کد خبر : 1636232 | 23 شهریور 1398 ساعت 09:25 | 8.7K بازدید | 0 دیدگاه

نورسلطان و نسل جدید فرنگی

در انتظار خبرهای خوب از شهر سردسیر

از امروز صبح به وقت تهران مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در نور سلطان قزاقستان آغاز می‌شود تا پایانی بر ماه‌ها چشم انتظاری علاقه‌مندان به کشتی باشد.

  در انتظار خبرهای خوب از شهر سردسیر

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی ،  تقریباً 10 ماه پیش بود که کشتی فرنگی با یک برنز در 10 وزن به کارش در دوره قبل این مسابقات پایان داد تا بدترین نتیجه کشتی فرنگی از سال 2005 تاکنون در مسابقات جهانی شروعی باشد بر تغییرات وسیع در کشتی ایران. تغییراتی که ابتدا حکم به رفتن رسول خادم داد.


بعد محمد بنا را به کشتی فرنگی برگرداند و در نهایت هم دو ماه پیش علیرضا دبیر را به ریاست فدراسیون کشتی رساند. حالا بعد از 10 ماه برزخی، کشتی ایران چشم به انتظار درخشش فرنگی کارانی است که میانگین سنی تقریباً زیر 23 سال دارند و در 9 وزن نسبت به سال گذشته تغییر داشته و در 8 وزن کشتی‌گیران ایران برای نخستین بار پا به آوردگاه جهانی گذاشته‌اند.


 این تیم اما همه داشته‌های ایران در کشتی فرنگی است که با انقلاب محمد بنا شکل گرفته و حالا همه نگا‌ه‌ها به سوی این تیم است تا به هر شکل ممکن بتواند هم مزد زحمات 9 ماهه تیم را به بار بنشاند و هم کشتی ایران را از برزخ 9 ماهه خارج کند. برای این مهم محمد بنا تیم خود را با بیم و امیدهای زیادی راهی قزاقستان کرده است. جایی که این روزها به قلب تپنده کشتی تبدیل شده است.


 
سفر سخت به نزدیکی سیبری


شاگردان محمد بنا زمانی که سوار اتوبوس شدند تا خانه کشتی را به قصد فرودگاه امام ترک کنند، هنوز اندکی مانده بود تا عقربه‌ها ساعت 24 چهارشنبه را نشان بدهند اما با این حال وقتی این تیم به نورسلطان قزاقستان رسید و در هتل محل اقامتش اسکان پیدا کرد ساعت از 18 روز پنجشنبه گذشته بود! این یعنی اینکه تیم ملی کشتی فرنگی برای رسیدن به قزاقستان بیش از 18 ساعت مسیر را طی کرده است. مسیری سخت و طولانی برای استقرار در شهری که در نزدیکی سیبری قرار دارد و به همین دلیل هم دمای هوا بعد از غروب آفتاب با وجودی که هنوز از فصل تابستان چند روزی باقی مانده به شدت کاهش پیدا می‌کند. شب‌ها به حدی سرما را می‌توان احساس کرد که برای بیرون رفتن از هتل حتماً  به پوشیدن لباس گرم نیاز است. حتی در ساعات پایانی شب، سرما به حدی افزایش پیدا می‌کند که داخل اتاق‌ها هم در 10 روز مانده به شروع فصل پاییز نیاز به وسایل گرمایشی دارد.


 
رخ به رخ با روس‌ها در مسکو


تیم ملی کشتی فرنگی برای رسیدن به شهر نورسلطان میزبان مسابقات قهرمانی جهان از فرودگاه امام خمینی راهی مسکو شدند و از آنجا هم به نورسلطان که در این مسیر اتفاقات جالبی رخ داد. در فرودگاه مسکو در حالی‌که تیم ملی کشتی فرنگی در انتظار سوارشدن به هواپیما برای رسیدن به نور سلطان بود، به یکباره با اعضای تیم ملی کشتی فرنگی روسیه رخ به رخ شد.


دیداری تاریخی که گویا تمامی شکست‌های کشتی روسیه مقابل ایرانی‌ها را در اذهان کویگاشویلی سرمربی روسیه تداعی کرد! روس‌ها چنان با اعضای تیم ملی کشتی فرنگی رودررو شدند که انگار اصلاً محمد بنا و شاگردانش را ندیدند.


