کد خبر : 1604039 | 22 فروردين 1398 ساعت 13:21 | 81.9K بازدید | 0 دیدگاه

در جاده پرترافیک تهران- اصفهان؛

تیم منتخب استقلالی های سپاهانی و برعکس

فردا نقش جهان میزبان یکی از حساس ترین دوئل های تاریخ سپاهان و استقلال خواهد بود، دو تیمی که قصد دارند در این بازی نقش قهرمانی در دل طرفداران شان ترسیم کنند.

تیم منتخب استقلالی های سپاهانی و برعکس

 

به گزارش "ورزش سه"، چه در طول سال هایی که فوتبال باشگاهی ایران تحت عنوان لیگ برتر برگزار می شود چه قبل از آن در تمام جام های برگزار شده از تخت جمشید ، لیگ آزادگان و ... تقابل سپاهان و استقلال به عنوان یکی از جذاب ترین تقابل ها قلمداد شده است. جنگی بزرگ همراه با کل کل های داغ میان طرفداران پرشمار آبی های پایتخت با زردهای نصف جهان که بر داغی مسیر تهران – اصفهان افزوده است.


سوای از تمام حساسیت های حاکم بر مصاف دو تیم، این دوباشگاه جاده پرترافیکی نیز از حیث در اختیار داشتن بازیکنان مشترک در این چند دهه را طی کرده اند، جاده ای پر از نام های بزرگ که انتخاب یک تیم 11 نفره از میان آنها واقعا کار آسانی نبود. این جابه جایی در بسیاری از مواقع به جنجال هایی بزرگ نیز تبدیل شد که برای مدت ها سوژه اول محافل خبری و فوتبالی ایران نیز بود.
سپاهان و استقلال بعد از تمام این سال ها جنگ های عیان و پنهان در راه قهرمانی و برتری در بازارهای نقل و انتقالاتی حالا در روزی مقابل هم صف آرایی می کنند که برتری در آن از نان شب واجب تر است. جدالی با نقش و نگار قهرمانی در نقش جهان از همین رو بد ندیدیم به بهانه تقابل حساس دو تیم فلاش بکی به گذشته بزنیم و تیمی منتخب از استقلالی های سپاهانی و بالعکس را انتخاب کنیم. تیمی که قطعا می تواند برای هر جامی مدعی اول لقب بگیرد. البته در این بین نام های بسیار دیگری هم بودند که می توانستند در این تیم باشند اما از حیث اعتبار و کیفیت به نظر این 11 نفر گزینه های بهتری بودند.

 

دروازه بان


سیدمهدی رحمتی


مسلما در قهرمانی های دو تیم در تاریخ لیگ برتر می توان از این دروازه بان به عنوان یکی از عوامل اصلی نام برد به خصوص در دو قهرمانی متوالی سپاهان. مهدی رحمتی بعد از تمام روزهای تلخ و شیرینی که تا لیگ هشتم پشت سر گذاشته بود در لیگ نهم با امیر قلعه نویی به سپاهان پیوست تا در دومین تجربه خود با پیراهن تیم محبوب نصف جهان روزهای خوب خود را ادامه بدهد. رحمتی که با امیر در استقلال هم روزهای شیرینی را تجربه و اولین قهرمانی اش را در لیگ پنجم با استقلال جشن گرفته بود طی دو فصل نهم و دهم لیگ برتر تعداد قهرمانی های خود را به 3 رساند تا به مرد اول دروازه بان های ایران تبدیل شود. بازگشت به استقلال بعد از سال های درخشان در سپاهان دوباره او را در راس تمام بازیکنان مشترک دو تیم قرار داد.

 

 

مدافعان؛


خسرو حیدری


رفت و برگشت های او از استقلال به سپاهان و بالعکس در روزهایی که حرف اول را در پست مدافعان راست ایران می زد سرو صداهای زیادی به راه انداخت. خسرو حیدری که در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 بدون رقیب در جناح راست آقایی می کرد با کوچ از استقلال به سپاهان امیر قلعه نویی یکی از جنجالی ترین انتقال های تاریخ لیگ برتر را به نام خود ثبت کرد. جالب این که حضور او در سپاهان درست مثل استقلال باعث شد تا قهرمانی هایی دیگری در کارنامه او با پیراهن زرد سپاهان به ثبت برسد. خسرو بعد از این کوچ و در کمتر از دو فصل دوباره استقلالی شد تا از آن روز به این طرف دیگر از جمع پسران آبی جدا نشود.

