کد خبر : 1633027 | 06 شهریور 1398 ساعت 10:35 | 3.8K بازدید | 0 دیدگاه

نجاریان: این صعود را به مردم ایران تقدیم می‌کنم

نخستین صعود کوهنوردان ایرانی به قله تیبلیسکو

تیم کوهنوردی ایران نخستین بار قله تیبلیسکو را در ترکمنستان فتح کرد و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورد.

نخستین صعود کوهنوردان ایرانی به قله تیبلیسکو

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، محمدحسن نجاریان، سرپرست تیم کوهنوردی اعزامی به ترکمنستان پس از فتح قله تیبلیسکو گفت: با تیمی هشت نفره (دو خانم و شش مرد) از 24 مردادماه و از مشهد به ترکمنستان اعزام شدیم و با پشت سر گذاشتن 990 کیلومتر جاده خاکی توانستیم به منطقه پامیر شمالی و بعد از دو روز به کمپ یک رسیده و از آنجا وارد خط الراس جدید تیبلیسکو شدیم.

 

محمدحسن نجاریان با اشاره به نخستین صعود ایرانی‌ها در این منطقه افزود: برای نخستین بار ایرانی‌ها پای در این منطقه گذاشتند. این صعود 6 روز طول کشید تا به قله 6075 متری رسیدیم و به عنوان اولین ایرانی‌ها و با هزینه شخصی این قله را فتح کردیم.

 

وی با بیان مشکلات صعود به این قله اظهار داشت: قله‌هایی که برای نخستین بار در هیمالیا و منطقه پامیر صعود می‌شود، قطعا مشکلات و ممنوعیت‌های مسیری خودش را دارد. این قله نیز حساسیت‌های خاص خودش را دارد.

 

سرپرست تیم کوهنوردی فاتح قله تیبلیسکو به موفقیتی که در صعود به یکی از قله‌های این منطقه داشته است، اشاره کرد و گفت: سال گذشته موفق شدم یکی از قله‌های این منطقه را صعود کنم که کاملا یخی و برفی بود. این قله هم نظر مرا جلب کرد و بسیار تحقیق کردم و دوست داشتم پرچم ایران را در این قله به اهتزاز درآورم.

 

وی ادامه داد: این قله از جمله قله‌های دشوار برای صعود است، چون هیچ اطلاعاتی از این قله در دسترس نیست بنابراین این صعود را به مردم ایران تقدیم می کنم و باعث افتخار است که همه تیم به قله رسیدند و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردیم.

 

محمدحسن باستانی، حمید محمودی، محمدرضا گل زردی، سعید محمدصالحی، مجتبی سلطانی، ملیکا ولی زاده، مژگان گلستان تیم کوهنوردی ایران در فتح قله تیبلیسکو در  ترکمنستان بودند و محمدحسن نجاریان، نخستین کوهنوردی که قله اورست را صعود کرد نیز سرپرستی گروه را برعهده داشت.

دیدگاه‌ها