کد خبر : 1615598 | 13 خرداد 1398 ساعت 17:18 | 2.4K بازدید | 0 دیدگاه

نمی دانم چرا رابطه سپاهان و پرسپولیس بدتر می شود

بصیرت: قلعه نویی بماند تا قهرمانی آسیا

سرپرست سابق باشگاه سپاهان معتقد است باید فکری به حال برگزاری مسابقات لیگ و به خصوص دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان اندیشیده شود.

بصیرت: قلعه نویی بماند تا قهرمانی آسیا

 

مجید بصیرت پیشکسوت باشگاه سپاهان در گفتگو با "ورزش سه" در مورد مسائل فنی دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان در نیمه نهایی جام حذفی گفت: فنی اگر بخواهیم صحبت کنیم دو تیم زورشان به هم نرسید. همانطور که قبلا هم دیدید هر دو بازی قبلی دو تیم هم مساوی شد. در مورد مسائل فنی می توان به پنالتی از دست رفته سپاهان اشاره کرد. اگر خاطرتان باشد در لیگ (دیدار رفت دو تیم در نقش جهان) هم یک پنالتی به سود پرسپولیس گرفته شد و همان باعث قهرمانی پرسپولیس شد. اگر سپاهان آن بازی را برده بود، قهرمان می شد. ببینید چقدر مهم است یک تیم دروازه بان و یک پنالتی زن خوب داشته باشد و آنها می توانند سرنوشت را تغییر دهند. با تمام احترامی که برای تیم داماش قائل هستیم، اگر پنالتی کیانی گل می شد، قهرمان جام حذفی سپاهان می شد.
او ادامه داد و گفت: در این بازی چون سپاهان 4 دفاعه بازی می کرد و پرسپولیس با 2 مهاجم شرایط برای مدافعین سخت شد. وقتی تیم حریف شما 2-4-4 لوزی بازی می کند، خیلی کار برای دو مدافع میانی سخت می شود و نمی توانند پوشش خوبی داشته باشند. همان توپ ترابی که به تیرک خورد، یزدانی و پورقاز نتوانستند پوشش خوبی داشته باشند، چون چند یار مستقیم داشتند. از نظر فنی نقطه برتری پرسپولیس 2 مهاجمه بودن این تیم بود و ضعف سپاهان عدم پوششی بود که یزدانی و پورقاز نمی توانستند بدهند.

 

بصیرت سپس حرف هایش را به حواشی ای که در بازی شاهد بودیم، سوق داد و توضیح داد: با تمام این اوصاف اما قبل از بازی هیچ کس راجع به مسائل فنی صحبت نمی کرد و در طول بازی هم بازیکنان شده بودند مثل تماشاگران. در واقع شورای تامین و نیروی انتظامی سکوها را کنترل کردند و بازیکنان باید خودشان را کنترل می کردند که در این زمینه پرسپولیس باهوش تر عمل کرد. شما دیدید که در 20 ثانیه اول شجاع می آید روی کی روش استنلی خطا می کند و با همین ضربه اول روحیه کی روش را به هم ریخت. این ها در طول بازی می تواند تاثیرگذار باشد.

از بصیرت در رابطه با صحبت های امیرقلعه نویی در مورد مهندسی شدن نتیجه بازی پرسیدیم. او در این زمینه پاسخ داد: ببینید من در شبکه دوم هم چنین صحبتی کردم. وقتی قانون یکسان اجرا نمی شود هر کسی می تواند بگوید مهندسی شده است. من یک سوال از شما دارم. چرا بیرانوند محروم نمی شود؟ اگر بیرانوند دروازه بان نفت تهران بود و آن رفتار را با نیروی انتظامی می کرد، آیا محروم نمی شد و فقط سه جلسه محرومیت تعلیقی می گرفت؟ ما همیشه به پرسپولیسی ها احترام گذاشته ایم و دوست داریم آنها هم همین کار را بکنند. سپاهانی ها در بازی برگشت در تهران خیلی سختی کشیدند و هیچ کس یک عذرخواهی ساده نکرد.‌ فقط سروش رفیعی معذرت خواهی کرد و جا دارد از او تشکر کنم. ولی دیگر هیچ کسی معذرت خواهی نکرد و چون عذرخواهی نشد، شاهد اتفاقات تلخ در بازی جام حذفی بودیم. البته تاکید می کنم که این رفتارها کاملا اشتباه است و به هیچ وجه مورد تایید نیست و من از تمام پرسپولیسی ها و خبرنگاران عذرخواهی می کنم. ما باید با هم مهربان باشیم. افراط در هر چیزی خوب نیست. افراط در دین خوب نیست، تیم فوتبال که دیگر جای خود را دارد.

 

از پیشکسوت باشگاه سپاهان در این رابطه پرسیدیم که حالا با تمام این تفاسیر، راه حل چیست. او تاکید کرد و گفت: من کلی می گویم. من یک پیشنهاد دارم. فدراسیون باید اتاق فکر بگذارد و یک راه کار باید پیدا شود. اگر همینطوری ادامه پیدا کند، فاجعه است. فدراسیون متولی است و باید مدیریت کند. نظر من؟ می گویند خانواده ها نمی توانند بیایند. من الان 36 سال است که در فوتبال هستم. تمام لیدرها آدم های بامعرفت و لوتی محل هایشان هستند. در اصفهان که من آنها را می شناسم و می دانم چنین منشی دارند و در تیم های دیگر هم همینطور است. اگر ناموس آنها به ورزشگاه بیاید نمی گذارند توهینی شود. اگر مجلس تصویب کند که خانم ها به ورزشگاه بیایند می تواند کمک کند. ما زمانی که در منطقه ارمنی نشین اصفهان و در زمین سوان بازی دوستانه می کردیم، خانم ها هم می آمدند و آنجا وقتی خانم ها بودند، خجالت می کشیدیم با اسم کوچک یک بازیکن را صدا کنیم. سعی می کردیم به هم بیشتر احترام بگذاریم. هیچ کس هم در این مورد به ما چیزی نمی گفت، ولی وقتی خانم ها نبودند اسم کوچک صدا می کردیم و شوخی های زیادی می کردیم. قدیم ها یک بچه ای که خیلی شر بود، می شد مبصر کلاس، تا دیگر نه خودش رفتار بدی داشته باشد و بقیه را هم کنترل کند.

