کد خبر : 1638600 | 01 مهر 1398 ساعت 10:31 | 123.7K بازدید | 0 دیدگاه

پرسپولیس چگونه دربی را برد ؟

تعویض طلایی کالدرون ثانیه‌هایی بعد از ورود به زمین ، سرخ هارا فاتح دربی 90 کرد.

پرسپولیس چگونه دربی را برد ؟

به گزارش "ورزش سه"، شاگردان کالدرون  با یک گل رقیب دیرینه خود را شکست دادند ، تا کماکان یکی از مدعیان لیگ برتر باشند. بازی با اشتباهات دو تیم در ارسال پاس‌های کوتاه آغاز شد و دو تیم در صدد محک زدن همدیگر بودند. نخستین موقعیت جدی بازی توسط ریگی ایجاد شد که شوت محکم این بازیکن از فاصله بیش از ۳۰ متر در آغوش علیرضا بیرانوند قرار گرفت، بازیکنی که سرنوشت دربی را تعیین کرد.

 

استقلال و فرصتهایی که از دست رفت


در دقیقه 9، استقلال صاحب ضربه ایستگاهی از فاصله حدودا ۴۰ متری شد که ارسال وریا غفوری به سمت دروازه پرسپولیس به بازیکن خاصی نرسید و به راحتی توسط بیرانوند مهار شد. دو دقیقه بعد پرسپولیس صاحب ضربه ایستگاهی شد که توپ ارسالی به محوطه جریمه روی سر جونیور براندائو نشست اما ضربه این بازیکن دارای دقت و قدرت لازم نبود. در دقیقه ۱۶، مرتضی تبریزی صاحب موقعیت گل خطرناکی شد اما ضربه او در چارچوب دروازه نبود؛ با این وجود چند ثانیه بعد داور این موقعیت را آفساید اعلام کرد.علی علیپور در دقیقه ۲۵ با شوتی از پشت محوطه جریمه دروازه حسینی را تهدید کرد اما ضربه او به اندازه چند سانتی متر بالاتر از دیرک افقی دروازه استقلال بود.در دقیقه ۲۶، داریوش شجاعیان با توپ وارد محوطه جریمه پرسپولیس شد که شجاع خلیل زاده به پشت پای این بازیکن ضربه زد و بنیادی‌فر نقطه پنالتی را به سود استقلال نشان داد و علی کریمی پشت ضربه پنالتی تیمش قرار گرفت اما بیرانوند با تشخیص جهت و مهار توپ، ناجی دروازه تیمش شد تا بازی کماکان بدون گل دنبال شود.بعد از فرصت‌سوزی علی کریمی، بازی آرام‌تر شد و توپ به طور مرتب بین دروازه‌بان‌های دو تیم رد و بدل شد.در دقیقه ۳۹، مرتضی تبریزی با کنعانی‌زادگان درگیر شد و او را هل داد تا این مدافع زمین بخورد. در همین حین یکی از هواداران استقلال جسم سختی را به سمت کنعانی‌زادگان پرتاب کرد و به سر این بازیکن خورد تا از این ناحیه دچار خون‌ریزی شود و پزشکان به مداوای او بپردازند. در نهایت بعد از گذشت حدود پنج دقیقه کنعانی‌زادگان با سر بانداژ شده به ادامه بازی پرداخت. داور هم مرتضی تبریزی را با کارت زرد جریمه کرد.در دقیقه ۵+۴۵، پرسپولیس صاحب ضربه ایستگاهی شد که این موقعیت در چارچوب دروازه حسینی نبود تا نیمه نخست این بازی با تساوی بدون گل به پایان برسد.

 

نیمه پرتنش با یک گل


نیمه دوم بازی با عجله و تکاپو از سوی دو تیم آغاز شد و دو تیم در ارسال پاس‌های کوتاه و ساده دچار مشکل بودند.اشتباه محمد دانشگر در دقیقه ۵۱، منجر به موقعیت مناسبی برای جونیور شد اما پاس در عمق او برای تک بازیکن پرسپولیسی در محوطه جریمه استقلال با اشتباه همراه شد تا مجددا حسینی توپ را در آغوش بگیرد.در دقیقه ۵۷، ارسال پرسپولیسی‌ها از روی نقطه کرنر، با خروج دیرهنگام حسینی همراه بود اما ضربه سر شجاع خلیل‌زاده تحت فشار محمد دانشگر دقیق نبود و به خارج از دروازه رفت.در دقیقه ۵۹، ضربه مسعود ریگی از پشت محوطه جریمه در راه دروازه پرسپولیس به شجاع خلیل زاده برخورد کرد به کرنر رفت. ریگی در این صحنه اعتقاد به برخورد توپ با دستان خلیل‌زاده داشت که نظر داور چیزی جز این بود.دو تیم به طور محسوسی در نیمه دوم با احتیاط بازی را دنبال می‌کنند و بازی موقعیت خطرناک آنچنانی در نیمه دوم نداشته است.در دقیقه ۷۸ پرسپولیس موقعیت نصفه و نیمه‌ای را خلق کرد که شوت بشار رسن از پشت محوطه جریمه با تکل مدافع استقلال دفع شد. در دقیقه ۸۱، پرسپولیس توسط مهدی عبدی صاحب موقعیت شوت زنی شد که ضربه او بعد از برخورد به دیرک دروازه به پشت حسینی اصابت کرد و وارد دروازه استقلال شد تا بازی یک بر صفر شود.در دقیقه ۸۷، علی کریمی فرصت خوبی برای شوت زنی داشت که ضربه او بعد از برخورد به بازیکنان پرسپولیس به کرنر رفت و ثمری نداشت.در دقیقه 90، برخورد سیاوش یزدانی با سیامک نعمتی باعث درگیری بازیکنان دو تیم شد و فرشاد احمدزاده با چند استقلالی درگیر شد.

