کد خبر : 1600963 | 07 فروردين 1398 ساعت 17:27 | 137.3K بازدید | 0 دیدگاه

یک یادداشت کامل درباره دربی 89

بخواهید! این زیباترین دربی تاریخ می شود؟

سال نو و ادامه فصل فوتبال ایران با دربی ورق خواهد خورد و طبیعتا در تعطیلات نوروزی این دربی میلیون ها طرفدار دو تیم را در هر جا که باشند، برای چند ساعت پای تلویزیون میخکوب می کند.

بخواهید! این زیباترین دربی تاریخ می شود؟

 

به گزارش "ورزش سه"، روز شنبه درست وقتی که این دربی 51 ساله میشود،  قرار است این دو تیم یکبار دیگر به مصاف هم بروند که دارای حساسیت جدولی نیز هست. دو تیم برای کسب عنوان قهرمانی با یکدیگر رقابت می کنند و کاش این  حساسیت  تنها به جذابتر شدن بازی کمک کند.طبعا شکست رقبا و به قهرمانی رسیدن قطعا برای هواداران دو تیم لذت دیگری دارد  بخصوص با شرایط خاص جدول لیگ که  هرکدام از دوتیم اگر در دربی برنده از میدان خارج شوند با روحیه مضاعفی لیگ را پی می گیرند و تبدیل به مدعی اول قهرمانی می شوند. چهار فصل پیش برانکو  تقریبا شرایط مشابهی همچون شفر داشت .تیمی که در نیم فصل اول ضعیف ظاهر شد و در نیم فصل دوم عملکردش بهتر شد و در آستانه دربی خود را نزدیک  به استقلال کرد و باشکست استقلال  بالاتر از رقیب دیرینه قرار گرفت.حال این فرصت نصیب شفر شده که آن اتفاق را تکرار کند و به سلطه چند سال پرسپولیس پایان دهد.

  


در این مطلب به بررسی شرایط دو تیم و مقایسه سر مربیان و  خطوط مختلف دو تیم میپردازیم:

 

انتظار نبردی جذاب با دو تیم آماده :
دو تیم نسبت به دربی های چند سال اخیر از شرایط مطلوبی بهره می برند . پرسپولیس که به دنبال تکرار قهرمانی اش است، در نیم فصل دوم کمی هوادارانش را نگران کرد ولی بازیکنان جدید این تیم به شرایط ایده آل نزدیک تر می شوند و آنهایی که از فرم خوب خود در نیم فصل اول دور بودند ، کم کم دارند همان بازیکنان مورد انتظار برانکو می شوند. پرسپولیس با توجه به افت محسوس ، باز هم یکی از بهترین تیم های لیگ ما از نظر کیفیتی است و12 برد ، 9 تساوی و یک شکست صدر نشین لیگ است.

 


استقلال مدل شفر در اولین فصلی که این مربی آلمانی از ابتدا روی نیمکت این تیم نشست ، مثل عادت  این چند سال ، فصل را خوب آغاز نکرد و نیم فصل اول را پر نوسان ظاهر شد. اما با توجه به تعطیلی تقریبا دو ماهه لیگ ، شفر فرصت کافی را پیدا کرد تا روی نقاط ضعف تیمش بیشتر کار کند و با اضافه شدن چند بازیکن جدید ، استقلال نتایج بهتری کسب کرد تا جایی که حالا یکی از مدعیان قهرمانی محسوب می شود.استقلال با 12 برد ، 7 تساوی و 3 شکست با تفاضل گل بهتر نسبت  به تراکتور سازی در رتبه دوم قرار دارد و اگر برنده این دربی بشو د با یک تیر دو نشان زده .

 

1383157

 

 

مردانی از جنس دربی :
برانکو ایوانکویچ 8 دربی به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم  قرار گرفته ، که 3 پیروزی ، 2 شکست و 3 تساوی بدست آورده است .برد های برانکو  برابر استقلال قلعه نویی ، مظلومی و شفر بوده است.بهترین نتیجه برانکو برد 4 گله در دربی بوده است که حسابی این مربی را نزد هواداران این تیم محبوب کرد.
وینفرد شفر هم سابقه سه دیدار در دربی تهران دارد  که عملکردش شامل  یک برد ، یک باخت و یک تساوی بوده است .او در فصل گذشته در دیدار برگشت توانست برانکو را شکست دهد و انتقام دیدار رفت را از او بگیرد.