 

از بصیرت این سوال را پرسیدیم که شاید مشکل بسیاری از ورزشگاه های ما حضور همین لیدرها باشد. او در پاسخ به این سوال گفت: یک طوری باید درست شود. باید یک راه کار بدهید. ایراد گرفتن هیچ کاری ندارد. از پیشکسوتان هم می خواهم فقط ایراد نگیرند و راه کار بدهند.

 

او حرف هایش را ادامه داد و گفت: فدراسیون نشین ها باید اتاق فکر تشکیل دهند. اگر جلوی این اتفاقات گرفته نشود، خیلی بد می شود و بعد هم ضررش را تیم ملی می بیند. در جام ملت ها هم دیدید در جام جهانی 32 کشور می آیند با دین ها و مسلک های مختلف و اتفاقی نمی افتد. حالا همه ما ایرانی هستیم. خیلی از جوان ها شاید این را ندانند ولی سپاهان و پرسپولیس از یک خانواده هستند. شاید با تاج یا استقلال همخون نبودیم ولی با پرسپولیس بودیم و نمی دانم چرا هر روز روابط هواداران این دو تیم بدتر می شود.

 

بصیرت سپس دو خواهش از هواداران سپاهان و سایر تیم ها به ویژه پرسپولیسی ها داشت و بیان کرد: خواهش دارم از سپاهانی ها به عنوان یک پیشکوست که صبور باشند؛ همه چیز فوتبال نیست. کاری کنیم که از فوتبال لذت ببریم. یک خواهش هم دارم از بقیه تیم ها که به سپاهانی ها احترام بگذارند.

 

از بصیرت در مورد عملکرد کلی تیم امیرقلعه نویی هم پرسیدیم که او گفت: اتفاقا سه سال پیش همینطوری ما در جام حذفی از مسابقات حذف شدیم. دقیقا در دو سه دقیقه آخر این اتفاق افتاد و حاج صفی پنالتی را مثل کیانی بیرون زد. به هر حال خسته نباشید می گویم به تیم فوتبال سپاهان و باید یک تیم در نهایت قهرمان می شد.
 
سوال بعدی ما از بازیکن سابق سپاهان در این مورد بود که آیا قهرمانی پرسپولیس با شایستگی در لیگ برتر و جام حذفی به دست آمد. او توضیح داد: واقعیت اینکه پرسپولیس در نیم فصل اول بهتر بود و در روزهایی که نتیجه نمی گرفت، سپاهان اگر نتایج بهتری می گرفت می توانست این تیم را بگیرد. سپاهان در زمان ویسی می خواست جوان گرایی کند ولی توقع هواداران از تیم سپاهان فقط قهرمانی است. به خاطر همین جوان گرایی خیلی سخت است و هر کاری می کنید تاوان دارد. البته شرایط در زمان ما خیلی بد نبود ولی در ادامه بدتر شد و حالا آقای قلعه نویی تیم را به دوران خوب بازگردانده است.

 

از بصیرت در مورد تمدید قرارداد با امیرقلعه نویی و انتظاراتش برای بستن تیمی قدرتمند در سال آینده هم پرسیدیم. او گفت: آقای قلعه نویی یکی از بهترین مربیان ایرانی است و این را آمار می گوید. تیمی که برای قهرمانی می خواهد بسته شود شرایط خاص خودش را دارد. بازیکنان سپاهان در برخی بازی ها شرایطی داشتند که نمی توانستند کمک کنند. پرسپولیس شرایط بهتری به خصوص در نیم فصل دوم با اضافه شدن بازیکنانی نظیر مهدی ترابی داشت که به نظرم خیلی موثر بود. بستن تیم های قدرتمند یکی از ویژگی های آقای امیرقلعه نویی است و حتما موفق می شود. به نظرم باید با قرارداد بلند مدت امیرقلعه نویی حفظ شود تا سپاهان با او قهرمان آسیا شود.


سوال بعدی ما از مجید بصیرت در مورد ورزشگاه نقش جهان و ایرادات پرشمار آن است. او می گوید: دوستی داشتم که وقتی ژاپن بودیم، حرف قشنگی در این رابطه زد. می گفت در ژاپن 10 سال روی پروژه فکر می کنند و بعد یک سال می سازند و 100 سال بعد استفاده می کنند. در ایران یک سال فکر می کنند، 10 سال می سازند و 100 سال هم کار نمی کند و کلی عیب دارد. واقعا فکر نمی کنیم؛ اول می سازیم و بعد عیب ها را می فهمیم. ایرادهای مدیریتی است که  یکی از دلایل عصبی بودن هواداران همین وجود تنها یک راه ورودی است. ایراد خیلی دارد و به خاطر همین است که AFC تایید صد در صد نمی دهد. 40 سال پیش آزادی ساخته شد و بهترین استادیوم خاورمیانه و آسیا بود و هنوز هم این استادیوم بهترین استادیوم ایران است.

دیدگاه‌ها