 


بازی سیستم ها


سرخپوشان در شهرآورد بزرگ پایتخت، بازی را با آرایش 2-4-4 خطی آغاز کردند. بیرانوند مرد شماره یک پرسپولیس، شجاع خلیل‌زاده و محمد حسین کنعانی زادگان نیز دو مدافع میانی تیم کالدرون بودند. انصاری در جناح چپ و شیری هم در جناح راست، قرار گرفتند. در خط میانی؛ نورالهی و امیری به عنوان هافبک های میانی، نعمتی و ترابی به عنوان دو هافبک راست و چپ و در خط حمله هم علیپور و براندائو قرار گرفتند . آنچه که از دیدار روز گذشته مشخص بود ، سرخ ها بیشتر از کانال های کناری خود برای گشودن دروازه آبی ها استفاده کردند . در نیمه نخست بیشتر حملات سرخ ها از کانال سمت چپ بود و بیشتر توپ ها در اختیار ترابی بود . نیمکت نشینی بشار رسن باعث شد تا ترابی به عنوان یک پست شماره 9 ، نقش یک بازیساز کناری را برعهده بگیرد و با حضور هم درمیانه میدان و هم در کناره ها هم تیمی های خود را صاحب توپ کند . سرخ ها با همکاری ترابی در جناح چپ با امیری و در جناح راست با نعمتی ، از فضاهای خالی کناره های استقلال در هر دو جناح که مدافعان کناریش عملکرد خوبی نداشتند ، استفاده کردند و از این دو جناح بر روی خط دفاعی آبی ها فشار می آوردند.


بعد از گل نشدن پنالتی ، استقلالی ها به دنبال آرام کردن بازی و گذراندن دقایق بازی برای اتمام نیمه نخست بودند. به همین سبب تا پایان نیمه نخست شاهد بازی درگیرانه از هر دو تیم بودیم. با شروع نیمه دوم سرخ ها حملات خود را گسترش دادند . برنامه شاگردان کالدرون در این نیمه استفاده کردن از فضای خالی میانی خط دفاعی و خط میانی بود. آن ها با استفاده از این فضا توسط علیپور و ترابی ، چندین شوت را به سمت دروازه آبی ها زدند ولی موفق به گلزنی نبودند. رفته رفته با افزایش خستگی بازیکنان، کالدرون تصمیم به تعویض گرفت و حضور رسن و احمدزاده باعث شد تا فشار سرخ ها بر روی دروازه آبی پوشان بیشتر شود. اما تعویض سوم کالدرون سرنوشت بازی را تغییر داد ؛ عبدی که نقش آفرینی اش در خط حمله باعث شد تا او ثانیه هایی بعد از تعویضش با امیری و روی حرکت ترابی و هجوم به محوطه جریمه با کمترین لمس، توپ را تبدیل به گل کند. پس از گل آبی پوشان بر روی دروازه سرخ ها فشار آوردند و به جلو آمدند ولی اخراج کریمی در دقایق آخر نتیجه بازی را نیز رقم زد .

 

دربی تمام شد، حساسیت ادامه دارد

 

آخرین روز تابستان برای سرخ ها خوش یمن بود. تیم شان موفق شد دوباره استقلال را ببرد و به صدر جدول نزدیک و نزدیک تر شود. سومین برد سرخ ها در شرایطی برایشان رقم خورد که بهترین سناریوی ممکن برایشان به اجرا در آمد ، کمتر کسی فکرش را می کرد که یک مهاجم جوان و گمنام بتواند نتیجه بازی را رقم زند. دربی همیشه حساس و سرنوشت‌ساز است . برنده به اوج می رسد و بازنده باید به سرعت خود را بازسازی کند. استقلال در هفته آینده مقابل ذوب آهن قرار می گیرد و پرسپولیس میزبان سپاهان خواهد بود. تا فوتبال هست رقابت و حساسیت هم خواهد بود....

 

آرتین چراغی

دیدگاه‌ها