کد خبر : 1604833 | 25 فروردين 1398 ساعت 18:36 | 24.6K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه برکناری علیرضا مرزبان 

قولی که به سرانجام نرسید

مسئولان تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان بالاخره بعد از کسب نتایج ضعیف این تیم در نیم فصل دوم تصمیم به تغییر سرمربی خود گرفتند تا این تعویض بتواند در آینده باعث حفظ سهمیه این تیم در لیگ برترشود .

 قولی که به سرانجام نرسید 

به گزارش "ورزش سه"، به هر حال نتایج دور از انتظار نفت مسجد سلیمان باعث شد تا مدیران این تیم علی رغم اینکه به دنبال آن بودند که بتوانند تا پایان فصل این سرمربی را حفظ کنند تصمیم به برکناری علیرضا مرزبان گرفتند. نفتی ها لیگ را با عبدالله ویسی آغاز کردند و بعد از اینکه ویسی به نتایج مطلوبی دست نیافت، علیرضا مرزبان را جانشین وی نمودند اما مرزبان هم تا هفته 25 نتوانست دوام بیاورد تا جایش را به شخص دیگری بسپارد.


البته با هیچ دلیل و منطقی نمی توان از کارنامه مرزبان خصوصا در نیم فصل دوم دفاع کرد چرا که این تیم در نیم فصل دوم از 10 بازی که به میدان رفت 6 باخت و 4 تساوی را به  دست آورده است  . اما به جز این نتایج ضعیف او در این 10 دیدار تنها موفق به زدن 4 گل شده است که در واقع آنها از استقلال  خوزستان که به نوعی یکی از کاندیداهای اصلی سقوط به لیگ یک به شمار می رود  کمتر گل زده اند.  اکنون مدیران این تیم در مهم ترین برهه  زمانی ممکن درحالی که  صدای نفس های سپید رود را زیر گوش خود  نزدیک تر از هر وقتی حس می کنند اقدام به تعویض سرمربی کردند تا شوک این تعویض بتواند این تیم را از این  شرایط  بحرانی خارج کند. 

 
در این مطلب قصد داریم به دلایل اصلی که در نهایت منجر شد تا علی رضا مرزبان به پایان راه خود در این تیم برسد و همچنین دلایلی که به او اجازه نداد  تیمش را تا انتهای مسیر هدایت کند اشاره کنیم . تمام این ها در شرایطی است که او در دو ماه اخیر در تمام  نشست های  اخیر که حضور پیدا کرد قول  داد که سهمیه تیمش را در هر حالتی حفظ خواهد کرد.


 
1-  قرعه نامناسب 


 شاید بدون اینکه بخواهیم این موضوع را به عنوان یک توجیه قلمداد کنیم باید بگوییم که قرعه بدی که در این فصل نفت مسجد سلیمان را از پا در آورد از دلایل اصلی عدم نتیجه گیری  مرزبان قلمداد می شود . 


تراکتورسازی تبریز،  پارس جنوبی جم، فولاد خوزستان، پرسپولیس تهران،  نساجی قائم شهر ،  سایپا، سپاهان و استقلال تهران ،  این هشت تیم همان تیم هایی هستند که نفتی ها در 8 هفته ابتدایی باید  به تقابل آنها می رفتند، که در میان این 8 تیم  4 تیم بالای جدول حضور دارند  که هنوز شانس قهرمانی دارند و درعین حال 4 تیم دیگر هم هیچکدام جزو ان دسته از تیم هایی نیستند که سقوط تهدیدشان کند. 


 این قرعه کشی باعث می شد تا آن ها فصل را در سخت ترین حالت خود شروع کنند و این قرعه بد نمی تواند برای هیچ تیمی خوشایند تلقی  شود .

 

2- مشکلات مالی 


اگر به تمام مصاحبه های پیش از بازی و بعد از بازی مرزبان استناد کنیم می بینیم که او زمان زیادی از صحبت هایش را  در نشست های خبری به مشکلات شدید مالی تیمش اختصاص می داد .مشکلاتی که بعد ازتعهد مدیران این تیم تا حدی برطرف شد اما در نهایت  تاثیرش را در روند نزولی  تیم  به وضوح گذاشت .

 

1338825


3- تعطیلی تمرینات و اعتصاب بازیکنان


این موضوع درپی مشکلات مالی درست در زمانی به وقوع پیوست که این تیم در 5 بازی آخر نیم فصل اول  صاحب 11 امتیاز شده بود و   بهترین شرایط خود در فصل را تجربه می کرد. اما  طاقت بازیکنان دیگر طاق شده بود و شدت این مشکل تا حدی بود که این اعتصاب و اعتراضات  از کنترل مرزبان هم دیگر خارج شده بود .


4-نبود یک زمین مناسب


وضعیت بسیار نامناسب  قدیمی ترین ورزشگاه ایران  یا همان استادیوم شهید بهنام محمدی به گونه ای بود که اجازه هرگونه اجرای یک فوتبال روی زمین را از شاگردان مرزبان می گرفت و با توجه به اینکه، نوع فوتبال بیشتر بازیکنان این تیم روی زمین دنبال می شود تا حدی کار را برای بسیاری بازیکنان شهر اولی ها سخت کرده بود . ضمن اینکه نفت مسجد سلیمان فاقد یک زمین تمرینی بود و تمام تمرینات این تیم در همین ورزشگاه برگزار می شد  و همین امر بر هر چه پایین آمدن کیفیت این زمین تاثیرمستقیم داشت .


5-بی دقتی مهاجمان


یکی از مهم ترین ضعف های نفت، تعداد گلهای کمی است که در طول لیگ تا به حال آنها به ثمر رسانده اند . این تیم در طی 25 بازی خود تنها 12 گل به ثمر رسانده است که ضعیف ترین خط حمله  لیگ را تا به حال به خودش اختصاص داده است و این در شرایطی است که دو تیم اس خوزستان و سپیدرود تا به حال  به ترتیب  15و 18 گل را در طول لیگ  به ثمر رسانده اند .


مرزبان با شناخت این ضعف روی به خرید مهاجمان زیادی  در طول نیم فصل آورد . مهاجمانی  که هیچکدام نتوانستند گره ای از این مشکل تیم باز کنند . محمد شادکام ، فرشید پاداش، هیثم هاشمی زاده همه جزومهاجمانی بودند که در نیم فصل به تیم اضافه شدند اما جزهاشمی زاده که  وی نیز در ادامه مصدوم شد هیچکدام موفق به گلزنی نشدند.

 

اما به نظر می رسد مرزبان چوب عدم جانشین مناسبی برای بازیکنان خط دفاعش را خورد. او در دو دیدار گذشته  موسی کولیبالی  ستون تیمش را به علت مصدومیت از دست داده بود و غیبت او شاید دلیل اصلی شکست این تیم در این دو دیدار گذشته باشد.دو دیداری  که کاسه  صبر مدیران این تیم را لبریز کرد. 


 به هر حال علی رضا مرزبان با  اینکه  قول داده بود تا این تیم را حتما حفظ خواهد کرد  به او فرصت داده نشد تا قول خود را عملی کند ولی به هر حال او مطمئنا زحمات بسیار زیادی را در طی این مدت متحمل شد که حتی اگر بخواهیم هم  نمی توانیم آنرا کتمان کنیم .

دیدگاه‌ها