کد خبر : 1599697 | 27 اسفند 1397 ساعت 12:03 | 16.3K بازدید | 0 دیدگاه

فیفادی؛ کابوس پولساز هواداران و سرمربیان!

برگزاری بازی در فیفا دی، همیشه یکی از مشکلات باشگاه های بزرگ در طول فصل است.

فیفادی؛ کابوس پولساز هواداران و سرمربیان!


به گزارش "ورزش سه"، فیفا سالانه تقویمی را برای بازی های زیر نظر خود منتشر می کند که در عموم به نام "فیفا دی" شناخته می شود. این تقویم شامل یک توافق کلی بین فیفا، شش کنفدراسیون فوتبال قاره های مختلف، باشگاه های اروپایی و فیف پرو است و در بسیاری از ماه های سال، دیدارهایی دوستانه تحت این عنوان برگزار می شود.

 

در دیدارهای رسمی همانند رقابت های مقدماتی جام جهانی، طبق قوانین فیفا، باشگاه ها باید چهار روز زودتر بازیکنان را در اختیار تیم های ملی قرار دهند و اگر یک بازیکن مجبور به سفر به قاره ای دیگر باشد، قانون پنج روز زمان را در اختیار تیم ملی می دهد، اما در بازی های فیفا دی این زمان به 48 ساعت تقلیل پیدا می کند.

 

1391769

 

معمولا کشکمش فراوانی بین باشگاه ها و سرمربیان دنیای فوتبال با فیفا به دلیل برگزاری این بازی ها وجود دارد و آنچه در فرهنگ عمومی فوتبال "کابوس فیفا دی" شناخته شده، حتی رضایت هواداران را نیز در پی ندارد و تنها یک منبع مالی مناسب برای فیفا محسوب می شود.

 

سفرهای طولانی و مصدومیت بازیکنان به دلیل طی مسافت بالا، باعث نارضایتی اغلب سرمربیان و باشگاه ها از این رویداد شده و بارها اتفاق افتاده که ستاره های بزرگ به دلیل این سفرها دچار مصدومیت شده و مقطع مهمی از فصل تیم خود را از دست می دهند.

 

همچنین از ریتم افتادن دیدارهای باشگاهی و دشواری کار مربیان برای ایجاد هماهنگی مجدد در تیم خود، از دیگر مشکلات تقویم فشرده فیفا برای برگزاری بازی های دوستانه است.

 

اما به جز باشگاه ها، هواداران فوتبال نیز چندان دل خوشی از این رویداد ندارند. بازی های کم هیجان در رده ملی که معمولا با تعویض های فراوان و عدم جدیت خصوصا از سوی تیم های بزرگ همراه است، باعث شده این مسابقات هیجان چندانی نداشته باشد و معمولا فونبالدوستان نیز تمایل چندانی به دنبال کردن این دیدارها نشان نمی دهند.

 

1391768

 

اما بی شک دلیل اصرار فیفا، کسب درآمدهای مناسب از برگزاری این دیدارها است و این کشمکش، در سالهای اخیر به یکی از مشکلات اساسی باشگاه ها در طول فصل تبدیل شده است.

 

البته طی یک سال اخیر اتحادیه یوفا تصمیم به برگزاری لیگ ملت های اروپا در تاریخ بازی های فیفادی گرفته تا حداقل به نوعی فاکتور "جذابیت" را به این مسابقات اضافه کند، اما با توجه به حساس شدن این رقابت ها، بازیکنان با جدیت بیشتری مجبور به حضور در میدان هستند و همین موضوع احتمال مصدومیت و خستگی آنها را افزایش می دهد.

 

به هر حال به نظر نمی رسد فیفا تصمیمی مبنی بر حذف فیفا دی از تقویم خود داشته باشد و به نظر می رسد این کمشکش در آینده نیز وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ها