1389062

 


تا به این جای کار تقابل های این دو سرمربی موفق دو تیم پر طرفدار تهران با یکدیگر مساوی بوده است و باید دید مچ اندازی چهارم برانکو شفر به نفع کدام یک به پایان می رسد.شفر و برانکو مربیان ترسویی  نیستند ولی  شاید برای این دیدار ریسک کمتری بکنند چون هدف های بزرگتری در ادامه فصل خواهند داشت و به خوبی واقفند که شکست در این دیدار میتواند تیم را با حاشیه های فراوان در ادامه راه همراه کند ، به همین دلیل بعید نیست یک دربی مشابه دیدار رفت را شاهد باشیم.

 

 

 

هر دو مطمئن از چارچوب دروازه ها :
برای پیروزی در دربی باید روی یک دروازه بان مطمئن برای حفاظت از دروازه ها حساب ویژه باز کرد .


*در تیم استقلال که دو دروازه بان خوب و مطمئن در اختیار دارد ، هر کدام که به نظر شفر درون دروازه بایستد خیال هواداران از او راحت است . سید مهدی رحمتی که دوباره وظیفه حفاظت از قفس توری این تیم را از حسینی پس گرفت یک دروازه بان با تجربه است که همین مسئله یک نکته برتری برای رحمتی نسبت به حسینی محسوب میشود . استقلال در چند دربی با درخشش رحمتی پیروز از میدان خارج شده  و حتی در دیدارهایی که با شکست استقلال همراه بوده است رحمتی باز هم از بهترین بازیکنان تیمش بوده ، رحمتی سابقه گرفتن پنالتی در دربی را هم دارد  ، و  با توجه به اتفاقات فصل گذشته شاید دیگر رحمتی را در پایان راه قلمداد میکردند ولی رحمتی  کاملا آماده نشان داده و یک فصل موفق را در استقلال سپری می کند.

 


سید حسین حسینی هم یک دروازه بان جوان و با جسارت نشان داده .او فصل پیش توانست با عملکرد خوبش رحمتی را نیمکت نشین و رکورد کلین شیت در لیگ  را به نام  خود ثبت کند .

 

1367186


*در اردوی مقابل و در تیم پرسپولیس  بیرانوند سنگربان این تیم بهترین دروازه بان حال حاضر ایران است.اوتنها انتخاب برانکو برای ایستادن در درون دروازه محسوب می شود. وی که سابقه 5 دربی را در کارنامه اش دارد  توانسته   یک پیروزی ، دو شکست و  دو تساوی کسب کند ، بیرو سال بسیار موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت و می خواهد همین روند را در سال جدید نیز داشته باشد.

 


رادو گلر دوم این تیم که ذخیره مطمئنی نشان داده و در دیدار آخر این تیم در نبود بیرانوند عملکرد خوبی  داشت و توانست یک پنالتی را مهار کند ، ولی با حضور بیرانوند او شانس ناچیزی برای حضور در این دیدار دارد.

 

1335876

 


خط دفاع مدرن در مقابل خط دفاع سنتی :
خط دفاع پرسپولیس در این چند فصل نقطه قوت این تیم محسوب می شود .سرخ ها با اتکا به همین دفاع مطمئن توانستند با تکرار موفقیت ها مقام هایی کسب کنند و حتی توانستند در مقابل تیم های آسیایی  با خط  حمله  های زهر دار مقابله کنند چیزی که در تیم استقلال هنوز در دیدارهای آسیایی یک معضل است .پرسپولیس با توجه به ثبات چهار ساله با برانکو ، دفاع تیمی منسجم تری از رقیب دیرینه خود دارد.تجربه بالای  سید جلال و آمادگی این بازیکن باعث شده که در دفاع مرکزی زوج موفقی با شجاع خلیل زاده  تشکیل بدهند که یکی ازدفاع های خوب فوتبال ما در نبرد های هوایی است.

