کد خبر : 1609142 | 14 اردیبهشت 1398 ساعت 09:30 | 186.5K بازدید | 0 دیدگاه

تحلیل کمی شانس نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان

استقلال و پرسپولیس و ذوب صعود می‌کنند؟

چهار هفته از آغاز مرحله گروهی لیگ قهرمانان در فصل جدید گذشت و نمایندگان کشورمان عملکرد متفاوتی در این 4 بازی داشتند.

استقلال و پرسپولیس و ذوب صعود می‌کنند؟

به گزارش "ورزش سه"، هفته پنجم این مسابقات در منطقه غرب در حالی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ادامه خواهد یافت که ذوب آهن تا حد زیادی صعود خود را به دور حذفی قطعی کرده و سرخابی‌های تهران با شانسی نه چندان زیاد چشم امید به دو بازی آخر خود دارند.

 

این هفته از مسابقات می‌تواند نتایج به شکلی رقم بخورد که به طور قطع تکلیف صعود ذوب آهن یا حذف پرسپولیس و استقلال روشن شود.

 

1403097

 

ذوب‌آهن - روزهای خوش منصوریان در اصفهان

 

علیرضا منصوریان آذر 97 تیم را از امید نمازی تحویل گرفت و توانست این تیم را به جایگاه بهتری در جدول رده بندی لیگ برساند. ذوب آهن بعد از گذشت حدود شش ماه از آمدن علیرضا منصوریان در پانزده بازی آخر خود تنها متحمل یک شکست شد.  آن‌ها در نیم فصل دوم توانستند مدعیان قهرمانی لیگ، سپاهان و پرسپولیس را متوقف کرده و تراکتورسازی و پدیده را شکست دهند.

 

ذوبی‌ها در آسیا بعد از توقف خانگی و دورازانتظار مقابل الزوراء در شب درخشش دروازه‌بان ملی‌پوش الزوراء جلال حسن، سه بازی بعد خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند و حالا با 10 امتیاز به تنهایی در صدر جدول گروه قرار دارند. هرچند تیم‌های حاضر در این گروه از نظر قدرت قابل قیاس با تیم‌های گروه‌های دیگر مسابقات نیستند اما نباید به سادگی از عملکرد فوق‌العاده شاگردان منصوریان در برگشت به بازی‌هایی که از حریف خود عقب بودند گذشت. فشردگی مسابقات اعم از پلی‌آف و مرحله گروهی آسیا، لیگ و بازی‌های معوقه این تیم شرایطی بسیار سختی را برای این تیم به وجود آورد که البته در شرایط حاضر تقریبا قسمت سخت و عمده آن با موفقیت سپری شده است. سبزها هم در لیگ با جهش خیره کننده خود را از رده چهاردهمی به بالاترین جای ممکن رسانده‌اند و هم در آسیا فاصله بسیار ناچیزی تا صعود دارند.

 

1400460

 

شرایط صعود آسیایی

 

تیم ذوب آهن دو بازی آینده خود را در کشور عراق و شهر کربلا به انجام خواهد رساند. این تیم در بازی اول در ورزشگاه زیبای کربلا مهمان تیم الزورا است که با 4 امتیاز سوم است و بازی آخر را در همان ورزشگاه میزبان تیم عربستانی النصر خواهد بود. صرف نظر از اماواگرهای سایر تیم‌ها که ممکن است شرایط صعود ذوبی‌ها را راحت‌تر کند، شاگردان منصوریان برای صعود فقط یک امتیاز از دو بازی آینده می‌خواهند.

 

توجه به این نکته ضروری است که ذوب آهن در صورتی که صدرنشینی را از دست بدهد به احتمال زیاد بازی مرحله حذفی را بایستی مقابل الاتحاد عربستان در کشور بی‌طرف برگزار کند که طبیعتاً دلخواه این تیم نیست و بنابراین در دو بازی آینده برای تثبیت صدرنشینی نیز خواهد جنگید.

 

حالات خاص؛ ذوب‌آهن چگونه حذف می‌شود؟!

 

چهار بازی گروه A باقیمانده و برد، تساوی و باخت تیم‌ها در بازی‌های پیش رو  81 حالت مختلف را به وجود می‌آورد. از این 81 حالت ذوب آهن تنها در یک صورت صعود نمی‌کند:

 

«ذوب آهن هر دوبازی خود را ببازد، الزورا الوصل را ببرد و الوصل نتواند النصر را ببرد»

 

بدین ترتیب شانس صعود تیم ذوب آهن معادل 97.5% برآورد می‌شود. از سویی دیگر احتمال صدرنشینی این تیم هم بالای 90% تخمین زده شده است.

 

استقلال - دوران پساشفر؛ هیچ چیز غیرممکن نیست

 

مربی آلمانی با سابقه قهرمانی جام حذفی، دبل مقابل الهلال و صعود مقتدرانه از گروه مرگ فصل قبل لیگ قهرمانان اکنون جایی در استقلال ندارد و آبی‌های پایتخت با اسطوره خود فرهاد مجیدی شرایط جدیدی را تجربه می‌کنند. آن‌ها روی کاغذ هم در لیگ شانس قهرمانی دارند و هم در آسیا شانس صعود. استقلال در این فصل شرایط بسیار پر فراز و نشیبی را تجربه کرد. شروع بد فصل با سرعت خوبی جبران شد و این تیم همانند فصل گذشته حتی به جمع سه تیم بالای جدول هم رسید اما هیچگاه نتوانست به ثبات فنی و تاکتیکی برسد و دائماً کیفیت فنی تیم و نتایج حاصل در حال نوسان بود. در میانه راه هم کادر فنی تقویت شد و هم خرید بازیکنان‌های باکیفیت صورت گرفت اما حاصل آن فقط بردهای طوفانی و مقطعی بود.

 

استقلال در روزهایی که در لیگ نتایج خوبی می‌گرفت در اولین بازی آسیایی با باخت سنگین مقابل الدحیل کار را آغاز کرد و در هفته دوم نیز با توقف خانگی مقابل العین همه را ناامید کرد. با بردن الهلال در بازی سوم امیدها زنده شد و استقلال به جدول برگشت اما نوسانات بازهم گریبان استقلال را گرفت و این تیم در هفته چهارم مقابل الهلال که سه بار متوالی مغلوب استقلال شده بود شکست خورد تا شانس‌های صعود این تیم به حداقل برسد. استقلال از دو بازی آینده خود مقابل الدحیل در آزادی تهران و العین در هزاع بن زاید جز برد نمی‌خواهد و در این صورت است که با احتمال بالای 80% صعود می‌کند.

 

1400378

 

شرایط صعود

 

از این گروه نیز 4 بازی باقی مانده است. آبی‌ها با 4 امتیاز در رده سوم گروه قرار دارند که با صدر جدول و تیم دوم به تریب 5 و 3 امتیاز فاصله دارد. بسته به برد، تساوی و شکست تیم‌ها در بازی‌های پیش رو 81 حالت وجود دارد اما شرایط یکسان بودن امتیاز تیم‌ها حالات بیشتری را برای صعود به وجود می‌آورد. به عنوان مثال برد استقلال مقابل الدحیل با بیش از سه گل حالت متفاوتی برای صعود این تیم ایجاد می‌کند. برای سنجش شرایط صعود استقلال مجموعاً 92 حالت وجود دارد که آبی‌ها تنها در 21 حالت آن می‌توانند صعود خود را به دور بعد قطعی کنند. بر این اساس شانس صعود استقلال 22.8% محاسبه شده است.

 

حالات خاص

 

  • استقلال در دو حالت حتی با بردن دو بازی خود هم صعود نمی‌کند:

 

1-در روز پنجم الهلال العین را ببرد و در روز آخر الدحیل الهلال را.

 

2-الهلال و العین مساوی شود، الدحیل الهلال را ببرد. در این شرایط سه تیم 10 امتیازی می‌شوند و در یک حالت آن استقلال ممکن است حذف شود.

 

  • صعود با یک برد و یک باخت به شرط بردن الدحیل با بیش از 3 گل!

