاه شده‌اند.
* طرفداران زیادی از سایر تیم‌هایی که در مراحل قبل حذف شدند، برای تماشای فینال به استادیوم آمدند.
* تعدادی پرچم ایران بین تماشاگران دو تیم به چشم می‌خورد.

 

* جانی اینفانتینو، رئیس فیفا و شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در ورزشگاه حضور دارند.

 

1378408


* المعز علی با گلزنی برابر ژاپن، رکورد علی دایی در جام ملت‌های 1996 که در طول این رقابت‌ها 8 گل زده بود را شکست و تعداد گل‌های خود در جام ملت‌های 2019 را به عدد 9 رساند.
* اکرم عفیف در دقیقه 20 با تکل خشن شیباساکی مصدوم شد و برای لحظاتی از زمین بیرون رفت.
* در دقیقه 58 پس از ارسال شیباساکی از روی کرنر سمت چپ زمین، بوعلام خوخی به دنبال دفع توپ روی هوا بود که از ناحیه سر برخوردی با مایا یوشیدا داشت و همین اتفاق موجب شد ملی پوش قطری از حال برود و به شدت روی زمین بیافتد؛ خوخی بعد از سه دقیقه مداوا نتوانست به بازی ادامه دهد تا سالم الهاجری جانشین او شود.

 

 

 

 خلاصه بازی ژاپن 1 - قطر 3

دیدگاه‌ها