کد خبر : 1627595 | 11 مرداد 1398 ساعت 19:42 | 1.3K بازدید | 0 دیدگاه

جنگ با هلال، چالشی ترین شروع ممکن؛

آغاز ماموریت جدید برانکو؛ پرش از روی آتش

سرمربی پیشین پرسپولیس باید چالش جدید دوران مربیگری خود را با دیداری بسیار دشوار آغاز کند. دیداری حیثیتی که نتیجه آن تاثیر فراوانی روی نگاه تمام ارکان الاهلی خواهد گذاشت.

آغاز ماموریت جدید برانکو؛ پرش از روی آتش

به گزارش "ورزش سه"، برانکو ایوانکوویچ، بی تردید موفق ترین سرمربی فوتبال باشگاهی ایران در 5 سال اخیر بوده است. او پس از دورانی فوق العاده با پرسپولیس که سه قهرمانی پیاپی لیگ برتر، یک قهرمانی جام حذفی و نایب قهرمانی آسیا مهم ترین افتخارات و عناوین آن بود، ترجیح داد ماجراجویی بعدی خود را در کشوری دیگر ادامه دهد و چالشی دیگر را تجربه کند.

 

انتخاب برانکو از بین پیشنهادها، الاهلی عربستان بود. سبزهای شهر جده که یکی از چهار قدرت فوتبال عربستان هستند، چند سال اخیر نتایج درخوری نگرفته بودند و تعویض مربی به یک اتفاق رایج در این تیم تبدیل شده بود. برای فصل جدید اما نگاه مدیران این باشگاه به سمت یکی از مربیان موفق کشورهای خاورمیانه رفت و آنها کسی را انتخاب کردند که در فوتبال ایران امتحان خود را پس داده بود.

 

کارنامه موفق، برانکو را به باشگاهی رساند که حداقل از نظر مالی و امکانات، دغدغه های به مراتب کمتری نسبت به تیم قبلی او دارد. اما مشکلات کار در الاهلی هم کم نیستند. اولین دردسری که برانکو با آن روبرو است، شروع فوق العاده دشوار کار در این تیم است. در شرایطی که تیم های عربی و به طور خاص الاهلی در چند سال اخیر نشان داده اند که عمر مربیگری در حاشیه خلیج فارس چندان طولانی نیست، برانکو باید ماموریت خود را با دو دیدار بسیار سخت آغاز کند که قطع به یقین نتایج این دو بازی تاثیر زیادی روی آینده کاری او در جده خواهد گذاشت.

قبل از اینکه حتی فصل جدید لیگ عربستان شروع شود، برانکو و تیمش باید مقابل الهلال، رقیب سنتی و قدرتمند عربستانی، در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند. حضور تیم ملی قطر در کوپا آمه ریکا باعث شد مسابقات مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب به تعویق بیفتد و در زمانی که تیم های شرقی حاضر در یک چهارم نهایی مشخص شده اند، غربی ها تازه بازی های مرحله یک هشتم را برگزار کنند.

 

نتیجه بازی مقابل الهلال همیشه برای طرفداران و مدیران الاهلی حائز اهمیت بوده و از سمت دیگر، موفقیت در آسیا هم یکی از اصلی ترین هدف های این باشگاه است. حالا که این دو هدف در یک بازی جمع شده اند، دشواری کار برانکو مشخص تر می شود. اگر سرمربی کروات کار خود را با صعود مقابل این رقیب دیرینه شروع کند، از همین روزهای ابتدایی محبوب هواداران می شود و اعتماد زیادی را جلب می کند اما لبه ی دیگر این شمشیر، اتفاقی تلخ خواهد بود که برانکو را از شروع لیگ تحت فشار خواهد گذاشت.

دیگر نکته ای که ذهن برانکو را حتما درگیر می کند، نتایج اخیر او مقابل الهلال است. ایوانکوویچ با پرسپولیس 6 بار مقابل الهلال بازی کرد و تنها در تقابل نخست با این تیم موفق به کسب پیروزی شد. بعد از آن برد، الهلال 2 بار سرخپوشان ایران را شکست داد و 3 رویارویی این دو تیم هم به تساوی انجامید. مهم ترین خاطره برانکو از الهلال هم قطعا شکست مقابل این تیم در نیمه نهایی لیگ قهرمانان 2017 بود که رویای حضور در فینال آسیا را برای مربی کروات یک سال به تعویق انداخت.

مسئله قابل ذکر بعدی هم نگاه هایی است که در ایران هنوز به دنبال نتایج این مربی خواهد بود. هواداران پرسپولیس روزهای کم نظیری را با برانکو تجربه کردند و از همین رو به این زودی ها دست از تعقیب بازی ها و نتایج سرمربی قبلی خود نمی کشند. این دقیقا مشابه حالتی است که هواداران فوتبال در ایران با مسابقات کوپا آمه ریکا داشتند و بازی های کلمبیا را حتی با وجود اختلاف زمانی بسیار زیاد و شرایط نامساعد، دنبال می کردند. در مثالی دیگر هم می توان به وینفرد شفر اشاره کرد که حتما نتایجش در بنی یاس امارات از سوی ایرانی ها و به ویژه استقلالی ها تعقیب خواهد شد.

 

حالا برانکو با تمام این دغدغه ها، باید با الاهلی عربستان به مصاف الهلال برود و استارت ماموریت جدید خود را بزند. شاید اگر برانکو پرسپولیس را از دور گروهی لیگ قهرمانان بالا برده بود، الان با همان تیم یک بار دیگر به مصاف الهلال می رفت ولی امروز شرایط به نحو دیگری است و این سرمربی کار خود را روی نیمکت تیمی آغاز می کند که بالاتر از پرسپولیسِ برانکو به یک هشتم نهایی آسیا رسیده و چشم به صعود به مراحل بالاتر نیز دوخته است. اگر این چالش با موفقیت آغاز شود، ایوانکوویچ حتی می تواند به قهرمانی آسیا نیز فکر کند؛ تنها افتخاری که همراه با پرسپولیس حاصل نشد.

دیدگاه‌ها