کد خبر : 1608526 | 11 اردیبهشت 1398 ساعت 11:50 | 24.1K بازدید | 0 دیدگاه

شاه حسینی:

چرا فیفا به اتفاقات فوتبال ایران ورود نمی‌کند؟

رییس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال انتقادهایی را به دستگاه قضایی فوتبال بابت اتفاقات و ناهنجاری های موجود مطرح کرد.

چرا فیفا به اتفاقات فوتبال ایران ورود نمی‌کند؟

به گزارش "ورزش‌سه"، عبدالرحمن شاه حسینی در گفت وگو با ایرنا درباره ناهنجاری های فوتبال ایران عنوان کرد: فکر می کنم بحث درباره ناهنجاری خسته کننده شده است چون تاکنون بیش از چندین بار بر ریشه های آن تاکید شده اما همچنان برقرار است. اما این خستگی به معنای چشم پوشی از تخلفات نیست بلکه سکوت در برابر این مشکلات موجب خواهد شد مردم ما را به خیانت کاری متهم کنند؛ البته طرح مشکلات فوتبال و ریشه یابی آن در برخی مواقع توسط افراد خاص «عناد با فوتبال» تلقی می شود در حالی که این گونه نیست.


وی ادامه داد: خشونت فوتبالی خاص ایران نیست بلکه در گذشته در کشور صاحب فوتبالی مانند انگلیس هم کسی جرات رفتن از یک شهر به شهر دیگر برای تماشای فوتبال را نداشت اما با کمک کارشناسان حقوقی و اجتماعی امروزه لیگ این کشور یکی از امن ترین لیگ ها به شمار می رود. این کشور با مطالعه روی ریشه این خشونت ها، مشکلات و ریشه آن را در سه دسته شناسایی و برطرف کرد. این سه بخش شامل ایمنی و سخت افزاری، نرم افزاری و مدیریتی و آموزش و هماهنگی ماموران برگزاری مسابقات است.


رییس سابق کمیته انضباطی همچنین گفت: امکانات رفاهی، طراحی درب های مناسب برای ورود و خروج هواداران، طراحی جایگاه تماشاگران و امکانات ویژه و سرویس دهی به تماشاگران، مهمترین کارهایی بود که در لیگ جزیره در بخش ایمنی سخت افزاری انجام شد و همچنان در حال به روز رسانی است. همچنین مسوولان ورزشی این کشور در بخش نرم افزاری از مدیرانی بهره گرفتند که از تجربه و تخصص لازم برخوردار بودند و این یک موئلفه مهم به شمار می‌رفت. این قاعده در ایران براساس ارتباطات است نه تخصص و تجربه کاری.


شاه حسینی در بخش دیگری از صحبت هایش خاطرنشان کرد: در بخش سوم تمام دست اندرکاران برگزاری بازی ها، برقرار کنندگان نظم، داوران، مربیان و بازیکنان آموزش های لازم را برای لحظات حساس مسابقه می دیدند. در این کشور به مربیان و بازیکنان آموزش های لازم در جهت انجام وظیفه داده می شود که طبق قرارداد باید در چه کارهایی دخالت کنند. اما در ایران نه مربی نه بازیکن در این زمینه آموزش لازم داده نمی شوند. همچنین برخورد قاطع با آشوبگران و کنترل ورود و خروجی استادیوم ها از دیگر اقداماتی است که در کشور انگلیس انجام می شود.


وی افزود: در بخش اجرای قوانین مصوب فدراسیون جهانی فوتبال مسوولان فوتبال ایران به کرات نقض مقررات می کنند؛ حال پرسش هایی که مطرح می شود این است که چرا فیفا هیچگاه به این سرپیچی ها ورود نکرده و چرا کمیته قضایی فیفا که سپ پلاتر به عنوان بالاترین عضو تصمیم گیرنده را برکنار کرد به فوتبال ایران ورود نمی‌کند؟


شاه حسینی با اشاره به مشکلات موجود در قوانین گفت: یکی دیگر از مشکلات پیش روی اجرای قانون کامل دستورات فیفا اشاره این فدراسیون به اجرای کامل این قوانین و تطبیق داشتن آن با قوانین جاری است. فیفا به خوبی می داند که فوتبال ایران حرفه ای نیست و نمونه آن را هم می شود در مالکیت واحد باشگاه، نقض قوانین و .... مشاهده کرد. در فدراسیون فوتبال ایران مقررات فیفا دو گونه است؛ بخشی از آن مانند دخالت دولت که به ضرر آنها است برجسته می شود و بخش دیگر دیده نخواهد شد.


وی اظهار داشت: بدون شک تنها نهادی که در فیفا بر استقلال آن تاکید شده است کمیته اخلاق و کمیته های قضایی است و این مهم باید در فدراسیون ایران مورد بررسی قرار گیرد. وقتی که معاون رییس جمهوری پیشین برای شکستن حکم قضایی فوتبال اعلام می کند در هیات دولت تحت فشار است و این فشار را به ما تحمیل می کند نمی توانیم از استقلال قضایی صحبت کنیم. مشکل از قانون و به روز شدن قانون در ایران نیست آنچه در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در دوره های گذشته وجود داشته، این است اگر تمام قوانین 2018 فیفا را در فدراسیون ترجمه و در دستور کار قرار دهیم باید گفت که شخصی که توان اجرای آن را داشته باشد یا اجازه اجرا داشته باشد مهم است. باید اشخاصی که اهلیت اجرای کامل قانون داشته باشند در جایگاه قرار بگیرند.


شاه حسینی در پایان اضافه کرد: یکی از مهمترین لازمه های برخورد با ناهنجاری، اجرای زودهنگام حکم است. اگر حکم زود و قاطع اجرا شود نخستین تیمی که با متخلف مسابقه دارد از حکم بهره مند خواهد شد اما اگر چند هفته اجرای حکم طول بکشد ممکن است تیم «ب» منفعت ببرد و تیم «الف» دچار خسران شود و این اتفاق بیشتر از آنکه عدالت باشد، بی عدالتی است.

دیدگاه‌ها