کد خبر : 1600785 | 06 فروردين 1398 ساعت 15:15 | 113.1K بازدید | 0 دیدگاه

نادیده گرفتن ورزش، ضربه به سینما؛

بی مهری به تختی در گیشه

فیلم جدید بهرام توکلی با وجود سبک جدید و قابلیت های فنی در گیشه با اقبال مردم همراه نشده است.

بی مهری به تختی در گیشه

به گزارش "ورزش سه"، فیلم "تختی" به کارگردانی بهرام توکلی این روزها با فروشی کمتر از 300 میلیون تومان در شرایطی با بی مهری هواداران ورزش و هنر رو به رو شده که انتظارها با توجه به ژانر، حواشی و البته ویژگی های فنی و هنری این فیلم بیش از این بود.


"تختی" در ژانر بیوگرافی و ورزشی در شرایطی قعر نشین جدول فروش فیلم های اکران نوروز است که در سال های گذشته همواره فیلم های این ژانر در سینمای جهان مخاطبان فراوانی را داشته و جایزه های زیادی را از آن خود کرده است. فیلم هایی از جمله Vice ، Bohemian Rhapsody در سال 2018 توانستند ضمن کسب جوایز مختلف، فروشی قابل قبولی را نیز تجربه کنند اما حالا یک تجربه مشابه در سینمای ایران، نتیجه ای مخالف با گیشه روز دنیا را تجربه می کند.

 

1392935


نکته جالب درباره تختی آن است که این فیلم از زمان نمایش در جشنواره فیلم فجر، حاشیه های زیادی را تجربه کرده و به نظر می رسید همین حاشیه ها در کنار معمایی بودن این فیلم و البته ویژگی های فنی بالا مانند حضور کارگردان صاحب سبکی مانند بهرام توکلی، تیم بازیگری نام آشنا و عوامل خوش نامی مانند سعید ملکان و البته کسب دو سیمرغ بلورین در جشنواره فجر برای درخشش این فیلم در گیشه کافی باشد اما در روزهایی که جامعه ایران در تلاش برای تکثیر تختی جدید برای کمک به حادثه دیدگان است، یک تجربه جدید در سینمای ایران از چهره ای که مراسم سالگرد او همچنان با استقبال چشمگیری برگزار می شود، فعلا در جذب مخاطب ناکام بوده و روند این فیلم در گیشه به شکلی است که آینده روشنی برای تختی پیش بینی نمی شود.

 

1392937

 

مقایسه فروش تختی در این ژانر منحصر به فرد  با فیلم های کمدی و البته اجتماعی می تواند یک شکست همراه با نا امیدی برای تزریق ژانر جدید به سینمای ایران باشد. ژانری که امسال البته دو سهمیه در جشنواره فجر داشت و به نظر می رسید با فروش اندک تختی، پیش بینی شکست "سونامی" با کارگردانی میلاد صدرعاملی که قصه زندگی و رقابت دو قهرمان تکواندو را روایت می کند، کار سختی نباشد.
رحمان 1400 در ژانر کمدی و متری شیش و نیم در ژانر درام اجتماعی این روزها صدرنشین فیلم های نوروزی هستند و توانستند فروش مناسبی را با توجه به شرایط اکران تجربه کنند و در ادامه نیز فیلم های کمدی مانند چهار انگشت در جدول ترین های اکران قرار گرفته اند.

 

1392941

 

1392939


تختی با توجه به چهره چند وجهی خود، همواره شخصیتی محبوب در تاریخ ورزش ایران بوده و بی اغراق می توان او را در میان 3 چهره برتر تاریخ ورزش ایران دانست؛ موفقیت های او در میادین ورزشی هر چند رقیبان زیادی دارد اما چهره مردمی و البته رویکرد پهلوانی او باعث شده تا تختی، برای مردم ایران چهره ای متفاوت داشته باشد و همواره مورد احترام مردم قرار گیرد و همین موضوع می تواند پایگاهی برای فروش این فیلم در اندازه ای متعادل و مناسب باشد اما این اتفاق فعلا شکل نگرفته تا تختی با وجود احترامی که میان مردم دارد، این روزها در گیشه با بی مهری رو به رو شده باشد.

 

 

1392940


در شرایطی که انتظار می رفت با شروع اکران تختی در ژانر ورزشی و بیوگرافی، این فیلم می تواند نقشی جریان ساز در ساخت فیلم هایی در دو سبک ورزشی و بیوگرافی برای چهره های ماندگار ورزش ایران از جمله دایی، پروین، حجازی، رضا زاده، ساعی، خادم و دیگران باشیم اما حالا با این شکست، احتمالا پرونده این ژانر تا سال ها بسته خواهد شد و ادامه این بی مهری مطمئنا برای سینمای رونق گرفته این روزها نیز اتفاق میمون و مبارکی نیست.

دیدگاه‌ها