 

1385602


 *در سمت مقابل وینفردشفر وقتی که دید برای موفقیت در لیگ  ایران به یک دفاع قدرتمند نیاز است تلاش بسیاری برای ایجاد یک دفاع مطمئن به کار بست و به این هدف رسید ، زیرا  استقلال بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد و گل های خورده این تیم  ، تا به این جای فصل دو رقمی نشده و آنها با دریافت فقط 8گل در 22 هفته آمار فوق العاده از خود به نمایش گذاشته اند. خطی که با حضور پژمان منتظری ، روزبه چشمی ، محمد دانشگر عملکرد قابل ستایشی  داشته است.

 

1385216


*در دفاع راست وریا غفوری بازیکن ملی پوش تیم استقلال  که به خوبی در حملات اضافه می شود یکی  از نقاط  برتری تیم استقلال بر پرسپولیس است که در دیدار  آخر با عملکرد همین بازیکن استقلال به برتری رسید. باید دید برانکو برای مهار وریا و اضافه شدن این بازیکن به حملات این تیم چه اقدامی انجام میدهد و اینکه شفر  از  وریا در چه پستی استفاده می کند.مهدی شیری دفاع راست جدید  تیم  پرسپولیس  در  نیم فصل دوم که به این تیم اضافه شد عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داده،  ولی هنوز انتظارات بیشتری از او وجود دارد .

 

 


*در دفاع چپ دو تیم  تغییرات بسیاری در این فصل انجام دادند و این پست دائما دستخوش تغییر شده است . بعد محمد انصاری پرسپولیس از  شایان مصلح در این پست استفاده می کرد و مصلح در این پست برای پرسپولیس بد کار نمی کرد  ولی  در چند دیدار آخری که در ترکیب این تیم قرار گرفت در حملات  نیز اضافه میشد و روند رو به پیشرفتی داشت که  با مصدومیت روبرو شد و جای او را در ترکیب سرخپوشان محمد نادری جوان گرفت ، نادری هم رفته رفته در ترکیب این تیم بهتر عمل کرد ، او یک بازیکن چند پسته است و برانکو روی مدافع جوان تیمش  برای آینده حساب باز کرده است.

 

1386756


در مقابل شفر سه گزینه برای این پست دارد ، آرمین سهرابیان ، میلاد زکی پور و امید نور افکن و باید دید انتخاب شفر برای این دیدار کدام یک از این سه بازیکن است و در دو دیدار آخر این تیم زکی پور برای این تیم به میدان رفت و با توجه به حضور نورافکن در اردوی تیم ملی امید و نبودش در تمرینات استقلال شانس زکی پور برای حضور در ترکیب بیشتر است.

 

1384997


انتظاری  که شاید سرمربیان دو تیم از دفاع های چپشان دارند این است که از پس وظایف دفاعی شان به خوبی   بر آیند و وظایف دفاعی بیشتری به آن ها  محول می شود.

 


*جنگ هافبک ها در میانه میدان و تقابل وینگر ها و هافبک های هجومی :
پرسپولیس و استقلال از خط هافبک قدرتمندی بهره می برند که بعضا یا ملی پوش هستند و یا ادعای پوشیدن پیراهن ملی را دارند.در این دیدار جنگ اصلی در میانه میدان است جایی که بازی با زد و خورد فراوان همراه است و اگر تیمی بتواند جنگ های میانه میدان راببرد ،احتمالا بازی را هم برده است.


* علی کریمی که یکی از بهترین هافبک های  دفاعی حال حاضر ایران است و از آمادگی خوبی نیز بهره می‌برد  و برای این تیم در نقش گلزن نیز ظاهر شده و نقطه اتکای استقلال  در خط هافبک است و به خوبی جلوی خط دفاع این تیم را پوشش می دهد. کریمی در این دیدار نقش تعیین کننده ای را ایفا میکند چون باید جلوی خط هافبک توانمند تیم پرسپولیس را بگیرد .

 

1391274


*پاتوسی بازیکن خلاقی است که با عملکردش حسابی خود را در دل هواداران این تیم جا کرده است . استقلال در نیم فصل اول با مشکل طراحی حملات روبرو بود و پایین بودن خلاقیت برای ایجاد موقعیت در این تیم کاملا مشهود بود و با اضافه شدن پاتوسی پازل تاکتیکی شفر کامل شد و توان هجومی این تیم افزایش پیدا کرد.

