کد خبر : 1629969 | 23 مرداد 1398 ساعت 11:37 | 87.4K بازدید | 0 دیدگاه

تیمی که می‌خواهد متفاوت باشد؛

تراکتور در لیگ قهرمانان اروپا! (گزارش ویژه)

تراکتوری ها در حالی از لباس جدید خود رونمایی کردند که این لباس به برند آلمانی آدیداس اختصاص دارد و طراحی ساده و جالبی نیز بهره می‌برد.

تراکتور در لیگ قهرمانان اروپا! (گزارش ویژه)

به گزارش "ورزش سه"، کمتر از 10 روز تا آغاز لیگ نوزدهم باقی مانده است. تیم های ایرانی که باید در ابتدای مرداد ماه استارت فصل جدید فوتبال را می‌زدند، حالا در آخرین روز این ماه لیگ را آغاز خواهند کرد و در فصلی فشرده، کار را جلو خواهند برد. البته علی رغم تاخیر یک ماهه در شروع لیگ، بسیاری از تیم های بزرگ ایرانی نظیر پرسپولیس و استقلال، هنوز از پیراهن فصل جدید خود رونمایی نکرده اند اما باشگاه تراکتور روز گذشته دست به چنین کاری زد و در حضور بیش از شش هزار هوادار، البسه و لوگوی جدید خود را به معرض نمایش گذاشت.

 

رعایت اصول جذابیت در مراسم رونمایی!

 

مراسم رونمایی تراکتوری ها از لباس و لوگوی جدیدشان در حالی برگزار شد که فضای خانوادگی سالن پورشریفی جذابیت خاصی به مراسم بخشیده بود. نکته دیگر این که در مراسم تی تی ها، باشگاه تراکتور اصل «تاریکی» را در سالن رعایت کرد تا مثل جشن های قهرمانی تیم های اروپایی و معرفی خرید جدید تیم های بزرگ، این ضیافت شکل بهتری داشته باشد. همچنین مدیریت باشگاه تبریزی در اقدامی جالب تصمیم گرفت تا از هواداران خود پذیرایی و به این شکل از حضورشان تشکر کند.

 

پاگشای آدیداس در فوتبال باشگاهی ایران

 

ساعت 19:30 و لحظاتی پس از تشریفات معمول و همیشگی، نور سالن کم شد و 5 بازیکن در میان دود غلیظ و پخش موسیقی به روی استیج رفتند. در شرایطی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد شایعه آدیداسی شدن البسه تراکتور واقعی باشد اما این اتفاق رنگ حقیقت به خود گرفت و کاپیتان های تیم ملی در کنار رضا اسدی و محمد رضا آزادی با پیراهن این برند آلمانی خود را به استیج رساندند.

 

این اتفاق در حالی رقم خورد که باشگاه های ایرانی در 40 سال اخیر هیچگاه چنین برندهای معتبری را استفاده نمی‌کردند و زنوزی در این خصوص به نوعی پاگشای جالبی هم انجام داد. پس از حضور 5 بازیکن تراکتور با کیت جدید، هوادارانی که از این اتفاق به وجد آمده بودند، به شدت آن ها را تشویق کردند و البته مجری نیز شوخی های مختلفی را با باشگاه های پایتخت نشین انجام داد.

 

 

از دایی اسپورت تا آدیداس!

 

تراکتور تا سال 89 البسه تولیدی «دایی اسپورت» را بر تن می‌کرد. پس از آن تی تی ها سه فصل آل اشپورت پوش شدند، در ادامه به «مروژ» روی آوردند و در سال های بعد نیز استفاده از برندهایی چون «کلمه»، «لی نینگ» و دوباره «مروژ» را تجربه کردند. همچنین باشگاه تبریزی اسپانسرهای مختلفی را نیز در سال های اخیر داشت و حالا باید دید این فصل کدام شرکت خود را به روی پیراهن تراکتور خواهد رساند.

 

تراکتور - آدیداس؛ پارتنر نه، خریدار

 

باشگاه قرمزپوش آذربایجان در حالی فصل جدید را با کیت های آدیداس آغاز می‌کند که این تولیدی معتبر ورزشی به دلایل مختلف از جمله نبود قانون کپی رایت، تحریم و... «نمی‌خواهد و نمی‌تواند» در فوتبال ایران سرمایه‌گذاری کند. بنابراین همانطور که تیم ملی ایران برای پوشیدن پیراهن آدیداس مجبور به خرید آن است، تراکتور نیز دست به چنین کاری زده تا این برند را به تبریز بیاورد.

