کد خبر : 1630570 | 26 مرداد 1398 ساعت 14:05 | 23.4K بازدید | 0 دیدگاه

تماشای زنده لیگ برتر؛ هفته‌ای سه تا و نصفی!

پنج لیگ فوتبال معتبر اروپایی به جز هواداران محلی، میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در سراسر دنیا دارند.

تماشای زنده لیگ برتر؛ هفته‌ای سه تا و نصفی!

به گزارش ورزش سه ،  ایران هم یکی از کشورهایی است که تب تماشای فوتبال در آن داغ است و هزاران هزار نفر هر هفته، یک یا چند لیگ اروپایی را با اشتیاق دنبال می‌کنند. فرض کنیم شما هوادار لیگ بوندس‌لیگا هستید و ساعت 23 دیشب بازی بایرن مونیخ با هرتا را تماشا کرده‌اید. بوندس‌لیگا برای شما دو روز دیگر ادامه دارد و امروز و فردا هم می‌توانید بازی‌های بقیه قدرت‌های فوتبال آلمان را یعنی دورتموند (ساعت 18 شنبه)، شالکه (ساعت 21 شنبه)، فرانکفورت (18 یکشنبه) و لایپزیش (20:30 یکشنبه) را از طریق تلویزیون دنبال کنید.


 دیگری را در نظر بگیریم که شیفته فوتبال باشگاهی انگلیس است. او می‌تواند امروز عصر از ساعت 16 با تماشای بازی آرسنال هفته فوتبالی‌اش را آغاز کند. دو ساعت بعد تماشاگر بازی لیورپول باشد و از ساعت 21 دیدار حساس منچسترسیتی و تاتنهام را دنبال کند.


 فردا هم می‌تواند با پیگیری بازی کریستال پالاس و شفیلد یونایتد آغاز شود تا ساعت 20 که تماشای بازی چلسی مقابل لستر می‌تواند یک تفریح سالم شبانگاهی باشد. و بالاخره دوشنبه شب هم با تماشای بازی منچستر یونایتد، هفته دوم لیگ برتر تمام می‌شود.


 در پاراگراف بالا دیدیم یک علاقه‌مند به بوندس‌لیگا می‌تواند هر هفته 5 بازی را در ساعت‌های مختلف به صورت مستقیم تماشا کند و برنامه طوری تنظیم شده که بازی تیم‌های بزرگ تا حد امکان تداخلی با هم نداشته باشد. در لیگ بیست تیمی انگلیس، تماشاگران تلویزیونی می‌توانند 6 بازی را بدون تداخل دنبال کنند که از قضا در همه بازی‌ها، نشانی از 6 قدرت بزرگ فوتبال انگلیس هست.


 آیا این برنامه‌ریزی اتفاقی است؟ مسلماً خیر. حق پخش تلویزیونی مهم‌ترین منبع درآمد فوتبال است و بدون حق پخش، خریدن فوق‌ستارگان چندین میلیون دلاری غیر‌ممکن است. به همین دلیل ساده است که برنامه هفتگی لیگ باید طوری تنظیم شود که تماشاگران بیشترین بهره ممکن را از تماشای بازی‌ها ببرند و در واقع، بیشترین حق انتخاب را داشته باشند. اینجاست که هیچ باشگاهی درخواست نمی‌دهد «چون سه روز پیش در فلان جام اروپایی بازی کردیم، بازی این هفته ما را یک روز عقب بیندازید.» لیورپول چهارشنبه شب 120 دقیقه مقابل چلسی بازی کرده، 3 هزار کیلومتر از استانبول پرواز کرده و امروز باید به دیدار ساوتهمپتون برود. هیچ «تعامل» و کدخدا‌منشی هم در کار نیست. تماشاگر تلویزیونی باید عصر امروز بازی لیورپول را از شبکه‌ای که حق پخش را به او فروخته، تماشا کند و بس!

 

1427060


 به ایران برگردیم و به برنامه هفته اول لیگ برتر که ساعت دقیقش همین دیروز اعلام شد. در روز پنجشنبه، بیننده تلویزیونی فقط می‌تواند بازی پرسپولیس را به صورت کامل تماشا کند و بعد از پایان بازی، بخت آن را دارد که یک نیمه از بازی تراکتور مقابل نفت مسجد سلیمان یا دقایقی از بازی ذوب‌آهن و سایپا را دنبال کند.


 در روز جمعه هم بعد از پایان بازی ماشین‌سازی و استقلال، فقط دو دیدار (دربی جنوب و بازی سپاهان) باقی می‌ماند که به دلیل همزمانی، فقط یکی از آنها را می‌توان به صورت مستقیم تماشا کرد.


یعنی در لیگ 16 تیمی ایران، در بهترین حالت فقط سه و نیم بازی را می‌توان به طور زنده پیگیری کرد و بقیه دیدارها، بخصوص آنهایی که با بازی‌های استقلال و پرسپولیس همزمان است، عملاً می‌سوزند.


 حالا که خبری از پرداخت حق پخش تلویزیونی به فوتبال نیست و مشخص نیست چرا هیچ باشگاهی این حق مسلم را مطالبه نمی‌کند، این حداقل احترام به تماشاگران فوتبال ایران است که روز و ساعت بازی‌های لیگ طوری تنظیم شود که لااقل 5 بازی به صورت زنده و بدون تداخل پخش شود. باور کنید، کار سختی نیست. اگر بخواهید، می‌توانید!

 

علی مغانی
- ایران ورزشی

دیدگاه‌ها