کد خبر : 1630150 | 24 مرداد 1398 ساعت 09:11 | 166.3K بازدید | 0 دیدگاه

اعتماد به بیننده و مدیریت یک موضوع حساس

استفانی فراپارت؛ مورد استثنایی در شبکه ورزش

انتخاب استفانی فراپارت، داور زن فرانسوی خبری مهم در حول و حوش سوپر کاپ اروپا بود.

استفانی فراپارت؛ مورد استثنایی در شبکه ورزش

به گزارش "ورزش سه"، یوفا در حالی برای گسترش و احترام به نقش زنان در فوتبال دست به این انتخاب زد که طبق معمول در ایران، اولین واکنش‌ها پس از موج اولیه خبر، پیش‌بینی درباره ممنوعیت پخش دیدار لیورپول و چلسی از طریق شبکه‌های ایرانی بود.

 

پیش‌بینی ابتدا به صورت توئیت، علاقه‌مندان به فوتبال در ایران را درگیر خود کرد و سپس تبدیل به باوری شد که تحلیل‌های مختلفی هم درباره آن به رشته تحریر درآمد؛ تحلیل‌هایی با توجه به سابقه این موضوع در رسانه ملی و تاکید بر سانسور کامل مسابقه‌ای که به نوعی مهم‌ترین بازی پیش فصل فوتبال اروپا محسوب می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

 

اما درست در اوج پیش‌بینی‌های بدبینانه، زمزمه‌هایی مبنی بر بسته شدن کنداکتور شبکه ورزش با پخش این مسابقه شنیده شد که بعد از ظهر روز چهارشنبه، این پیش‌بینی‌ها به حقیقت پیوست تا بسیاری از تعقیب کنندگان جدی فوتبال در ایران غافلگیر شوند.

 

شبکه ورزش در لحظاتی بدون‌سانسور و گاها در صحنه نمایش یکی از کمکها با تکرار صحنه های قبلی این مسابقه را پخش کرد، در حالی که استفانی فراپارت داور زن این بازی بی مشکل ممیزی در متن تمام صحنه‌ها قرار داست که چنین کاری، یک اقدام هوشمندانه از سوی رسانه ملی در جهت رضایت بینندگان و البته ممانعت از تحلیل‌ها و واکنش‌های بعدی بود.

 

1426640

 

به صورت طبیعی پخش نشدن بازی لیورپول و چلسی از رسانه ملی به موضوع داور زن این بازی ربط داده می‌شد و در حالی که باتوجه به نحوه پوشش تلویزیونی حضور این داور چندان هم حساسیت برانگیز نبود، به نظر این مسئله دست‌مایه مسائل بعدی می‌شد، اما درنهایت تلویزیون در یک اقدام کم‌سابقه ترجیح داد به بینندگان خود اطمینان پیدا کرده و آنها را به تماشای آزاد مسابقه‌ای دعوت کند که شاید تصور پخش آن با حضور یک داور زن، چندان هم قابل باور نبود.

 

البته ممکن است شما پخش فوتبال از رسانه ملی را یک امر عادی و یک مطالبه کم‌اهمیت تلقی کنید، اما آنهایی که از پیچیدگی‌ها باخبر هستند، از دشواری مدیریت در این موضوع کاملا مطلعند.

 

در نهایت آنچه که می‌شود تعامل رسانه ملی با بینندگان‌اش تلقی کرد، اتفاق افتاد و مانع از این شد تا صحبت‌های فرامتنی و واکنش‌های منفی اعتبار یک مجموعه بزرگ به نام صدا و سیما را به خطر بیندازد؛ در عین حال خطر قرمزی که شاید شکسته شدن آن امکان‌ناپذیر به نظر می‌رسید، کمی به عقب رانده شده و با به رسمیت شناخته شدن قدرت تشخیص بیننده تلویزیونی، یک گام مثبت به جلو برداشته شد.

 

دیدگاه‌ها