کد خبر : 1634229 | 11 شهریور 1398 ساعت 12:45 | 6.1K بازدید | 0 دیدگاه

حاج رضایی، جلالی، رضایی و سامره چه گفتند؟

مشروح مراسم معرفی هیات داوران جام طلایی ورزش سه

سایت ورزش سه با همکاری هیات داورانی متشکل از کارشناسان و چهره های مطرح فوتبال ایران بهترین بازیکنان ماه و سال فوتبال ایران را انتخاب می کند.

مشروح مراسم معرفی هیات داوران جام طلایی ورزش سه

به گزارش" ورزش سه" امروز مراسم و جلسه ای با حضور مدیران و مسئولان سایت "ورزش سه" و هیات داورانی که قرار است بهترین های فوتبال ایران را انتخاب کنند برگزار شد. امیرحاج رضایی، مجید جلالی، رحمان رضایی و علی سامره چهار چهره فوتبال ایران هستند که به عنوان داوران و هیات ژوری انتخاب، بهترین های فوتبال ایران را در هر ماه و در پایان سال انتخاب خواهند کرد. در این مراسم دکتر مهدی شاملو بنیانگذار سایت ورزش سه، امیرتاجیک مدیرسایت و همچنین پژمان راهبر سردبیر ورزش سه حضور داشته و درباره آغاز پروژه انتخاب بهترین های فوتبال ایران به تبادل نظر و جمع بندی رسیدند.

 


بهترین های فوتبال ایران


بر اساس این حرکت و برنامه جدید قرار است براساس مولفه ها و شاخصه های علمی و آماری به بازیکنان امتیاز داده شده و همچنین در پایان هر ماه و هر سال بهترین ها انتخاب شوند. اما موضوع مهمی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت این بود که با توجه به فضای رنگی و قطبی که در بین هواداران و مخاطبان فوتبال قرار دارد چقدر این انتخاب ها که براساس داده های علمی و فوتبالی انتخاب می شوند می تواند مستقل و تنها براساس توانایی های فنی و سطح کیفی بازیکنان و تیم ها باشد. در سال های اخیر یکی از معضلاتی که در انتخاب بهترین ها همواره وجود داشته این بوده است که تعداد بالای هواداران برخی تیم ها کاملا روی این انتخاب ها تاثیرگذار بوده به طوری که در بسیاری مواقع هربار یکی از این دو باشگاه نماینده ای بین بهترین ها داشته اند او به این عنوان رسیده است. این موضوع حتی باعث شده که در انتخاب های نهایی موضوع علاقه و حساسیت هایی که وجود دارد لحاظ شود به طوری که در بسیاری مواقع تعداد گزینه های انتخاب شده سعی کرده که عدالت را بین تیم های پرطرفدار رعایت کرده و در نهایت اصل و فلسفه انتخاب بهترین ها را تحت تاثیر و به بیان بهتر مخدوش می کند. همین موضوع شرایط انتخاب بهترین ها را دشوار می کند چرا که سایت ورزش سه با همکاری داوران باتجربه و معتبر فوتبال ایران سعی دارد فارغ از تعلقات رنگی و تنها براساس توانایی و سطح کیفی بازیکنان و مربیان بهترین ها را معرفی کند.

 

اعضای هیات داوران انتخاب بهترین های فوتبال ایران متشکل از رحمان رضایی، مجید جلالی، امیر حاج رضایی و علی سامره


انتخاب ها؛ معیارها و آمارها


پژمان راهبر سردبیر سایت ورزش سه در ابتدای جلسه گفت:« این اولین جلسه هیات داوران است و می خواهیم کاری را برای انتخاب بهترین های فوتبال ایران شروع کنیم. این اقدام ابتدا به صورت ماهیانه انجام می شود اما انشالله بتوانیم آن را به یک مراسم جذاب و باشکوه وصل کنیم.»


