کد خبر : 1608004 | 08 اردیبهشت 1398 ساعت 17:49 | 21.7K بازدید | 0 دیدگاه

حسن زاده: دژاگه را به علت ادبش بخشیدیم

رای انضباطی پرسپولیس -سپاهان هنوز صادر نشده!

انتقاد نسبتا تند به هواداران، شفاف سازی در مورد پرونده بازی سپاهان و پرسپولیس و هم‌چنین علت بخشش دژاگه جزو کلیدی‌ترین نکاتی بود که اسماعیل حسن زاده به آن اشاره کرد.

رای انضباطی پرسپولیس -سپاهان هنوز صادر نشده!


به گزارش "ورزش سه" پرونده بازی جنجالی دیدار دو تیم سپاهان و پرسپولیس این روزها داغ تر از گذشته دنبال می‌شود. کمیته انضباطی، مدافع زردپوشان اصفهانی را تا اطلاع ثانوی محروم کرد و حالا باید برای ارائه دفاعیه به کمیته انضباطی برود. در همین راستا اسماعیل حسن زاده رییس کمیته انضباطی با حضور در گفت و گوی شبکه دو نکات زیادی را در مورد اوضاع حال حاضر فوتبال ایران و هم‌چنین پرونده بازی حساس هفته ارائه کرد. 


مشروح این گفت و گو جذاب به شرح زیر است: 


*تمام فوتبال ایران نتیجه گرایی شده است


دو چیز را باید در ابتدا باور کنیم. یکی خود فوتبال به عنوان صنعت برتر در قرن 21 و دوم تفاوت های فوتبال الان نسبت به چند دهه پیش. مسلما مدیریت، تفکر و ابزار سنتی دیگر جواب نمی دهد. امروزه قیمت تمام شده فوتبال انقدر زیاد است که اگر بخش خصوصی هم وارد شود، دوست دارد به هدفش برسد و این یک مطلبی را ایجاد می کند به نام نتیجه گرایی. این نتیجه گرایی انقدر مهم شده و افراطی به آن نگاه می شود، که هواداری که قبلا با عشق به استادیوم می آمد، حالا مجبور است در مسیری که خودش دوست ندارد هم قدم بگذارد. 


*آیا باید حتما مجازات باشد تا همه چیز درست شود؟


او درباره تاثیر جریمه های سنگین بر تکرار نشدن اتفاقات ناگوار در ورزشگاه ها گفت: یک جا در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی سوال شد که آیا جریمه های سختگیرانه باعث شد اکثر رانندگان کمربند ببندند یا فرهنگسازی مستمر و مداوم؟ اعلام کردند که این فرهنگ سازی تاثیر بیشتری از جریمه ها داشت. اگر به ما به عنوان رکن قضایی انتقاد شود که در اعمال جرایم، ضمانت اجرایی فیفا و ای اف سی را نداریم، در یک برنامه کارشناسانه آن را قبول کنیم ولی حرف هایمان را نیز بزنیم. بگوییم که چه مکانیزم هایی را آنها دارند و ما نداریم. این انتقاد شاید وارد باشد. ما تلاش می کنیم رای متناسب بدهیم ولی سوال این است که آیا در تمام دنیا حتی نه در فوتبال، بلکه در تمام شئون اجتماعی، صرف مجازات می تواند بازدارنده باشد؟ 


*اگر بخواهیم محکم باشیم، تیم‌ها یکی در میان بدون تماشاگر می‌شوند!


در حدود 10 تا 12 تنبیه برای اشخاص حقیقی و حقوقی داریم که بدترین نوع آن محرومیت تماشاگر است و در افراد حقیقی هم محرومیت افراد از مسابقه است. حساب کنید که اگر قرار باشد تمام لیگ برتری ها و لیگ یکی ها را قاطعانه برخورد کنیم، مطمئن باشید تیم ها حداقل یکی در میان بازی های خانگی شان را از دست می دهند. ما با توجه به وسع فوتبالمان حتی ارقامی که به عنوان جریمه نقدی در کمیته انضباطی هست، کم کرده ایم و خواستیم که مثلا رقم ها برای تیم های دسته یکی پایین بیاید چون اعدادی حدود صد میلیون تومان برای یک تیم لیگ یکی واقعا سنگین است. فوتبال ما ظرفیت خودش را دارد. حرف ما این است که ابزارهای متفاوتی داریم. یقین داشته باشید و من با سند و مدرک می گویم که از نظر کمی و کیفی بهترین تماشاگران را داریم. یک نفر آمار  لیگ یکی از کشورهای همسایه را استخراج کرده بود که  در کل فصل به اندازه دو بازی شهرآورد تهران تماشاگر نداشتند. ما بهترین ها را داریم ولی باید افرادی را که با هدف های غیر فوتبالی با وضعیت جسمی و روحی نامناسب به ورزشگاه می روند، کنترل کنیم. این مکانیسمی می خواهد که کل آن در اختیار ما نیست.


