کد خبر : 1626314 | 04 مرداد 1398 ساعت 19:40 | 1.7K بازدید | 0 دیدگاه

این سبک بازی تا کجا می تواند پیش برود؟

پرسپولیس کالدرون؛ کاملا تهاجمی و آسیب پذیر

گابریل کالدرون برای دومین بازی تیمش در جام شهدا بهترین هایش را به ورزشگاه شهرقدس آورده بود و با یک بازی هجومی با 4 گل نیروی زمینی را شکست داد.

پرسپولیس کالدرون؛ کاملا تهاجمی و آسیب پذیر

به گزارش" ورزش سه" پرسپولیس با سرمربی آرژانتینی اش در اولین بازی جام شهدا که با دو گل مغلوب سایپا شد و او به تیم دومش بازی داده بود هم یک نمایش تهاجمی داشت. آن ها اما در آن بازی دو گل خوردند اما کالدرون برای بازی رده بندی همه ستاره هایش را تا جای ممکن به بازی گرفت و این بار با یک بازی هجومی به برد رسید. اما حالا سوالی که درباره پرسپولیس جدید به ذهن می رسد این است که آیا این تیم می تواند در رقابت های لیگ برتر هم همینقدر تهاجمی بازی کند؟

 


چپ مخوف و راستی که مخوف می شود
سرمربی آرژانتینی پرسپولیس تیمش را در بازی امروز و از ابتدا با ترکیب بوژیدار رادوشویچ، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، مهدی شیری، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی، مهدی ترابی، امید عالیشاه، وحید امیری، فرشاد احمدزاده و علی علیپور به میدان فرستاد. او در این ترکیب شجاع خلیل زاده را در کنار کنعانی زادگان در دفاع وسط بازی داد در حالی که سیدجلال به دلیل مصدومیت نتوانست در این بازی به میدان برود. در دفاع کنار نادری در چپ و شیری در راست بازی کردند.


در خط هافبک احمدنوراللهی در غیاب کامیابی نیا هافبک دفاعی بود و مهدی ترابی و امیدعالیشاه روی دست او و در سمت های چپ و راست او بازی می کردند. وینگر چپ پرسپولیس وحید امیری و وینگر راست این تیم فرشاد احمدزاده بود و در خط حمله هم علی علیپور بازی می کرد. این ترکیب پرسپولیس یک ترکیب کاملا تهاجمی بود که حتی نوراللهی به عنوان هافبک دفاعی تیم بیشتر در بازی هجومی تیم شرکت می کرد. در خط دفاعی هم دو مدافع وسط این تیم شجاع خلیل زاده و کنعانی زادگان که هر دو مدافعانی با میل هجومی و بازی ریسکی هستند با کمک دو مدافع کناری، ترکیبی کاملا تهاجمی بودند.
در بازی امروز، اما نکته ای که به چشم می آمد سمت چپ قدرتمند پرسپولیس بود. نادری، ترابی و امیری سه بازیکنی هستند که در سمت چپ بازی می کردند و هر سه نمایشی فوق العاده داشتند. در سمت راست اما شیری، عالیشاه و احمدزاده نمایشی در حد سمت چپ نداشتند. البته که احمدزاده بعد از یک فصل دوری تازه آمده و عالیشاه نیز در ترکیب کالدرون تغییر پست داده است و بیشتر در میانه زمین بازی می کند. با این حال پرسپولیس با این بازیکنان و اضافه شدن مهره هایی چون سیامک نعمتی و بشار رسن می تواند سمت راست تیمش را به قدرت سمت چپ رسانده و متعادل کند.

 


موفقیت سبک تهاجمی
اما سوالی که بعد از این دو نمایش عمومی پرسپولیس با گابریل کالدرون به عنوان یک سوال کلیدی مطرح می شود این است که آیا پرسپولیس می تواند این روش تهاجمی را در بازی های لیگ برتر و مسابقات مهمی که پیش رو دارد نشان بدهد. اولین نکته ای که کمی این بازی تهاجمی را به چالش می کشد این است که پرسپولیس در بازی اول برابر سایپا دو گل خورد و در بازی رده بندی برابر نیروی زمینی چند فرصتی را در ضدحملات به حریفش داد. با توجه به اینکه قطعا حریفان پرسپولیس در لیگ برتر آماده تر به مصاف این تیم خواهند آمد آیا پرسپولیس می تواند این روند تهاجمی را ادامه بدهد؟


آن ها در چهار سال حضور برانکو یکی از بهترین ساختارهای تدافعی را در فوتبال آسیا کسب کرده بودند. بازی منسجم دفاعی پرسپولیس در زمان برانکو رسما یکی از مولفه های اصلی موفقیت این تیم بود اما حالا کالدرون با تفکری تهاجمی و متفاوت تر آمده است. مربی آرژانتینی سعی دارد با توپ گیری در نیمه زمین حریف، از همان جا کار حمله را آغاز کند. کالدرون در خط دفاعی هم ابزار لازم را دارد، علاوه بر نادری و شیری که هر دو می توانند مدافعان کناری رونده باشند ، شجاع و کنعانی زادگان نیز مدافعان وسطی هستند که تمایل بی حدو حصری به جلو آمدن و حضور در بازی تهاجمی دارند. اما در صورتیکه سیدجلال به خاطر مصدومیت دیرتر به تیم اضافه شود آن وقت این دو مدافع سرعتی و قلدر که ریسک پذیر و سربه هوا بازی می کنند می توانند همانقدر که توان تهاجمی تیم را بالا می برند ، موجب آسیب پذیری خط دفاعی هم بشوند.


گل هایی که این تیم در بازی اول برابر سایپا خورد نیز نشان داد که توان احساسی و روانی دروازه و خط دفاعی این تیم در زمان نبود سیدجلال حسینی می تواند بسیار تحت تاثیر شرایط بازی قرار گرفته و شکننده شود. شاید دغدغه اصلی کالدرون ساختن تیمی فول تهاجمی است که بتواند گل های زیادی در بازی بزند و حریفان را در نود دقیقه تحت تاثیر قرار بدهد اما او احتمالا این را خوب می داند که حریفان خیلی سختی در لیگ برتر دارد که ممکن است برای سیستم کاملا تهاجمی اش مشکلات جدی ایجاد کنند.

 

دیدگاه‌ها