 

 

لیآندرو پادووانی


مدافع برزیلی جزو دو برزیلی بود که نامش در فهرست منتخب بازیکنان مشترک دو تیم گنجانده شد. پادووانی که با اتفاقی تلخ مجبور به خداحافظی از فوتبال و جدایی از استقلال شد بعد از فولاد چند فصلی را در سپاهان گذراند و با علی منصوریان از نفت به جمع آبی ها پیوست تا سال های درخشانی را در این تیم تجربه کند. او را می توان یکی از باکیفیت ترین ستاره های خارجی دانست که با پیراهن هر دو تیم بازی های خاطره انگیزی به جا گذاشته است. پادوو که در نهایت روی یک اتفاق تلخ ویلچرنشین به برزیل بازگشت و این روزها مشغول درمان خود است تا دوباره شانس راه رفتن روی پاهای خود را پیدا کند قطعا تا مدت های طولانی نامش در میان طرفداران دو تیم باقی خواهد ماند.

 

1397076

 

هاشم بیک زاده


شاید خود هاشم هم تصور نمی کرد روزی برسد که از او به عنوان پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر نام برده شود اما این اتفاق افتاد تا علاقه و اعتمادی که قلعه نویی به او در نقش مدافع چپ داشت 5 قهرمانی لیگ در کارنامه دوران فوتبالی او به ثبت برساند. بیک زاده در دو قهرمانی متوالی سپاهان همین طور سه قهرمانی با استقلال نامش در فهرست بازیکنان قرار گرفته است. مدافعی که با فراز و نشیب های بسیار زیاد با تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 رسید تا حاشیه های رویارویی اش با مسی سوژه شود از آن دست بازیکنانی است که نمی شد از کنار نامش به سادگی گذشت چون افتخاراتش واقعا تکرار نشدنی به نظر می رسد.

 

1397055

 


هافبک ها


امید ابراهیمی


در سپاهان به فوتبال ایران معرفی شد. وقتی یک جوان گمنام و جویای نام بود از طریق عباس سرخاب سرمربی شهرداری بندرعباس به امیر قلعه نویی در سپاهان معرفی شد تا از همان جا استارت موفقیت ها برای او و تبدیل شدن به یکی از ستاره های ایران بخورد. شاید خود امید هم تصور نمی کرد در همان اولین فصل حضور در سطح اول فوتبال باشگاهی ایران آن هم در تیم پرستاره ای همچون سپاهان با یک دوجین هافبک سرشناس این گونه به گل سرسبد بازیکنان قلعه نویی تبدیل شود اما کیفیت و توانایی های منحصر به فرد این هافبک شمالی او را تبدیل به پدیده بدون جانشین زردپوشان کرد. بعد از سه سال رویایی در نصف جهان، قلعه نویی کشف خود را به استقلال آورد تا ابراهیمی همان نقش کلیدی را در جمع آبی های پایتخت نیز پیدا کرده و به عنوان فرمانده میانه میدان لقب بگیرد.

 

 

 

 

فابیو جان واریو


به هر تیمی پا می گذاشت غیر ممکن بود تاثیرگذاری خود را نشان ندهد. هافبک محجوب و محبوب برزیلی با کیفیت بالا و هوش سرشار بعد از ثبت اولین قهرمانی با استقلال آن هم در لیگ هشتم در مشهد که با گل دیدنی او رقم خورد، در لیگ دهم برای دوسال پیراهن سپاهان را برتن کرد تا دوباره شاگرد قلعه نویی شود. جان واریو در این راه خوش شانس هم بود چون چه در استقلال چه در سپاهان در کنار دو تن از بهترین هافبک های تاریخ فوتبال ایران بازی کرد که همین امر به او کمک کرد تا بیشتر خودی نشان بدهد و خاطرات خوشی به جا بگذارد. زوج نویدکیا یا مجتبی جباری شدن موهبتی بود که در آن سال ها نصیب فابیو شد تا راه برای درخشش ستاره برزیلی هموار شود.

 

1397064

 

علی کریمی


فوتبالش را  مثل خیلی از استعدادهای نصف جهان در آکادمی سپاهان آغاز کرد و در همان سال های جوانی توانست مجوز اضافه شدن به تیم بزرگسالان را دریافت کند. نمایش های درخشان او به عنوان جوانی جویای نام در تیم اصلی سپاهان ان نوید را به طرفداران داد که پدیده ای جدید داشته باشند. علی کریمی با قد و هیکل مناسب همین طور هوش بالا در مرکز زمین به ستاره اصلی سپاهان ها در دو سه فل گذشته تبدیل شد اما مصدومیت های گاه و بیگاه همین طور تصمیم به کوچ از این تیم برای تبدیل شدن به یکی از لژیونرها مسیر متفاوتی پیش روی او قرار داد. علی کریمی از ابتدای لیگ هجدهم راهی استقلال شد تا در این روزها مرد کلیدی شفر در میانه میدان باشد به خصوص که گل سرنوشت ساز او به الهلال باعث شد تا استقلال از ناامیدی بزرگ نجات یافته و جان دوباره ای برای زندگی بگیرد.