در ادامه امیرتاجیک مدیر ورزش سه هم گفت:« با توجه به حضور کارشناسانی که داریم قصد داریم از تجارب کارشناسان و اهل فن استفاده کرده و معیارهایی را تعریف کنیم که براساس آن ها بتوانیم بهترین بازیکن هرماه را در لیگ امسال انتخاب کنیم. ما در ورزش سه می خواهیم این گام را در فوتبال برداریم و انشالله بتوانیم در رشته های دیگر هم این کار را بکنیم و انتخاب های ورزشی را به لحاظ استاندارد پیش ببریم.»


مهدی شاملو بنیانگذار سایت ورزش سه در این رابطه صحبت کرده و گفت: «واقعیت این است که در عرصه رسانه خلأ یک کارشناسی جدی احساس می شود. ما کارشناسی بازیکنان و تیم های ورزشی را به صورت علمی و منسجم نداریم. انشالله با کمک هیات داوران بتوانیم رنکینگی واقعی و علمی نسبت به بازیکنان و تیم ها داشته باشیم. از طرفی مرجعیت و اعتبار سایت می تواند به ما کمک کند که فارغ از جهت گیری های خاص رنکینگ را مشخص کنیم.»

 


حاج رضایی: این یک بارقه امید است


اما امیرحاج رضایی کارشناس فوتبال ایران و یکی از اعضای هیات چهارنفره داوران در این ارتباط گفت:« از نظرمن فوتبال علم نیست اما علوم می توانند در خدمت فوتبال باشند. در جام جهانی 1986 تیم ملی ایتالیا از کارشناسان هواشناسی کمک گرفت و تاکتیک هایش را براین اساس انتخاب می کرد. من می گویم این کاری که قرار است انجام شود یک گام مثبت است. در این زشتی و پلشتی که فوتبال ما را احاطه کرده این اتفاق یک بارقه امید است و امیدوارم تبدیل به شعله شود. این یک ایده جذاب است و می تواند به فوتبال ایران کمک کرده و مباحثی را وارد فوتبال ما کند که لازمه ارتقاء سطح فوتبال ملی است.»

 


جلالی: باید یک مرجع تخصصی تعریف شود


مجید جلالی دیگر عضو هیات داوران انتخاب بهترین های فوتبال ایران هم گفت:« من اینروزها مشغول یک کار تحقیقاتی هستم و سوال شوندگان در پاسخ هایشان خیلی تاکید دارند که مشکل فوتبال ما یا رکود در مربیگری ایران به خاطر علم است. می گویند ما علمی نیستیم یا مربیان خارجی علمی تر هستند. درواقع دغدغه مردم، رسانه ها، مدیران و بازیکنان و مربیان علم است اما وقتی سایت ها و نشریات را می بینیم اثری از علم نیست. همه به علم ابراز علاقه می کنند اما محتوای نشریات خبر است که بخش عمده این اخبار حاشیه هایی است که هیچ کمکی به فوتبال نمی کند. انتخاب بهترین ها با رویکرد علمی می تواند چیزی را بنیان بگذارد که در آینده راه ورود علم را به فوتبال ایران باز کند. در تمام دنیا این اتفاق رخ می دهد و جالب است که ابتدا این رسانه ها بودند که این کار را شروع کردند و بعدها فیفا هم ورود کرد. » او همچنین گفت:« باید یک رفرنس و مرجع تعریف شود که اگر می گوییم فلان تیم اینقدر امتیاز گرفته همه بدانند این امتیازها از کجا آمده مثل آنچه در دنیا هم اتفاق می افتد. در ایران اما تا قبل از این انتخاب ها هیچ رفرنسی ندارند و مربی قهرمان همیشه به عنوان بهترین مربی انتخاب می شود در حالی که ممکن است یک مربی تیمی ضعیف را به رتبه های بالا بیاورد و ارزش کارش واقعا بیشتر باشد. ما اگر می خواهیم واقعا بهترین ها را انتخاب کنیم باید فارغ از جهت دهی ها و تاثیرپذیری از رنگ عمل کنیم. شاخص ها آنقدر باید خوب و دقیق باشد که بتواند مرجعی برای مخاطبان و همچنین بازیکنان و مربیان باشد.»

