کد خبر : 1636579 | 24 شهریور 1398 ساعت 11:29 | 6.6K بازدید | 0 دیدگاه

در حق فغانی بی انصافی کردیم

فنایی: اشتباه فاحشی در داوری‌های لیگ برتر ندیدیم

داوری فوتبال ایران اینروزها با خبر سفر علیرضا فغانی و همچنین برخی انتقادها نسبت به عملکرد کمیته داوران به موضوع رسانه ای تبدیل شده است.

فنایی: اشتباه فاحشی در داوری‌های لیگ برتر ندیدیم

به گزارش" ورزش سه" فغانی داور سرشناس فوتبال ایران شب گذشته به استرالیا سفر کرد و این موضوعی بود که طی روزهای گذشته مباحث و نقدهای متفاوتی را به همراه داشت. آن هایی که معتقد بودند فغانی به خاطر شرایط و فضای نامساعدی که برایش وجود داشته قید داوری در ایران را زده نسبت به چیدمان های کمیته داوران انتقادهای جدی و بعضا تندی داشتند. محمدفنایی داور قدیمی فوتبال ایران در این ارتباط گفت:« بالاخره سرنوشت و زندگی هرکسی دست خودش است؛ برای فغانی آرزوی موفقیت می کنم. او گفته است می خواهد به خانواده اش برسد.»


فنایی در ادامه گفت:« داوری از آن فعالیت هایی است که سر و ته آن مشخص نیست. داور ها باید به فکر زندگی خودشان باشند چرا که داوری در نهایت نمی تواند آنطور که باید در زندگی کمکشان بکند. فغانی افتخار ایران است و موقعیت خوبی در جهان دارد و باید از موقعیتی که دارد استفاده کند. اگر او فردا بازنشسته شود چه کسی اهمیت خواهد داد؟ از ما چه کسی حالی پرسید که از فغانی بپرسد؟به نظر من فغانی تصمیمی برای زندگی اش گرفته و تصمیم خوبی هم بوده است. این نگاه که او به داوری کشور پشت کرد یک نگاه غیرمنصفانه است.»


او دراین رابطه که آیا فغانی در استرالیا قضاوت می کند افزود:« باید ببینیم قوانین آن کشور چگونه است. من قوانین جدید را نمی دانم اما فغانی داوری است که در همه جای دنیا به او نیاز دارند بخصوص اینکه در کشورهای دیگر به اندازه کشور ما تنگ نظری وجود ندارد. او داوری حرفه ای و شناخته شده در سطح جهان است.» فنایی که بعد از قضاوت در فینال جام جهانی 94 نیز مدتی در خارج ازایران قضاوت کرده در این رابطه گفت:« من خودم 5 سال در لبنان به صورت حرفه ای قضاوت کردم. در آن جا داوران مطرحی از ایتالیا، مصر و کسانی مثل لوبوس میشل داوری می کردند. این کار با توافق کمیته داوران آسیا انجام شد و تجربه بسیار خوبی برای من بود.»


فنایی در پاسخ به اینکه گفته می شود پشتوانه داوری ایران قوی نیست و جانشینانی برای فغانی وجود ندارد گفت:« ما داوران خوبی نسبت به گذشته داریم. من به همه نظرها احترام می گذارم اما اگر قرار است انتقاد کنیم باید راهکار بدهیم.» او در ارتباط با انتقادهای رضا غیاثی که به چیدمان های داوری و یا مسایلی چون تعداد بالای داوران انتقاد کرده بود گفت:« خب ایشان شغلشان مشاور داوری آقای تاج است. من فکر می کنم اگر می خواهد این کارها اتفاق بیفتد می تواند نظراتش را به رئیس و دبیر فدراسیون بدهد. به نظر من به عنوان یکی از اعضای گروه آنالیز در دو هفته ای که لیگ برتر برگزار شده اشتباهات داوری فاحش نبوده است. » او افزود:« من بدون اینکه چشم به موقعیتی داشته باشم و فقط به خاطر خانواده داوری کاری را بتوانم انجام می دهد. من معتقدم باید به جای صحبت های انتقادی بدون راهکار به دنبال تغییر فرهنگ فوتبالمان باشیم. باید نگاه طرفدارها را تغییر بدهیم تا اینهمه بی انصافی و فضای منفی علیه داوری نباشد. باید فضایی را بسازیم که احترام متقابل باشد نه اینکه جو را پرتنش کنیم. در فوتبال ما هر روز یک معضلی وجود دارد و هر سال وقتی می خواهد فصل جدید شروع شود فکر می کنیم قرار است خیلی از مشکلات حل شود اما شرایط بدتر می شود. »


داور قدیمی فوتبال ایران همچنین در پاسخ به انتقاد درباره تعداد زیاد داوران ایرانی در لیگ برتر نسبت به دیگر کشورها گفت:« اگر قرار باشد جایگزین هایی برای فغانی داشته باشیم باید به داوران جوان اعتماد کنیم. باید به آن ها میدان بدهیم تا بازهم فغانی، مرادی و ... بسازیم. اصلا اینگونه نیست و در آلمان و ایتالیا و کشورهای فوتبالی آنقدر داور دارند و آنقدر داور پرورش داده اند که جای هیچکسی خالی نمی ماند.»
او با اشاره به مساله دپارتمان داوری هم گفت:« من شنیده ام که قرار است کسی را هم برای دپارتمان داوری بگذارند. خوشبختانه آقای ممبینی انتقادپذیر است و امیدوارم که به او فضای لازم را بدهند تا کمیته داوران ایده آلی را بسازد. بر مبنای اساسنامه ای که وجود دارد باید دپارتمان و کمیته داوران وجود داشته باشد و ما هم باید از همان فرم استفاده کنیم. اما موضوع مهم تر این است که در انتقاد کردن مغرض نباشیم.»


فنایی در پایان گفت:« بازهم می گویم ما باید به بالارفتن فرهنگ فوتبال کمک کنیم. یکی از مشکلاتی که فغانی داشت بی انصافی و بی احترامی ها بود. من هم به همین دلیل 5 سال به لبنان رفتم. امروز هم با این وجود نباید بدبینانه نگاه کرده وانگ بزنیم. ما به فغانی لطفی نکردیم و بی انصافی هم در حقش انجام دادیم.»

دیدگاه‌ها