 

 


* فرشید باقری یکی دیگر از هافبک های میانی این تیم است  که  عملکردش در زمان حضور شفر کاملا ارتقا پیدا کرده و در پخش کردن توپ ‌یشرفت  چشم گیری داشته است  ،او در درگیری های میانه میدان و باز پس گیری توپ میتواند به این تیم کمک کند.

 

1385327

 


*داریوش شجاعیان که از نیم فصل دوم با رهایی از بند مصدومیت به ترکیب این تیم اضافه شده به همراه  فرشید اسماعیلی در سمت راست و چپ  می توانند در دربی نقشی کلیدی داشته باشند . البته شجاعیان با آمادگی کامل کمی فاصله دارد اما  اسماعیلی که با عملکرد خوبش در این چند فصل برای خود در ترکیب استقلال جایگاهی دست و پا کرده ، یکی از نفرات محبوب این  تیم است و هواداران انتظار این را از او دارند که فرشید بتواند زمینه ساز پیروزی برای آبی پوشان پایتخت باشد .فرشید سابقه گل زدن  در دربی به بیرانوند را دارد.

 

1388858


*در پرسپولیس کمال کامیابی نیا هافبک دفاعی خوب تیم پرسپولیس یکی از مردان برانکو برای تخریب بازی شاگردان شفر است . کمال باید در این دیدار حواسش به خطاها و کارت هایی که دریافت می کند باشد که پرسپولیس را گرفتار نکند ، کمااینکه خطای او  در آخرین دقایق دیدار برابر السد موجب به ثمر رسیدن گل پیروزی بخش السد شد.او باید در این مسابقه از پس پاتوسی بر آید و  فرصت بازی سازی را از او بگیرد.

 


*احمد نورالهی  هافبک تیم پرسپولیس که به تیم ملی نیز دعوت شد ، دوباره به فرم ایده آل بازگشته و حتی می تواند رل هافبک دفاعی را به دست بگیرد.او احتمالا در این بازی بال راست پرسپولیس خواهد بود.

 

1339129

 


*  بشار رسن بعد از قهرمانی با عراق در جام صلح دوستی در شرایطی به تهران برمی گردد که وضعیت جسمی او ممکن است باعث خط خوردنش از ترکیب ثابت بشود.  بشار بازیکن تکنیکی که با عملکرد پا به توپش توانایی به هم ریختن دفاع استقلال را دارد ولی یکی از ضعف های بشار شوت زدن است چیزی که شاید در این دیدار خیلی به کار آید.

 

1373936


* مهدی ترابی جوان که در سه دیدار آخر این تیم برابر السد ، نساجی و سپیدرود عملکرد خوبی   از خود نشان داد شاید مهمترین مهره تهاجمی پرسپولیس در دربی باشد.  هواداران پرسپولیس روی گلزنی ترابی حساب باز کرده اند که مهره جدیدشان در اولین دربی که تجربه می کند دوست دارد گل زیبایش برابر استقلال در جام حذفی با لباس سایپا را تکرار کند.

 


*حال اینکه این سه بازیکن پرسپولیس که شاید انتظار بیشتری از آن ها برود ناچار به ارائه نمایش مطلوب  هستند  زیرا رقیبان سرسختی  روی نیمکت دارند  و پرسپولیس مشکلی برای جایگزینی آن ها ندارد. سروش رفیعی هافبکی که انگیزه بسیاری برای رسیدن به ترکیب این تیم دارد و اگر در این دیدار به او فرصت بازی برسد قطعا دلش میخواهد که تعویضی طلایی لقب بگیرد.

 


*سیامک نعمتی نیز که سال گذشته گل صعود این تیم به فینال آسیا را به ثمر رساند برای رسیدن به ترکیب پرسپولیس تلاش بسیاری کرده و اصلا دلش نمیخواهد که  نیمکت  نشین باشد  و میخواهد خیلی زود به ترکیب اصلی این تیم برگردد.