 گویا سرمربی روسیه هنوز شکست سنگین در جام جهانی کشتی فرنگی در شیراز قبل از بازی‌های المپیک ریو را فراموش نکرده است! البته کشتی روسیه را باید مهم‌ترین رقیب کشتی ایران در طول تاریخ دانست. سابقه رقابت ایرانی‌ها با روس‌ها به قبل از دوره جهان‌پهلوان تختی هم بر می‌گردد. از رودررو شدن تختی با آلکساندر مدوید گرفته تا عسگری محمدیان با سرگی بلاگلازوف یا رسول خادم با خادارتسف و یا حتی جدال به یادماندنی حسن یزدانی با انور گودویف در المپیک ریو که همه از کشتی‌های تاریخی و دیدنی ایرانی‌ها با روس‌ها بوده است.


در کشتی فرنگی هم در طول تاریخ این وضعیت وجود داشته اما شاید مهم‌ترین جدال بین حمید سوریان با نظیر مانکیف و یا امیر علی اکبری، بابک قربانی و قاسم رضایی با خوشتوف نامدار باشد. این رقابت دیرینه و تاریخی همیشه باعث شده روس‌ها نگاه دیگری به کشتی ایران داشته باشند.

 

1433761


 
شهر عجایب


 شاید نورسلطان عجیب‌ترین شهر برای میزبانی از مسابقات جهانی کشتی باشد. شهری که بزرگترین پایگاه فضایی دنیا را در خودش جای داده است. پایگاهی که برای نخستین بار یوری گاگارین از آنجا سفر به فضا را تجربه کرد. شهری عجیب که به یکباره رئیس جمهور قزاقستان تصمیم گرفت نام خودش (نور سلطان نظربایف) را بر روی این شهر بگذارد و آن را به پایتخت قزاقستان تبدیل کند.


حالا پایتخت قزاقستان به قلب کشتی دنیا هم تبدیل شده است. شاید یک اتفاق عجیب هم در این مسابقات رخ بدهد و شاگردان جوان و گمنام محمد بنا هم ایستادن بر سکوی اول تا سوم مسابقات جهانی را تجربه کنند.
 
شروع با غیر المپیکی‌ها


مسابقات چهار وزن اول کشتی فرنگی قهرمانی جهان از ساعت 9:30 صبح به وقت تهران آغاز می‌شود. نتایج این چهار وزن 55، 63، 72 و 82 کیلوگرم برای تیم ملی کشتی فرنگی ایران بسیار مهم است.


 این چهار وزن در المپیک حضور ندارد و به همین دلیل در این وزن‌ها سهمیه بازی‌های 2020 هم توزیع نمی‌شود و شاید به همین دلیل مسابقات نسبت به شش وزن دیگر سبک‌تر باشد.


 به همین دلیل خیلی مهم است که کشتی‌گیران ایران در چهار وزن اول یعنی پویا ناصرپور، میثم دلخانی، امین کاویانی نژاد و سعید عبدولی بتوانند به موفقیت برسند. موفقیت این چهار نفر می‌تواند شانس پیروزی تیمی ایران را افزایش بدهد.

 

1433919


 
3 دلاور خوزستانی


در چهار وزن اول پویا ناصرپور، میثم دلخانی، امین کاویانی نژاد و سعید عبدولی برای تیم ایران به میدان می‌روند. سه نفر از این چهار نفر برای استان قهرمان پرور خوزستان هستند و تنها میثم دلخانی متعلق به استان فارس است.


 3 دلاور خوزستانی که نام دو نفر از آنها شاید برای خیلی‌ها ناشناخته باشد. سه نفر از این چهار نفر برای نخستین بار است که به مسابقات جهانی می‌روند.


 آن هم سخت‌ترین و مهم‌ترین رویداد جهانی که در دوره چهارساله از المپیک تا المپیک برگزار می‌شود. پویا ناصرپور و امین کاویانی‌نژاد در رده جوانان قهرمان جهان شده‌اند اما در رده بزرگسالان برای نخستین بار به مسابقات جهانی رفته‌اند. درست مثل میثم دلخانی که او هم برای نخستین بار شانس حضور در چنین رویداد مهمی را تجربه می‌کند اما با این حال به امیدهای محمد بنا تبدیل شده‌اند. پویا و امین برای شگفتی‌ساز شدن در این مسابقات هیچ چیزی کم ندارند و فقط اگر اندکی شانس روی خوش به آنها نشان بدهد، آنها ستاره‌های این مسابقات نام بگیرند. درست مثل میثم دلخانی که برای جلب اعتماد محمد بنا هر ناممکنی را ممکن کرد و حالا امروز بهترین فرصت است برای اینکه او ثابت کند محمد بنا در انتخابش اشتباه نکرده است.

دیدگاه‌ها