کد خبر : 1626638 | 06 مرداد 1398 ساعت 11:06 | 14.6K بازدید | 0 دیدگاه

ظهور جانشین های موسوی و معروف در منامه

پایان نگرانی برای والیبال؛ نسل طلایی از راه رسید!

تیم والیبال جوانان ایران بعد از 12 سال بار دیگر روی سکوی جهانی رفت تا بازهم به ظهور یک نسل طلایی در والیبال امیدوار باشیم.

پایان نگرانی برای والیبال؛ نسل طلایی از راه رسید!

به گزارش "ورزش سه"، چهره بازیکنانی که شب گذشته برای والیبال ایران یک اتفاق تاریخی را رقم زدند، باید خیلی خوب به خاطر بسپاریم. این بازیکنان که کمتر از 21 سال سن دارند، احتمالا تا 2، 3 سال آینده جای بزرگان والیبال ایران را خواهند گرفت و می توانند یک نسل طلایی جدید را تشکیل دهند و دست به تاریخ سازی در رده بزرگسالان هم بزنند.


بد نیست به معرفی بازیکنان اصلی این تیم بپردازیم که با هدایت بهروز عطایی توانست عنوان قهرمانی خود در رده نوجوانان را در رده جوانان هم تکرار کند. تقریبا همین تیم بود که 2 سال قبل در همین منامه بحرین در رده سنی نوجوانان قهرمان جهان شد و حالا با حفظ اسکلت همان تیم، ایران این بار در رده جوانان بر بام دنیا ایستاد.


از کاپیتان تک ستاره تا جوانان باتجربه


* امیرحسین اسفندیار: او کاپیتان این تیم از دوره نوجوانان بوده و برای دومین بار حضور در مسابقات جهانی جوانان را تجربه می کند. اسفندیار که در پست دریافت کننده قدرتی بازی می کند، چند سالی است در لیگ برتر هم حضور دارد و شب گذشته هم به عنوان بهترین بازیکن جوانان جهان انتخاب شد.

 

1422339


* پوریا یلی: این بازیکن 208 سانتی متری و موفق در پست پشت خط زن را احتمالا دیگر همه علاقه مندان والیبال در 2 سال اخیر در ترکیب تیم بزرگسالان هم دیده اند. یلی بعد از همراهی تیم کولاکوویچ در فینال لیگ ملت ها به بحرین رفت و کمک زیادی به قهرمانی جوانان ایرانی داشت. او در اکثر مسابقات عنوان امتیازآورترین بازیکن را کسب کرد.

 

1422335


* امیرمحمد فلاحت خواه: پاسور تیم جوانان چشمه هایی از نبوغ بالای خود را در جریان این مسابقات نشان داد. فلاحت خواه که سال گذشته در ترکیب تیم سایپا در لیگ برتر به میدان می رفت، پاسور مورد اعتماد عطایی در سال های اخیر بوده است. او بدون شک با بالاتر رفتن تجربه اش می تواند یک گزینه جدی برای جانشینی معروف در تیم ملی باشد.

 

1422338


* امیرحسین توخته: یکی از جوانترین بازیکنان تیم جوانان امیرحسین توخته است که همین حالا هم شرایط بازی در تیم نوجوانان را هم دارد. توخته که سال قبل حتی تیم ملی بزرگسالان را در رقابت های جهانی همراهی کرد، با دست های کشیده خود در دفاع روی تور عملکرد درخشانی داشت. او یک دوره دیگر هم می تواند در رده سنی جوانان حاضر باشد.

 

1422336


* مرتضی شریفی: تنها بازیکن لژیونر این تیم، مرتضی شریفی است. این بازیکن دریافت کننده قدرتی که سال قبل توسط کولاکوویچ در ترکیب تیم بزرگسالان بازی های زیادی انجام داد، یک فصل را در تیم ورونا ایتالیا سپری کرد. او که جزو برترین های مسابقات در پست خودش هم بود، یک مهره قابل اعتماد در تیم عطایی به حساب می آید.

 

1422340


* مهران فیض: این بازیکن سرعتی تیم جوانان هم عملکرد درخشانی در دفاع روی تور داشت. او که فصل قبل در تیم کاله آمل بازی می کرد، حالا به چهره شناخته شده تری برای اهالی والیبال تبدیل شده است.

 

1422341


* محمدرضا حضرت پور: این لیبروی جوان که حالا همزمان در این پست در تیم جوانان و بزرگسالان به صورت ثابت به میدان می رود، با پیشرفت چشمگیر خود کولاکوویچ را وادار کرده که از او به عنوان لیبروی اصلی استفاده کند. حضرت پور هم مثل یلی از شیکاگو مستقیما به بحرین رفت و در قهرمانی جوانان نقش پررنگی ایفا کرد.

 

1422337


تیم عطایی شبیه نسل 2007

 

با اینکه این تیم دست به تاریخ سازی زده و برای نخستین بار در این رده سنی روی سکوی قهرمانی جهان ایستاده، اما برخی معتقدند نسلی شبیه نسل سال 2005 و 2007 در والیبال ایران تشکیل شده است. البته شاید نسل جدید بتوانند دست به کارهای بزرگتری بزنند، اما حداقل دیگر نگرانی بابت جانشینی برای ستاره هایی همچون معروف، موسوی، شهرام محمودی و... وجود ندارد.


شروع جهانی شدن تیم والیبال زیر 21 سال ایران با تیمی بود که یوویتسا سوتکوویچ، سرمربی وقت و صرب تیم ایران در سال 2005 آماده مسابقات جهانی هند کرد. تیم او با درخشش مقابل تیم‌هایی مثل برزیل، ‌هلند و آمریکا به مقام پنجم جهان رسید. او در تیمش از بازیکنانی مثل عادل غلامی، سعید معروف، حمزه زرینی، محمد موسوی و آرش صادقیانی استفاده می‌کرد که بعدا به ستاره هایی تیم ملی بزرگسالان تبدیل شدند.

 

1422332


سال 2007 اوج درخشش تیم جوانان ایران بود. آنها با هدایت مصطفی کارخانه،‌ قله‌ای را فتح کردند که تا همین چند روز قبل تکرار نشده بود. شاگردان کارخانه در مسابقات مراکش برای اولین بار به مدال برنز جوانان جهان رسیدند. در تیم او بازیکنانی مثل محمد موسوی، شهرام محمودی و رحمان داودی عضویت داشتند و حالا هنوز هم به عنوان ستاره های تیم بزرگسالان مطرح هستند.


حالا نسل 2017 که پنجم جوانان جهان شد و به ویژه نسل 2019 که عنوان قهرمانی جهان را برای نخستین بار کسب کرد، می توانند بعد از المپیک 2020 اسکلت اصلی تیم ملی را تشکیل دهند و احتمالا تا سال های زیادی به این جایگاه تکیه بزنند. البته از نسل جدید انتظارات بالا رفته و همه امیدوارند آنها مثل دوران جوانی در بزرگسالی هم دست به تاریخ سازی بزنند.

 

1422331

دیدگاه‌ها