 

1397065

 

سرور چپاروف


مدت زمان حضور ستاره ازبک در اردوی دو تیم زیاد طولانی نبود اما با این وجود نمی شد از کنار نام او به عنوان یکی از 11 بازیکن منتخب گذشت. وقتی استقلال با محرومیت از سوی فیفا روبرو شد سرور چپاروف در یک فعل و انفعال عجیب به جای ثبت قرارداد با آبی ها سر از نصف جهان درآورد تا نیم فصل فراموش نشدنی را با سپاهانی ها بگذراند. به قدری درخشان بود که باشگاه اصفهانی تابستان دو فصل قبل تلاش زیادی برای حفظ او کرد اما علی منصوریان زیر بار از دست دادن جپاروف نرفت آن هم در یکی از معدود تصمیمات درستی که به عنوان سرمربی استقلال گرفت! جپاروف فصل قبل به خصوص در نیم فصل دوم در تیم شفر به ستون اصلی موفقیت های استقلال تبدیل شد اما اتفاقات تابستانی و جدایی غیر منتظره او همه رویاهای طرفداران آبی برای درخشش بیشتر از مرد سال سابق آسیا را بر باد داد.

 

1397066

 

مجتبی جباری


یکی از بدترین خاطرات طرفداران استقلال به همان شبی برمی گردد که شماره 8 آبی ها بعد از سال ها درخشش در این تیم به خاطر اختلافات تمام نشدنی با مدیریت وقت باشگاه در جاده تهران – اصفهان مسیر فوتبالی خود را تغییر داد تا شاگرد زلاتکو کرانچار به عنوان جانشین محرم نویدکیا شود. مجتبی که استقلالی ها تمام خاطرات خوش قهرمانی را با پاس های او ثبت کرده بودند با این انتقال نامش در میان بازیکنان مشترک دو تیم ثبت شد گرچه بازی با پیراهن سپاهان چندان برای او طولانی نبود و در نهایت جدایی پرسرو صدایی برای این بازیکن رقم زد اما با این وجود نام جباری هم در میان 11 بازیکن برتر مشترک میان دو باشگا ثبت شد.

 

 

مهاجمان


سیدمهدی سیدصالحی


دو مقطع حضور در سپاهان و یک مقطع پوشیدن پیراهن استقلال با آمار گلزنی فوق العاده از سیدصالحی به عنوان یکی از برترین مهاجمان در جاده پرترافیک تهران – اصفهان ساخت. مهاجمی چپ پا با قدرت بالا در بازی هوایی در تمام سال هایی که با پیراهن سپاهان و استقلال در لیگ برتر به میدان رفت بازی های خوب و متعصبانه ای از خود برجا گذاشت و معمولا در تقابل های این دو تیم نیز نامش در میان چهره های اصلی بازی دیده می شد. یکی از به یادماندنی ترین صحنه ها از این بازیکن به تقابل حساس سپاهان و استقلال در لیگ دهم برمی گردد که گل دقیقه نود او باعث شد تا استقلال از شکست برابر سپاهان قلعه نویی فرار کند تا روزهای پایانی آن فصل همچنان داغ باقی بماند.

 

998266


سجاد شهباززاده


شماره 9 این روزهای سپاهان هم از آن دست مهاجمانی است که اتفاقات پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. سجاد که در این فصل زیر نظر قلعه نویی دوباره احیا شد و توانست نام خود را بر سر زبان ها بیاندازد در دوران حضور در استقلال با اتفاقات غیرقابل پیش بینی زیادی روبرو شد از جمله فصل قبل که بعد از نیم فصل کابوس وار راه قطر را در پیش گرفت اما در لیگ ستارگان هم راه به جایی نبرد و به ایران برگشت. امیر قلعه نویی که خود زمینه انتقال شهباززاده به استقلال را فراهم کرده بود این بار هم در اولین حرکت تابستانی با او قرار داد بست تا از توانایی های او برای احیای سپاهان بهره ببرد که تا امروز سجاد نمره قبولی گرفته است.

 

1359361


***


نکته؛در میان بازیکنان مشترک دو تیم بودند نام هایی که می توانستند در این تیم مشترک حضور داشته باشند. تنها کافی است به این اسامی دقت کنید تا پی ببرید جاده تهران – اصفهان تا چه اندازه برای بازیکنان مشترک استقلال و سپاهان شلوغ بوده است؛" داود سیدعباسی، حسین کاظمی، حسن اشجاری، علی حمودی، یعقوب کریمی، آرمین سهرابیان، احمد جمشدیان، مهدی کریمیان، علی قربانی، وریا غفوری، آرش افشین ،احمد کعبیان پور ، احمد مومن زاده ، رضاعنایتی و ..."

دیدگاه‌ها