 

 


رضایی: انتخاب ها همیشه رنگی بوده است


رحمان رضایی بازیکن سابق تیم ملی ایران و یکی دیگر از اعضای هیات داوران انتخاب بهترین ها گفت:« یکی از موضوعات اصلی همین مرجع است. ببینید معمولا سلیقه عموم جامعه نیست که در انتخاب ها لحاظ می شود بلکه نخبه های فوتبال در اروپا دست به انتخاب می زنند. در حال حاضر متاسفانه خیلی از رسانه ها که در فوتبال ایران صاحب نظر هستند واقعا فوتبال را نمی شناسند. اظهار نظر کردن خیلی راحت است اما اگر فوتبال را نشناسید و خاک فوتبال را نخورید اظهارنظرتان نمی تواند مرجع و درست باشد. این رفرنس ها در فوتبال ما وجود ندارد. برنامه هایی بودند که انتخاب هایی می کردند و مردم رای می دادند اما نتیجه همیشه رنگی بود. این یک کار تخصصی است و نیاز به پایه و اساس قوی و علمی دارد.» او همچنین گفت:« در فوتبال کمیت مهم است اما کیفیت اهمیت بیشتری دارد. یک بازیکن ممکن است درصد دوندگی بالا داشته باشد اما دویدن زیاد الزاما نمی تواند به بازی خوب، نتیجه یا فوتبال زیبا برسد.»

 

 


سامره: این به فوتبالیست ها انگیزه می دهد


علی سامره مهاجم سابق تیم ملی و عضو هیات داوران نیز در این ارتباط گفت:« این یک هدف درست است که باید انجام شود. من چیزی که می خواهم بگویم این است که در فوتبال ایران بازیکنان هدف گذاری ندارند یا هدفشان را گم کرده اند. زمانی که من بازی می کردم هدفم اول این بود بهترین تیمم باشم، بعد بهترین استان، بهترین لیگ و حتی کشور شوم. اما الان هدف بازیکنان تنها قرارداد بستن است؛ اما این طرح این حسن را دارد که بازیکنان هرماه عملکرد خودشان را می بینند و این می تواند باعث انگیزه و رسیدن به همان هدف برایش باشد. عادل فردوسی پور همشهری و هم محلی من است، اما در نود یک بازیکن را بعد از یکی دو بازی خوب دعوت می کرد اما این بازیکنان معمولا بعد از نود نیست و نابود می شدند. چون هدف گذاری اش کوتاه بود و به نوعی ستاره ها می سوختند.»


او افزود:« من فکر می کنم اگر اعتماد به وجود بیاید بدون تمایل به رنگ خاصی و واقعیت انعکاس داده شود آن وقت می تواند برای بازیکنان انگیزه جدیدی را به وجود آورده و بعد از چند سال حتی تیم ملی بهتری داشته باشیم.»

 


*انتخاب بهترین ها نه فقط یک عامل صرفا جذاب بلکه موضوعی است که می تواند روی کیفیت بازیکنان و تیم ها تاثیرگذار باشد. امتیازدهی به عملکرد بازیکنان براساس یک منبع کاملا تخصصی و فنی می تواند علاوه برنمایش سطح فنی واقعی به بازیکنان برای ارتقا کیفیت بازی‌اشان انگیزه بدهد ضمن اینکه می تواند یک منبع رسمی برای استنادهای رسانه ای باشد.


سایت "ورزش سه" با تشکیل هیات داوران، انتخاب بهترین ها را از هفته های ابتدایی لیگ آغاز کرده و در هرماه بهترین بازیکنان ماه و در پایان فصل بهترین بازیکنان و مربی فصل را انتخاب می‌کند. بی تردید در این راه اعتماد و حمایت مخاطبان و هواداران فوتبال می تواند آن را تبدیل به برنامه ای در راستای پیشبرد کیفیت فنی فوتبال ایران کند.

 

دیدگاه‌ها