*مسئولان برگزاری با اجازه چه کسی بیشتر از حد مجاز بلیت فروختند؟


الان به جای دیگر کشورها، می توانیم ورزشگاه امام رضای مشهد را مثال بزنیم که شماره صندلی‌ها مشخص است و اگر بیست دقیقه قبل از بازی به ورزشگاه بروید می‌دانید که جای شما کجا است. امروزه اگر از شرایط ورزشگاه امام برای برگزاری مسابقه راضی هستیم به دلیل این است که سخت افزاری مناسبی در مشهد فراهم شده و همه چیز اوکی است. من هشت سالی می‌شود که در خدمت رکن قضایی فدراسیون فوتبال هستم و در رابطه با پرونده بازی سپاهان و پرسپولیس این مسئله برای ما اولویت دارد که به چه دلیل بر خلاف مصوبه شورای تامین مقدار بیشتری از بلیتی که باید در اختیار هواداران قرار می‌گرفت، فروخته شد؟ ما دوستان را خواستیم. در این پرونده قرار شده دوستان متخلف را به کمیته انضباطی بیاوریم. بعد از بازسازی استادیوم آزادی تمام صندلی‌ها شماره گذاری شده و ما قرار است من بعد بگوییم ورزشگاه بزرگ آزادی نه این ورزشگاه صد هزار نفر آزادی. اگر بخواهیم صد هزار هوادار در این ورزشگاه راه ندیم تخلف بزرگی را صورت داده‌ایم. 


*فقط فدراسیون مسئول برگزاری مسابقه نیست که اینگونه فشار می‌آورید!

 

در مقررات انضباطی این آمده که راهروها خالی باشد تا اگر مشکل قلبی برای یک هوادار به وجود آمد بتوانیم آن را به موقع احیا کنیم. ما وقتی مسابقات خوب است و همه چیز گل و بلبل محسوب می‌شود. در زمان قدیم هنگامی که می‌خواستیم مسابقات را ببینیم تا کنار زمین می‌آمدیم اما حالا همه چیز فرق کرده و ای اف سی و فیفا میزبانی‌ها را بر اساس سخت افزار می‌بینند. مردم ایران این را بدانند که قبل از شروع مسابقه جلسه‌ای برگزار می‌شود و 9 نهاد با یکدیگر صحبت و مشورت انجام می‌دهند تا بازی برگزار شود. همه این چیزها تنها بر عهده فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیست. به طور مثال شورای تامین این تصمیم را گرفت که بازی استقلال و پدیده یک روز دیرتر برگزار شود. در آیین نامه انضباطی فیفا آمده که مسئولین برگزاری مسابقه می‌توانند بدون هیچ دستوری از رکن قضایی مکان یا زمان مسابقه را تغییر دهند. خیلی مسائل در ورزشگاه آزادی باید در کنار هم جفت و جور شود تا یک مسابقه برگزار به سرانجام برسد. 

 

1401712


*تمام خسارت‌ها بر عهده باشگاه پرسپولیس است


پازلی است که اگر یک قسمتش خراب باشد باید اصلاح شود. اگر این اشتباه بر عهده فدراسیون است که اصلاح می‌شود. یک بخشی هم بر عهده امنیت است. بخش بزرگی نیز بر روی دوش باشگاه و کانون هواداران و لیدرهایی است که هواداران را هدایت می‌کنند. اصلا کلمه‌ای به نام تخلف تماشاگران بازی ندارد و با عنوان ناتوانی باشگاه در کنترل تماشاگران آمده است. وقتی می‌گویند تخلف هواداران یعنی ناتوانی اول باشگاه مهمان و بعد میزبان در کنترل تماشاگران خود. حالا می‌خواهد برای ورود یا خروج و حتی نحوه فروش بلیت باشد. خیلی از ورزشگاه‌های ایران برای باشگاه‌ها نیست و آن‌ها اجاره بها پرداخت می‌کنند. به همین دلیل ورزشگاه آزادی می‌تواند ادعا خسارت کند. حالا میزبان باید پول اجاره و هم‌چنین تمام خسارت‌هایی که وارد شده را پرداخت کند. 