 


* امید عالیشاه که دیگر یکی از کاپیتان های این تیم محسوب میشود و  رقیبی مانند ترابی دارد  در نیم فصل اول یکی از خوب های این تیم بود و بسیار نیز گلساز ظاهر شد  و  در این دیدار اگر به او فرصت بازی برسد با توجه به توانایی بالای برداشتن  حریف در موقعیت یک مقابل یک ،میتواند برای این تیم گره گشا باشد . عالیشاه  یکی از با تجربه های دربی است که سابقه گلزنی در این دیدار را نیز دارد و هیچوقت نیز شکست نخورده است .

 

 

*روی نیمکت آبی ها ، محسن کریمی که هرموقع برای این تیم به میدان رفته موثر ظاهر شده است. کریمی که اسیر مصدومیت های پی در پی بوده نتوانسته به آن چه که استحقاقش را دارد برسد ولی اگر در این دیدار به میدان برود میتواند برای استقلال موثر ظاهر شود. یکی دیگر از مهره هایی که استقلال روی نیمکت دارد خسرو حیدری با تجربه است ، که اگر استقلال کارش با مشکل روبرو شد میتواند روی سانتر های او حساب باز کند.

 


جذابیت با شکارچی لحظه ها :
این دیدار شاید موقعیت های زیادی نصیب مهاجمین نشود ولی از تک موقعیت ها هر تیمی که بتواند بهتر استفاده  کند میتواند برنده دربی نوروزی باشد و باعث جذاب  تر شدن بازی نیز بشود .


*علی علیپور مهاجمی است که قدرت شوتزنی خوبی دارد و از موقعیت ها به خوبی استفاده میکند و با توجه به داشتن سرعت خوب میتواند روز سختی را برای مدافعین استقلال رقم بزند. علیپور در این فصل 11 گل برای پرسپولیس به ثمر رسانده و دلش میخواهد آقای گلی اش را تکرار کند . علیپور دو بار دروازه استقلال را باز کرده است که هردو بار با تک گل او پرسپولیس برنده شهر آورد شده است.

 


* ماریو بودیمیر مهاجم جدید این تیم که تا به این جای کار عملکرد  تقریبا رضایت بخشی برای هواداران این تیم داشته است  و یکی از مردانی است که میتواند با ضربات سر استقلال را جریمه کند و مدافعین میانی این تیم برای مهار او در روز شنبه کار سختی در پیش دارند  و اینکه یکی از برنامه های پرسپولیس برای رسیدن به گل ارسال از جناحین برای استفاده بودیمیر است.

 

 


*گادوین منشا مهاجمی که توسط برانکو از این تیم کنار گذاشته شد ، و به یکباره به تیم رقیب پیوست تا این دربی بدون یاغی نباشد. منشا یکی از چهره هایی که برای این دیدار مورد توجه قرار میگیرد و انگیزه بسیاری دارد تا خود را به برانکو اثبات کند. منشا آمار گلزنی ضعیفی در این فصل دارد و یک گل در نیم فصل اول برای پرسپولیس به ثمر رسانده و یک گل برای استقلال ، که این آمار برای یک مهاجم هدف اصلا آمار قابل قبولی محسوب نمیشود.

 

1386130

 


*اسماعیل گونسالس مهاجمی که یک ذخیره گلزن برای این تیم تبدیل شده ، در اولین دیداری که به صورت فیکس در ترکیب این تیم قرار گرفت برای استقلال گلسازی کرد ، باید دید چقدر به گونسالس فرصت بازی میرسد و در چه پستی از او بازی گرفته میشود.در حالی که هیچ بازیکن خارجی تا به حال برای استقلال در دربی گلی به ثمر نرسانده است و گونسالس اگر موفق به گلزنی شود اولین گلزن خارجی دربی برای آبی پوشان تهران لقب می گیرد.

 


* مرتضی تبریزی بازیکن گران قیمت تیم استقلال هم  خیلی دلش میخواهد که یکی از گلزنان این دربی باشد . تبریزی که سابقه گلزنی به پرسپولیس را دارد امیدوار است بتواند این کار را با پیراهن استقلال تکرار کند.

 


**چه خوب اگر لیگ برتر با برگزاری یک دربی باکیفیت  بازی خوب و پرگل و شادمانه  مرهمی  بشود بر آلامی که طبیعت در نخستین روزهای سال بر مردم تحمیل کرد.


امیر فروزش

 

 

دیدگاه‌ها