کد خبر : 1629697 | 22 مرداد 1398 ساعت 09:49 | 19.4K بازدید | 0 دیدگاه

سامورایی‌ها برنده مطلق فصل نقل و انتقالات

ژاپن می‌خواهد در نیمه‌نهایی جام جهانی 2022 باشد

فصل نقل و انتقالات اروپا به پایان راه خود نزدیک می شود در شرایطی که فوتبال ایران سهم زیادی از این بازار بزرگ و جذاب نبرده است.

ژاپن می‌خواهد در نیمه‌نهایی جام جهانی 2022 باشد

به گزارش "ورزش سه"، سهم حضور بازیکنان ایرانی در نقل و انتقالات درحالی از هرسالی ضعیف‌تر است که در این فصل بازیکنان ژاپنی و کره‌ای به‌نوعی حسابشان را از سایر کشورهای آسیایی جدا کردند و حالا تقریباً در بسیاری از تیم‌های معتبر دنیا می‌توانیم رد پایی از حضور یکی از بازیکنان این دو کشور را مشاهده کنیم.

 

بعد از حضور موفق بازیکنانی مثل "کازویوشی میورا" در جنوا، "هیده توشی ناکاتا" در پارما، رم، وفیورنتینا، "شونسکه ناکامورا" درسلتیک "آتسودو اوچیدا" در شالکه، "کیسوکه هوندا" در زسکا مسکو، "شینجی اونو" در فاینورد، "ناگاتومو" در اینترمیلان و گالاتاسرای، "ایناموتو" در آرسنال، شینجی کاگاوا در فوتبال اروپا و مثال‌های زیادی ازاین‌دست که می‌تواند برای کارشناسان فوتبال ایران قابل‌تأمل باشد، انتقال جوانان ژاپنی به معتبرترین تیم‌های اروپایی نشان داد فوتبال ژاپن وارد دوران جدیدی می‌شود که دیگر حالا رصد کردن بازیکنان این کشور کار بسیار سختی به نظر می‌رسد به‌طوری‌که حالا حتی آن دسته از بازیکنان این کشور که تا حدی سن و سالشان دیگر اجازه حضور در تیم‌های سطح اول فوتبال را نمی‌دهد به‌جای بازگشت به کشورشان، در تیم‌های لیگ دو اروپا بازهم مارکت خودشان را حفظ کرده‌اند. چراکه معمولاً به این شکل بوده است که بازیکنانی که از رده سنی حضور در اروپا خارج می‌شوند برای گذراندن پایان فوتبالشان به کشور خودشان مراجعت می‌کنند. اما برفرض مثال شینجی اکازاکی در 33 سالگی مالاگا و کاگاوا 30 ساله رئال ساراگوسا اسپانیا را برای پایان دوران فوتبال خودشان در نظرمی گیرند.

 

1426051


در بخشی از گزارشی که یکی از روزنامه‌های معتبر این کشور در همین ارتباط منتشر کرده است گفت‌وگویی با " کوزو تاشیم" رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن انجام داده که او می گوید: «در حال ساختن تیمی برای آینده هستیم. و همواره نگاهمان روبه‌جلو بوده چراکه در ابتدای مسیر دگرگونی و تحول قرار داریم. در ادامه به اهداف استراتژیکی می‌اندیشیم که در پیش خواهیم داشت. در حال حاضر می‌دانیم که باید صبر کنیم و در انتظار باشیم. نخستین گام این است که در المپیک توکیو فراتر از انتظار ظاهر شویم و پس‌ازآن در جام جهانی 2022 باید به بزرگ‌ترین موفقیت تاریخ فوتبال ژاپن برسیم. حتی می‌خواهیم به جمع 4 تیم پایانی راه یابیم و این دور از دسترس نیست. این موفقیت‌ها حاصل نمی‌شد اگر می‌خواستیم به همان دستاوردهای گذشته اکتفا کنیم. حالا هدف ما ساختن نسلی طلایی است نسل 2020 فوتبال ژاپن می‌خواهد آینده را بسازد.»

 

1426050


تاشیما از نسلی صحبت می‌کند که دیگر حضور در تیم‌های درجه‌دو اروپا نیز آن‌ها را راضی نمی‌کند. در همین فصل نقل و انتقالات تابستانی شاهد حضور بازیکنان جوانی در تیم‌های رئال مادرید، بارسلونا منچستر سیتی و پورتو بودیم. "تا که فوسا کوبو" 18 ساله به رئال مادرید، "هیروکی آبه" با 20 سال سن به بارسلونا و "ریوتارو مشینو" مهاجم ۲۱ ساله به تیم منچسترسیتی و "شویا ناکاجیما" 23 ساله به تیم پورتو پیوستند که همه این بازیکنان در تور پیش فصل تیمشان را همراهی کردند و در دقایق زیادی از دیدارهای تورنمنت اینترناسیونال شرکت کردند که به‌واقع در نوع خودش بی‌نظیراست.»


شاید خالی از لطف نباشد اگر بدانید که در سال 2004 قانونی در فدراسیون ژاپن به تصویب رسیده است که 4.8 درصد از قراردادهای لژیونرها را فارغ از مالیات و حق پخش و حامیان مالی و غیره، به‌حساب فدراسیون فوتبال ژاپن سرازیر می‌کند تا برای بازسازی زیرساخت‌های فوتبال در مقاطع سنی مختلف هزینه شود و این یعنی هر بازیکن حاضر در اروپا ضمن برخورداری از تمام تسهیلات حضور در این قاره فوتبال ملی را فراموش نمی‌کند.»


در آخرین ترکیبی که از تیم فوتبال ژاپن به میدان رفته است 51 درصد آن در فوتبال اروپا حضور دارند و این در شرایطی است که باشگاه‌های مثل کاشیما انتلرز، یوکوهاما، شیمیزو اس پالس ازنظر امکانات چیزی کمتر از تیم‌های اروپای ندارند.


در گزارش وب‌سایت رسمی جی لیگ، به تاریخ آوریل ۲۰۱۴ به علل موفقیت نسبی ژاپن در افزایش تعداد لژیونرها در آن تاریخ اشاره می‌شود: «بازیکنان بین‌المللی باید هم در سطح بین‌الملل بازی کنند، فدراسیون فوتبال ژاپن وظیفه دارد تعداد لژیونرها را هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده افزایش بدهد. بازیکنان موظف هستند تجربیات خود را به فوتبال ملی منتقل کنند و نماینده‌های خوبی برای فوتبال ژاپن باشند، آن‌ها نباید تصور کنند که بازی در خارج از خاک ژاپن وظایف ملی آن‌ها را کمرنگ کرده بلکه برعکس، آن‌ها مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارند.».


در فصل اخیر نقل و انتقالات تنها مهرداد محمدی و مهدی طارمی به فوتبال پرتغال و الهیار صیاد منش به ترکیه پیوستند و این تنها سهم ما از فوتبال اروپا در فصل جدید بود. متأسفانه در این فصل بیشتر شاهد بازگشت بازیکنانمان به لیگ برتر ایران بودیم. وحید امیری، فرشاد احمدزاده، رضا شکاری که بازی در لیگ برتر ایران را به حضور در ترکیه، لهستان و روسیه ترجیح دادند و کریم انصاری فر هم از لیگ دو انگلیس به فوتبال قطر نقل مکان کرد سرنوشتی که همین روزها شاید شامل حال کاوه رضایی و رضا قوچان نژاد و امید ابراهیمی هم بشود.


نویسنده: کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها