کد خبر : 1638387 | 31 شهریور 1398 ساعت 12:43 | 57.1K بازدید | 0 دیدگاه

از انتقام هاشمی‌نسب تا قیچی علی کریمی

10 گل برتر شهرآورد تهران

دربی تهران در حالی برگزار می‌شود که مثل همیشه هواداران در انتظار یک نمایش جذاب و هیجان‌انگیز هستند و هر گروه در رویاهایش به بردهایی پرگل و گل‌هایی زیبا فکر می‌کند.

10 گل برتر شهرآورد تهران

به گزارش"ورزش سه"  روز یکشنبه دو تیم استقلال و پرسپولیس در حالی برای نودمین بار به مصاف همدیگر می‌روند که تا به حال در بازی‌های دو تیم 169 گل رد و بدل شده که سهم پرسپولیس 86 و استقلال 83 گل بوده است. نکته قابل توجه با نگاهی به مجموعه گل‌های رد و بدل شده نشان می‌دهد که این مسابقه معمولا گل‌های زیبایی داشته است.


در این سال‌ها برنامه‌ها و رسانه‌های مختلف اقدام به انتخاب بهترین گل‌های شهرآورد تهران کرده‌اند. البته که با توجه به نبود فیلم و اسناد قابل بررسی گل‌های رد و بدل شده میان دو تیم در دهه‌های چهل و پنجاه ، عملا انتخاب بهترین گل‌ها از مسابقاتی است که در دهه‌های اخیر برگزار شده و فیلم آن بازی‌ها موجود است.


نکته قابل توجه اینکه در این مطلب سعی شده در انتخاب بهترین گل‌ها ، علاوه بر زیبایی درجه اهمیت آن گل نیز لحاظ شود و از همین رو بهترین گل‌ها آن‌هایی هستند که در حساس‌ترین مسابقات و در مهمترین دقایق به ثمر رسیده‌اند.


بهترین گل‌های دربی


10: علی سامره- انهدام کهکشان


در دور رفت سومین دوره لیگ برتر استقلال و پرسپولیس در حالی در هفته هفتم به مصاف هم رفتند که انتظار می‌رفت پرسپولیس بتواند در این بازی حریف دیرینه‌اش را به راحتی شکست دهد. پرسپولیسی‌ها لیگ را با جمعی از پر اسم و رسم‌دارترین بازیکنان آن دوران آغاز کرده و حریفانشان را پرگل شکست می‌دادند اما گل مهاجم شماره 9 استقلال داستان را تغییر داد. دفاع پرسپولیس توپ را در وسط زمین لو داد، داوود سیدعباسی پاس رو به جلو به عمق دفاع داد، کریم باقری توپ را قطع کرد اما سامره آنجا بود و توپی که مقابل پایش افتاده بود را به زیبایی از پشت هجده قدم به گوشه دروازه فرستاد. این گل علاوه بر شکستن اعتماد به نفس تیم کهکشانی پرسپولیس، یکی از زیباترین گل‌های تاریخ دربی هم هست.

 

1436563

 


9: مهرداد اولادی- چیپ تاریخی


استقلال و پرسپولیس در هفته هشتم لیگ ششم در حالی به مصاف هم رفتند که استقلال از لحاظ مهره و وضعیت امتیازی شرایط بهتری از پرسپولیس داشت. آن‌ها پانزده امتیاز از هفت بازی کسب کرده بودند و از طرفی پرسپولیس دنیزلی هنوز آن اقتدار را در لیگ برتر نداشت. استقلال در دقیقه شانزده با گل امیرحسین صادقی پیش افتاد اما در دقیقه 22 مهرزاد معدنچی بازی را مساوی کرد. در نیمه دوم و در دقیقه 72 در حالی که استقلال برای زدن گل به زمین پرسپولیس آمده بود روبرت ساها یک توپ بلند را به زمین استقلال فرستاد و مهرداد اولادی مهاجم پرسپولیس را بین مدافعان استقلال صاحب توپ کرد. اولادی با رحمتی تک به تک شد و از پشت هجده قدم با یک چیپ زیبا گل دوم را زد.

 

1436569

 


8: مهدی هاشمی نسب- انتقام


دربی شماره 50 دو تیم تحت تاثیر انتقال مهدی هاشمی‌نسب ستاره دربی‌های پرسپولیس به استقلال بود. منصورپورحیدری در این بازی هاشمی‌نسب را در خط حمله به بازی گرفته بود؛ فضای ورزشگاه از سوی پرسپولیسی‌ها کاملا علیه مدافع سابق تیمشان بود و احمدرضا عابدزاده هم در ابتدای بازی یک شال گردن سرخ را به هاشمی‌نسب داد. بازی در نیمه دوم به اوج حساسیت رسید، ابتدا رهبری‌فر از روی نقطه پنالتی و سپس محمد نوازی از روی یک ضربه ایستگاهی زیبا برای دو تیم گلزنی کردند. در دقیقه 86 اما اتفاق ویژه رخ داد؛ زرینچه به یدالله اکبری و او روی خط نیمه زمین به علیرضا نیکبخت واحدی پاس می‌دهد، نیکبخت یک توپ بلند کات‌دار را به شش قدم پرسپولیس سانتر می‌کند، هاشمی‌نسب روی سر پیروانی ضربه سر را می‌زند و عابدزاده که از دروازه بیرون آمده سر می‌خورد و توپ از بالای سرش وارد دروازه می‌شود. هاشمی‌نسب بعد از گل از حال می‌رود.

 

1436570

 


7: علی کریمی- قیچی


در بازی دربی شماره 50 پرسپولیس دو یک از حریف عقب است، علی پروین از استرس با سرعت پایش را روی نیمکت تکان می‌دهد، هاشمی‌نسب گل زده، غش کرده و استقلال با این گل دارد دربی را می‌برد. فضای دربی کاملا متشنج و خطرناک به نظر می‌رسد. یاغی در دقیقه 86 گل زده و بازی دارد به دقیقه نود می‌رسد که جادوگر وارد می‌شود. یک اوت در سمت راست زمین نصیب پرسپولیس شده وانصاریان می‌خواهد آن را بلند پرتاب کند. رهبری‌فر با استوک به ساق علی سامره که بدجوری به او چسبیده و آزارش می‌دهد می‌زند اما در آن شلوغی کیم یونگ جو داور کره‌ای این صحنه را نمی‌بیند. انصاریان توپ را بلند پرتاب می‌کند، مدافع استقلال ضربه می‌زند اما توپ مقابل پای کریمی قرار می‌گیرد تا شماره 8 پرسپولیس با یک قیچی برگردان بازی را مساوی کند. استادیوم منفجر می‌شود و ناصر ابراهیمی مربی پرسپولیس از خوشحالی در کنار زمین کله ملق می‌زند.

 

1436567

 


6: پیروز قربانی- بازگشت با ژنرال


جدال استقلال امیرقلعه‌نویی و پرسپولیس علی پروین با وجود مساوی اولیه دو بر دو با برتری امیر همراه بود. نیمه اول بدون گل تمام شد، عنایتی در دقیقه 68 برای استقلال گل زد اما پرسپولیس با دو گل آن را پاسخ داد هرچند درباره هر دوگل پرسپولیس در آن زمان بحث وجود داشت. بعدها گفته می‌شد گل شیث رضایی در حالت خطا و گل سهراب انتظاری در شرایط آفساید به ثمر رسیده است. استقلال برای فرار از شکست فشار می‌آورد و محمود فکری در دقیقه 84 بازی را مساوی می‌کند اما قلعه‌نویی و یارانش دنبال برد هستند. در دقیقه 93 داوود حقدوست یک توپ را به محوطه جریمه می‌فرستد، توپ برگشت داده شده و به پای مهاجم استقلال خورده و مقابل فرزاد مجیدی در جناح راست می‌افتد. مجیدی توپ را که سرعت خوبی گرفته با یک سانتر تیز و دقیق روی دروازه می‌فرستد. پیروز قربانی خودش را از دفاع پرسپولیس جدا کرده و از روی شش قدم با یک ضربه زیبا گل سوم را می‌زند تا یکی از جذاب ترین شهرآوردها به سود آبی‌ها تمام شود.

 

1436571

 


5: ایمون زاید- کامبک شاعرانه

 

 

در هفته بیست و چهارم لیگ یازدهم دو تیم در حالی به مصاف هم رفتند که استقلال در 5 بازی آخرش 4 برد به دست آورده بود و هیچ باختی نداشت. میلاد میداوودی دقیقه 32 و فریدون زندی در دقیقه 50 استقلال را با دوگل پیش انداختند تا پرویز مظلومی به هوای اینکه به پنجمین برد پیاپی دست پیدا کرده با هواداران به شادی بپردازد. اما دنیزلی روی نیمکت پرسپولیس بازیکنان مهمی داشت که ستاره آن‌ها مهدی مهدوی‌کیا بود. با ورود مهدوی‌کیا و ایمون زاید مهاجمی که تا آن زمان کسی توجهی به او نمی‌کرد ورق برای پرسپولیس برگشت. بازی خوب مهدوی‌کیا و گلزنی ایمون زاید در دقایق 82 و 83 بازی را مساوی کرد. اما اتفاق اصلی در دقیقه 90+2 رخ داد. توپ در گوشه زمین به حسین بادامکی رسید، او از پژمان منتظری عبور کرد و توپ را به هجده قدم فرستاد، ایمون زاید پشت به دروازه توپ را گرفت و با یک چرخش گل سوم را زد تا پرسپولیسی‌ها تا مدت‌ها برای این پیروزی‌شان شعر بسازند.