 

در فوتبال آسیا ملبورن ویکتوری استرالیا، 6 تیم از ژاپن، 2 تیم از اردن، 4 تیم از قزاقستان، 4 تیم از لبنان، 5 تیم از امارات، 3 تیم از قطر، پاختاکور ازبکستان و تراکتور ایران لباس های آدیداس را استفاده می‌کنند اما در این بین تنها چند تیم پارتنر رسمی هستند و بقیه در قامت خریدار به همکاری با آدیداس می‌پردازند.

 

 

لباس های 50 یورویی SQUADRA بر تن ستاره ها

 

باتوجه به موانع موجود در ایران، آدیداس برای تیم های ایرانی هیچ کیت اختصاصی را تولید نمی‌کند (کاری که لی نینگ، جوما و... هم انجام نمی دهند). بنابراین تراکتوری ها از بین لباس های آماده و طراحی شده مدل SQUADRA را انتخاب کردند که بیش از 30 یورو (با اسم و شماره و لوگو) ارزش دارد. البته باتوجه به خرید شورت ورزشی و جوراب ارزش آن احتمالا تا 60 یورو نیز پیش خواهد رفت.

 

حس خوب برند معتبر برای اعضای تیم

 

البسه تولیدی آدیداس حتی اگر اختصاصی هم نباشد، چند قدم از دیگر برندها پیش هستند. کیفیت بالا که البته باید به تائید نیز برسند در کنار حس خوب استفاده از این برند معتبر، شرایط خاصی را برای بازیکنان به وجود می آورد و احتمال موفقیت آن ها را بیشتر می کند. موضوعی که در تیم ملی ایران نیز رقم خورد و باید دید در تراکتور به چه شکلی پیش خواهد رفت.

 

1426441

 

جای خالی کیت دروازه بانی

 

روز گذشته پنج بازیکن تراکتور از لباس اول و دوم این تیم رونمایی کردند که جای خالی رشید مظاهری به عنوان گلر این تیم روی استیج خالی بود و به نظر می رسد فعلا مشخص نیست که او پیراهن با چه استایلی را بر تن خواهد کرد. همچنین شاید به نوعی انتظار می رفت که اسدی و آزادی از لباس های تمرین و هتلی رونمایی کنند. از طرف دیگر شاید رونمایی از یک لباس سوم خوشایند هوادار (کاری که در اروپا هم انجام می شود) اتفاقی بود که به فروش لباس در میان هواداران کمک می کرد. در دیگر نقاط دنیا معمولا لباس سوم با رنگ و طراحی متفاوت نسبت به کیت اول و دوم انجام می شود و مورد توجه نیز قرار می گیرد. باتوجه به روند صعودی تیم تراکتور، شاید این کارها در سال های آینده انجام شود.

 

در انتظار فروش اینترنتی

 

پیش از این باشگاه تراکتور هیچ فروشگاه رسمی و اختصاصی را نداشت و هواداران این تیم مجبور به خرید البسه «فیک» بودند؛ لباس هایی که اغلب با برندهایی چون نایک و پوما و... به فروش می‌رفت و طبیعتا حس خوبی به هواداران نمی داد. اما حالا انتظار می رود با آدیداسی چون تراکتوری ها، این باشگاه فروشگاه اینترنتی و حضوری خود را نیز افتتاح کند تا هواداران به سادگی بتوانند اقلام هواداری و پوشاک تیم محبوب خود را بخرند. البته باتوجه به این که هر پیراهن حدود 30 یورو برای باشگاه آب خورده، پیش بینی می شود قیمت آن با پیراهن های غیر اورجینال موجود در بازار متفاوت باشد. به هر حال فروش اقلام هواداری، عرضه گسترده و بازاریابی اصولی، کاری است که باید توسط یک باشگاه «فرهنگی، ورزشی، اقتصادی» انجام شود.

 

 

چرا دیگر تیم های ایرانی آدیداس نمی پوشند؟

 

در فصل جدید فقط تیم تراکتور از برند آدیداس استفاده خواهد کرد و دیگر تیم ها لباس های تولیدی توسط آل اشپورت، لی نینگ و... را خواهند پوشید. اما چرا آن ها از برندهای معتبر استفاده نمی کنند؟ دلیل آن کاملا روشن است؛ باشگاه های ایرانی باتوجه به درآمد محدود خود سعی می کنند با برندهایی قرارداد ببندند که پوشاک یک سال تیم را به رایگان تامین کند اما آدیداس هیچ وقت برای یک تیم ایرانی چنین کاری را انجام نمی دهد. بنابراین، ایرانی ها مجبورند روی به برندهای داخلی یا چینی بیاورند. انتظار می رود با اصلاح قانون کپی رایت، مدیریت بهتر در فروش و... برندهای معتبر به فوتبال ایران برسند.

 

نویسنده: محمد همتی
عکس از: مهدی زینال زاده، بهزاد عزیزپور

 

1426440

دیدگاه‌ها