 

در شرایطی که الهلال هر دو بازی خود را ببرد (یا دست کم با العین مساوی کند) و در صورتی که استقلال الدحیل را با بیش از سه گل ببرد آن‌گاه استقلال با شکست مقابل العین هم در شرایط امتیازی مساوی با الدحیل قرار می‌گیرد و صعود می‌کند.

 

پروفسور متخصص صعود غیرمنتظره

 

پرسپولیس بعد از بازشدن پنجره نقل و انتقالات و جذب و اضافه کردن چند بازیکن هفته‌ها طول کشید تا رفته رفته به مرز آمادگی برسد. پرسپولیس حالا با تکیه به صدر جدول لیگ داخلی در انتهای جدول آسیایی قرار دارد. فرازونشیب در 4 بازی نخست آسیایی پرسپولیس سبب شده تمام تلاش این تیم معطوف به کسب حداکثر امتیاز در دو بازی آخر این تیم شود. هر چند پرسپولیس نسخه آسیایی این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد؛ اما تیم برانکو در چند سال اخیر آهسته و پیوسته به هر هدفی که خواسته رسیده و حالا هدفی جز قهرمانی آسیا در سر ندارد؛ از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: قهرمانی در لیگ بعد از نه فصل، شکستن طلسم دو باخت متوالی در دربی برگشت، رسیدن به مراحل پایانی جام حذفی و بسیاری طلسم‌های ریز و درشت دیگر. بازی‌های پرسپولیس در فصل قبل هم به خوبی این واقعیت را نشان داد که نتیجه نهایی بازی تا آخرین دقایق بازی هم قطعی نیست؛ صعود از مرحله یک هشتم نهایی با گل دیرهنگام سیدجلال حسینی، بازگشت سه گله پرسپولیس مقابل الدحیل در شرایطی که نه تنها بازی رفت را با یک گل باخت، بلکه نیمه اول بازی برگشت را هم با یک گل از حریف عقب افتاده بود و در نهایت متوقف کردن السد مدعی و پرستاره در ورزشگاه آزادی با مهار دقایق پایانی ضربه سر ژاوی توسط بیرانوند. این موارد نشان می‌دهد شانس‌های پرسپولیس برانکو تا آخرین لحظه برای صعود زنده است.

 

1396730

 

شرایط صعود

 

پرسپولیس دو بازی مرگ و زندگی در آسیا دارد؛ یکی با پاختاکور 5 امتیازی در خانه حریف و دیگری با السد فعلاً 7 امتیازی در آزادی. هر چند پرسپولیس 4 امتیازی در رتبه آخر گروه است اما فاصله این تیم با صدر جدول فقط 3 امتیاز است که همین سبب زنده ماندن امیدهای صعود نایب قهرمان فصل قبل شده است.

 

از این گروه نیز چهار بازی باقی مانده که برد و تساوی و باخت تیم‌ها 81 حالت مختلف را برای صعود به وجود می‌آورد. اما در شرایط تساوی امتیازها حالات دیگری هم به این 81 حالت اضافه می‌شود. مثلا برد بیش از یک گل پرسپولیس مقابل السد با برد یک گله به صورت مجزا دو حالت فرض می‌شود و لحاظ نمودن این احتمالات مجموع حالات صعود را به 84 حالت افزایش می‌دهد. پرسپولیس از این 84 حالت ممکن در 21 حالت از گروه خود صعود می‌کند. بنابراین شانس صعود پرسپولیس از گروه D مسابقات معادل 25% محاسبه شده است.

 

نکات ویژه؛ صعود با یک برد و یک باخت!

 

  • پرسپولیس با دو برد صدرنشین گروه می‌شود مگر در یک حالت: الاهلی هم هر دو بازی خود را (مقابل السد در قطر و پاختاکور در عربستان) ببرد.

 

  • شانس صعود پرسپولیس با یک برد و یک تساوی 52% است.

 

  • در یک حالت خاص پرسپولیس با بردن پاختاکور و باخت مقابل السد هم صعود می‌کند! به شرط آن که السد الاهلی را ببرد و بازی روز آخر الاهلی پاختاکور مساوی شود.

 

1403096

دیدگاه‌ها