کد خبر : 1613166 | 01 خرداد 1398 ساعت 09:48 | 8.5K بازدید | 0 دیدگاه

آنالیز برنامه مسابقات لیگ والیبال ملل 2019

بازی افتتاحیه لیگ والیبال ملل؛ ایران – ایتالیا

فصل 2019 هفتمین حضور متوالی ایران در لیگ جهانی والیبال است؛ تورنمنتی که دو سال است با فرمتی جدید و با نام "لیگ والیبال ملل" یا عبارت مرسوم‌تر "لیگ ملت‌های والیبال" شناخته می‌شود.

بازی افتتاحیه لیگ والیبال ملل؛ ایران – ایتالیا

به گزارش "ورزش سه"، ساعت 12:30 ظهر جمعه دهم خرداد 98 در شهر جیانگمن چین لیگ ملت‌های والیبال با بازی ایران در مقابل ایتالیا آغاز می‌شود.

 

این مسابقات همانند سال گذشته با حضور 16 تیم در یک گروه در سطح یک برگزار می‌شود. فرمت برگزاری مسابقات به صورت نیمه فشرده و نیمه متمرکز بوده به نحوی که در هر هفته چهار گروه چهار تیمی به میزبانی یکی از چهار تیم مسابقات را برگزار می‌کنند و به این ترتیب طی پنج هفته تمام تیم‌ها به صورت دوره‌ای به مصاف یکدیگر می‌روند

.

  • فرمت بازی‌ها؛ هسته اصلی و رقبا

هسته اصلی این مسابقات مثل فصل قبل، شامل دوازده تیم آرژانتین، آلمان، آمریکا، ایتالیا، ایران، برزیل، چین، روسیه، ژاپن، صربستان، فرانسه و لهستان می‌باشد و چهار تیم باید بر سر بقا در فصل بعد رقابت کنند. فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) در فصل گذشته تیم‌های استرالیا، کانادا، بلغارستان و کره‌جنوبی را در سطح Teams Challenger طبقه‌بندی کرده بود که تیم آخر از میان این چهار تیم یعنی کره جنوبی به سطح پایین‌تر سقوط کرد و این فصل تیم پرتغال جایگزین آن تیم شد. این در حالی است که حضور دوازده تیم هسته اصلی مسابقات (Core Teams)  از جمله ایران تا سال 2020 در این مسابقات تضمین شده است.

  • صعود به فینال، سقوط از سطح یک

پس از برگزاری 120 بازی در مرحله لیگ، پنج تیم نخست جدول به همراه میزبان دور نهایی آمریکا به دور پایانی رقابت‌ها صعود می‌کنند. ضعیف‌ترین تیم Challenger نیز به مسابقات Challenger Cup رفته و برای بقا در سطح یک لیگ والیبال ملل با 5 رقیب دیگر از قاره‌های مختلف می‌جنگد. نکته تکراری و تعجب‌آور همانند سال‌های گذشته، حضور میزبان  دور نهایی (آمریکا) در مرحله مقدماتی است که فارغ از کسب هر نتیجه‌ای در فینال این مسابقات نیز حاضر خواهد بود.

  • دوبار میزبانی در 5 هفته

مانند فصل گذشته، از میان این شانزده تیم، چهار تیم امتیاز ویژه‌ای در برگزاری مسابقات دارند که دو هفته از پنج هفته رقابت‌های دور گروهی را میزبانی می‌کنند. ایران، بلغارستان، چین و برزیل چهار تیمی هستند که در مرحله مقدماتی دو هفته میزبانی مسابقات را به عهده دارند در حالی که سایر تیم‌ها (صربستان، آرژانتین، روسیه، ژاپن، کانادا، ایتالیا، استرالیا، پرتغال، آلمان، آمریکا، پرتغال و لهستان) یک هفته میزبان مسابقات هستند.

  • برنامه بازی‌های ایران

ملی‌پوشان والیبال ایران کار خود را امسال از چین و قرارگرفتن در مقابل ایتالیا نایب قهرمان المپیک 2016 آغاز می‌کنند و در دو روز بعد به مصاف چین و آلمان می‌روند. این سومین بار است که در آغاز این مسابقات ایران به مصاف ایتالیا می‌رود. ایران در هر 6 دوره حضور قبلی خود در این تورنمنت بازی اول را واگذار کرده است.

در هفته دوم شاگردان ایگور کولاکوویچ پس از طی مسافتی نه چندان زیاد به توکیو خواهند رفت تا در مقابل سه حریف قدرتمند برزیل، آرژانتین و ژاپن قرار گیرند.

هفته‌های سوم و چهارم هفته‌های میزبانی متوالی ایران از شش رقیب خود خواهد بود. ایران در این دو هفته در شهرهای ارومیه و اردبیل به ترتیب میزبان کانادا، لهستان، روسیه، پرتغال، استرالیا و فرانسه خواهد بود.