 

1436568

 


4: فرهاد مجیدی- سال 89 دربی 69

البته که این دربی درواقع دربی شماره 70 پایتخت بود اما گاهی می‌توان به خاطر قافیه کمی در تاریخ دخل و تصرف کرد. استقلال در دربی دور رفت لیگ دهم در حالی پا به زمین گذاشت که از سال 84 تا آن زمان(89) در 9 شهرآورد هیچ بردی به دست نیاورده بود. آن‌ها در هفت بازی مساوی کرده و دوبار هم برابر حریفشان شکست خورده بودند. با این وصف فرهاد مجیدی در دقیقه 90+1 کاری کرد که هنوز هم به عنوان یک شعاراصلی و جالب توسط هواداران استقلال روی سکوها شنیده شود. بازی بدون گل در جریان است که مجتبی جباری از نیمه زمین یکی از آن پاس‌های طلایی‌اش را می‌فرستد. فرهاد استارت می‌زند و در حالی که شیث رضایی دنبال او می‌دود توپ را با مهارت و زیرکی به زاویه مخالف علیرضا حقیقی می‌زند و گل.

 

1436564

 


3: ادموند بزیک- روپایی تاریخ ساز


دربی شماره 43 برای پرسپولیسی‌ها یک مسابقه ویژه بود. آن‌ها در آن سال یک تیم بسیار پرمهره بودند و می‌خواستند به بیش از شش سال نبردن و 5 شکست برابر حریف دیرینه پایان بدهند. پرسپولیس در این زمان تقریبا یازده ملی‌پوش داشت و از همان ابتدای بازی توانست استقلال را تحت فشار قرار دهد. دو ضربه مهدوی کیا و رضا ترابیان به تیر دروازه خورد و اخراج محمد نوری مدافع تیم استقلال نیز باعث شد فشار سرخ‌ها بیشتر شود اما این بازی هم داشت بدون برد پرسپولیس به پایان می‌رسید. آن‌ها که در سال‌های قبل با علی دایی و جمعی دیگر از ستاره‌هایشان در خط حمله نتوانسته بودند برابر حریف دیرینه به پیروزی برسند این بار بازیکنی را در نوک حمله داشتند که با لباس آرارات نشان داده بود راه دروازه استقلال را بلد است. در دقیقه 87 سانتر رضا شاهرودی را مهدوی‌کیا با سر برای بزیک می‌فرستد که در یک متری‌اش پشت به دروازه و روی شش قدم ایستاده. بزیک توپ را کنترل می‌کند، یک روپایی می‌زند و برمی‌گردد و آن را به سمت مخالف غلامپور می‌زند تا طلسم نبردن‌های پرسپولیس پایان پیدا کند.

 

1436572

 


2: کریم باقری- شلیک به قلب مساوی‌ها


دو تیم در بازی برگشت لیگ نهم در حالی به مصاف هم رفتند که همه تقریبا از تساوی‌ها خسته شده بودند. استقلال و پرسپولیس در شش بازی قبلی‌شان به شش مساوی یک، یک رسیده بودند و دیگر همه آرزو داشتند این بازی برنده داشته باشد. استقلال با گل فرهاد مجیدی در همان یک ربع ابتدایی  پیش افتاد اما مرحوم هادی نوروزی در نیمه اول بازی را مساوی کرد. بازی اما برخلاف خواست عمومی با نتیجه یک، یک ادامه پیدا کرد و در حالی‌که ساعت دقیقه 88 را نشان می‌داد کریم باقری سرنوشت دربی را تغییر داد. هوار ملامحمد هافبک عراقی توپ را در وسط زمین به کریم باقری می‌رساند، شماره شش چند قدمی برمی‌دارد و با یک شوت محکم و استثنایی دروازه طالب‌لو را باز می‌کند. این گل بیشتر شلیکی به قلب مساوی‌های یک ، یک بود.

 

1436565


1: پرویز مظلومی: ضیافت صد و بیست هزار نفر


بی‌تردید حساس‌ترین گل دربی را پرویز مظلومی زده است. در پانزدهم مهرماه سال 1362 استقلال و پرسپولیس در حالی به مصاف هم رفتند که ورزشگاه آزادی مملو از جمعیت بود و تماشاگران روی تیرهای برق و پیست تارتان کنار زمین هم نشسته بودند. در این فضای عجیبی که وجود داشت اما دربی شماره 27 دو تیم برگزار شد. پرسپولیس دراین بازی چند فرصت خوب داشت که توسط پروین و محمدخانی از دست داد اما در دقیقه 60 این پرویز مظلومی بود که نتیجه را رقم زد. رضا نعلچگر از سمت راست هجده قدم و بعد از دریبل بازیکن پرسپولیس توپ را با پای چپ روی شش قدم می‌فرستد و مظلومی با یک ضربه سر محکم دروازه را باز می‌کند. این بازی شلوغ‌ترین شهرآورد است که البته بدون هیچ حادثه‌ای به پایان رسید.

 

1436566

دیدگاه‌ها