کد خبر : 1591338 | 24 بهمن 1397 ساعت 14:23 | 13.9K بازدید | 0 دیدگاه

شنول گونش و ترکیه؛ از 2002 برای 2018

هدایت ماه و ستاره به یار قدیمی می‌رسد؟

فدراسیون فوتبال ترکیه میرچا لوچسکیو را از هدایت تیم ملی این کشور برکنار کرد و حالا شنول گونش 66 ساله در آستانه حضور روی نیمکت تیم ملی ترکیه است.

هدایت ماه و ستاره به یار قدیمی می‌رسد؟

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ترکیه یکی از پراستعدادترین دوران تاریخ خود را سپری می کند اما در عین حال روزهای تاریکی در نتیجه گیری برایش رقم خورده و نتوانسته پس از درخشش در جام جهانی 2002 به این رقابت ها راه پیدا کند. ترک ها از سال 2008 به بعد در یورو نیز به توفیقی نرسیده اند و این در حالی است که در تمام این سال ها بازیکنانی در قامت بهترین تیم های اروپایی داشته اند و همچنین مربیان بزرگی را به کشور خود آورده اند.

 

* از گاس هیدینک تا مرچا لوچسکیو

 

از 2002 که شنول گونش از تیم ملی ترکیه جدا شد، ترک ها 7 مربی را بر مسند هدایت تیم ملی خود قرار دادند. در این بین به جز گاس هیدینک هلندی و مرچا لوچسکیو رومانیایی تمام مربیان اهل ترکیه بودند اما هیچگاه نتوانستند درخشش دوران گونش را تکرار کنند. در این بین فاتح تریم در دو مقطع مختلف سرمربی این تیم شد و توانست بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. تیم او در 102 بازی 53 برد به دست آورد و همچنین در 23 مسابقه شکست خورد. البته ترک ها با او دو جام جهانی را از دست دادند و نتوانستند راهی بزرگترین تورنمنت جهان شوند.

 

مرچا لوچسکیو که پس از فاتح تریم و از اواسط سال 2017 سرمربی ترکیه شد و نزدیک به دو سال هدایت تیم ماه و ستاره را برعهده داشت و توانست ایران را هم در دیداری دوستانه شکست دهد اما ترکیه با او به موفقیت نرسید و سرانجام سرمربی سابق اینتر نیز از کار برکنار شد.

 

1381685

 

* دنیایی از استعداد در اختیار کدام مربی؟!

 

تیم ملی ترکیه همیشه بازیکنان زیادی در لیگ های معتبر اروپایی داشته و اکنون نیز آن ها یکی از پرستاره ترین و پراستعدادترین تیم های چند دهه اخیر خود را دارند. چالار سویونجو مدافع جوان لسترسیتی، کاان آیهان ستاره فورتونا دوسلدورف، زکی چلیک مدافع لیل فرانسه، یونوس مالی ستاره ولفسبورگ، اوکای یوکوشلو هافبک تیم سلتاویگو، سردار گورلر بازیکن تیم هوئسکای اسپانیا، کنان کارامان مهره ارزشمند تیم دوسلدورف، چنک توسون مهاجم اورتون، اونال مهاجم وایادولید، توپراک مدافع دورتموند، چالهانوغلو شماره 10 آث میلان، امره مور مهاجم سلتاویگو و چند ده ستاره شاغل در لیگ ترکیه از جمله ستاره های این تیم هستند که باعث شده انتخاب 23 بازیکن برای اردوهای تیم ملی به کاری سخت برای مربیان تبدیل شوند.

 

حالا فدراسیون فوتبال ترکیه در حال بررسی گزینه های موجود برای سرمربیگری تیم سرخپوش اوراسیا است. آن ها دیگر نمی خواهند در جام جهانی غایب باشند و همچنین برای بازی در یورو 2020 لحظه شماری می کنند. رسانه های ترکیه ای خبر داده اند که شنول گونش سرمربی تیم بشیکتاش نزدیک ترین گزینه برای هدایت این تیم به شمار می رود.

 

گونش؛ از برنز کره و ژاپن تا حضور در قطر

 

شنول گونش بهترین دوران فوتبال ترکیه را رقم زده است. او 4 سال سرمربی تیم ملی کشورش بود و توانست در جام جهانی 2002 این تیم را به نیمه نهایی رسانده و در بازی رده بندی، بر تیم میزبان غلبه یافته و مدال برنز را کسب کند. تیم او در مرحله گروهی کاستاریکا و چین را شکست داد و در مرحله حذفی به ترتیب ژاپن و سنگال را حذف کرد و در رده بندی مغلوب تیم برزیل، قهرمان جام شد.

 

شنول گونش پس از ترکیه، با بشیکتاش 2 با قهرمان لیگ شد و با ترابزون دو عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد. وی همچنین پس از سومی جام جهانی با ترکیه، در جام کنفدراسیون ها نیز عنوان سومی را رقم زد.

دیدگاه‌ها