در هفته پایانی مرحله گروهی ایران در شهر پلوودیف بلغارستان  با تیم‌های صربستان، بلغارستان و آمریکا بازی خواهد کرد.

 

برنامه بازی‌های ایران در لیگ والیبال

 

  • ارزیابی مجموع مسافت سفر 16 تیم مسابقات در یک ماه

همانطور که اشاره شد تیم‌ها در 5 هفته باید 15 مسابقه را با دیگر رقیبان برگزار کنند. هر هفته چهار شهر برای برگزاری شش مسابقه میزبان دوازده تیم دیگر است. 16 تیم حاضر در فصل جدید لیگ والیبال ملل از چهار قاره آسیا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه هستند و طبق برنامه با فرمت دوره‌ای (Round Robin) تمام تیم‌ها با یکدیگر بازی می‌کنند.  نگاه اجمالی به برنامه مسابقات نشان می‌دهد که تیم‌ها از نظر فشردگی بازی‌ها مسافت یکسانی را برای برگزاری بازی‌های خود طی نخواهند نمود. علاوه بر آن چهار کشور از جمله ایران این شانس را دارند که دو هفته از مسابقات را میزبانی کنند. بنابراین هم از نظر مسافت طی شده تیم‌ها در این 5 هفته و هم تعداد میزبانی شرایط متفاوتی برای تیم‌ها وجود دارد.

والیبالیست‌های ایرانی در فصل گذشته با حدود 47 هزار کیلومتر پرواز در 5 هفته از این حیث در میان 16 تیم مسابقات هفتم بودند. برنامه ایران در فصل 2019 از دو نظر بهتر شده است: اولاً دو بار میزبانی در شهرهای ارومیه و اردبیل آن هم به صورت متوالی که می‌تواند تا حد زیادی شرایط رویارویی با شش تیم "کانادا، لهستان، روسیه، پرتغال، استرالیا و فرانسه" را تسهیل نماید. نکته دوم نیز طی مسافت کمتر در این پنج هفته است که هم نسبت به سال قبل و هم در قیاس با 15 رقیب دیگر وضعیت مناسب‌تری دارد. بلندقامتان ایرانی در یک ماه طی مسافتی حدود 19 هزار کیلومتر خواهند داشت که در میان تیم‌های حاضر در این فصل در رده سوم کمترین مسافت سفر قرار دارند.

نمودار ذیل مقایسه‌ای است میان مسافت‌هایی که تیم‌ها باید در این پنج هفته تا قبل از مرحله نهایی برای برگزاری پانزده مسابقه خود طی نمایند.

 

مقایسه‌میان مسافت‌ تیم‌ها در لیگ والیبال

 

نکته قابل تأمل اینکه در سال گذشته در فصل 2018 مجموع مسافت سفر تیم‌ها اختلاف فاحشی با هم داشت که در برنامه سال جدید به نظر می‌رسد تا حد زیادی عادلانه‌تر از سال قبل برنامه‌ریزی شده است. در فصل قبل اختلاف میان کمترین و بیشترین سفر حدود 60 هزار کیلومتر بود که امسال به 30 هزار کیلومتر کاهش یافته است. در سال گذشته تیم آرژانتین طولانی‌ترین سفرها را برای برگزاری پانزده مسابقه خود پشت سر گذاشت و بیش از 67 هزار کیلومتر را طی پنج هفته طی نمود. در نقطه مقابل دو تیم فرانسه و روسیه در فصل قبل به ترتیب تنها حدود 5هزار و 7 هزار کیلومتر طی مسافت نمودند که کمترین میزان در میان تیم‌ها در فصل قبل بود. نکته جالب اینکه این دو تیم با آسان‌ترین برنامه سفر توانستند حتی به فینال اولین دوره لیگ والیبال ملل نیز برسند!

تقویم فدراسیون جهانی والیبال و چینش مسابقات برای برگزاری لیگ والیبال ملل در سال 2019 به صورت منصفانه‌تری نسبت به سال قبل برنامه‌ریزی شده به شکلی که امسال مجموع سفرهای هیچ تیمی کمتر از 15 هزار کیلومتر و بیشتر از 46 هزار کیلومتر نمی‌شود. وضعیت ایران نیز در این برنامه تا حد خوبی بهبود یافته چرا که هم دو هفته پیاپی از مسابقات را میزبان است و هم حدود 28هزار کیلومتر کمتر از فصل قبل پرواز می‌کند.

در پایان هفته پنجم و پس از انجام 120 بازی پنج تیم برتر به همراه آمریکا میزبان دور نهایی در دو گروه سه تیمی فینال مسابقات را برگزار خواهد نمود.

در پایان برنامه کامل بازی‌ها در پنج هفته نمایش داده شده است:

 

برنامه کامل بازی‌ها در لیگ والیبال جهانی

  • ابوالحسن مدرس‌زاده

دیدگاه‌ها