*جنبه و آستانه تحمل موقع باخت را باید بالا برد


خیلی از تماشاگران ما چهره ماندگاری از تیم خود دارند. در خوشی‌ها کنار تیم محبوبشان بوده‌اند و متاسفانه آستانه تحمل باخت هم بسیار کم است. در تیم‌های اروپایی می‌بینید که یک باخت به وجود می‌آید و تیمی فینال مسابقات را از دست می‌دهد اما این هجمه و فشار را به هیچ وجه نمی‌بینیم. امروز با یک مصاحبه مدیرعامل یا سرمربی با زدن طعنه به یک تیم داوری، لیدر یا کسی که صفحه هواداری در دست دارد فشار ایجاد می‌کند. وقتی هم به باشگاه‌ها می‌گوییم، می‌گویند که این صفحه در اختیار ما نیست. یکی از مسائلی که دنبالش هستیم این هست که به باشگاه بگوییم کدام صفحه برای شما است و کدام نیست. اگر نیست چرا از مراجع قانونی در مورد آن پیگیری نمی‌کنید. وقتی تماشاگری صبح با ذهن سفید بیدار می‌شود و نگاهی به صفحات مجازی می‌اندازد با سخنان و صحنه‌های متعصبانه رو به رو می‌شود که ذهنیت افراد را شکل می‌دهد. حالا این ذهنیت اهانت به تیم مهمان یا تیم داوری است. 


*بخشی از رای انضباطی بازی پرسپولیس و سپاهان بعدا اعلام می‎‌شود‍!


در همین فضایی که فینال لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد دو مقام بزرگ فوتبال جهان و آسیا از آن تمجید کردند. ما الان دو خطر را احساس می‌کنیم. اول آبرویی است که همین هوادار آن را به وجود آورده و در آستانه از بین رفتن است. دوم سلامتی هواداران است که با توجه به اتفاقات موجود آن هم در معرض خطر است. حالا آن سنگی که پرتاب می‌شود اگر به جوانی برخورد شود و سلامت را تهدید کند چه می‌شود. من این اراده را از سوی فدراسیون فوتبال می‌بینیم که مشکلات را حل کنند. حوادث بازی پرسپولیس و سپاهان به متخلفین ارائه شده است. در فرصت قانونی وقت برای ارائه دفاعیات وجود دارد. وقتی‌ این سخنان را شنیدیم یک قسمت از رای را صادر خواهیم کرد. بخش مهم دیگر را نیز در دستور کار قرار دادیم این است که وقت رسیدگی گذاشتیم تا افراد خاص را دعوت کنیم و حتی از آن‌ها کمک بگیریم. ما باید این ابهامات را برای مسابقات بعدی حل کنیم. یک اتفاقی خوبی افتاده این است که آیین نامه انضباطی ما ارتقا یافته و به فیفا نزدیک شده است. حالا به مختلف فرصت داده می‌شود که بیاید دفاعیه خود را ارائه کند. لذا ما تلاش می‌‎کنیم تا فرصت را به روند پرونده بدهیم. اما باز هم تاکید می‌کنم ما بخواهیم خیلی محکم بر آیین نامه و مقررات پافشاری کنیم به ضرر فوتبال می‌شود. در آن صورت تیم‌ها از نعمت هوادار محروم می‌شوند و دوما کسی قول می‌دهد این دسته از اتفاقات تکرار نشود یا خیر. 


*به سراغ بازیکنان دیگر از تیم سپاهان و پرسپولیس می‌رویم!

 

به جز کسانی که برای آن‌ها رای صادر کردیم مطمئن باشید به سراغ بازیکنان دیگر در دو تیم پرسپولیس و سپاهان خواهیم رفت. اگر هم برای مدافع سپاهان صادر کردیم به دلیل این است به او تلنگری خورده باشد تا رفتار خود را اصلاح کند. بازیکن نباید نپخته حرفی را بزند و آینده یک بازی حساس را به چالش بکشد. حرفی که خوراک فضای مجازی شده و جو را به هم بریزد. 


*دژاگه را به علت ادبش بخشیدیم


اشکان دژاگه بعد از ارتکاب خطا رفتار بسیار خوبی داشت که ما را تحت تاثیر قرار داد. وقتی متن لایحه دفاعیه او را می‌خواندم خیلی مودبانه و با متنی زیبا عذرخواهی کرده بود. اما ما هم نمی‌توانستیم جریمه در نظر نگیریم به همین دلیل محرومیتی تعلیقی برای این بازیکن صادر کردیم.

دیدگاه‌ها