کد خبر : 1639117 | 03 مهر 1398 ساعت 15:31 | 16K بازدید | 0 دیدگاه

بیرانوند عضو جدید باشگاه دربی بازها

دربی شهر تهران با پیروزی پرسپولیس به اتمام رسید تا این دیدار هم به تاریخچه بازی‌های این دو تیم الصاق شود.

بیرانوند عضو جدید باشگاه دربی بازها

به گزارش "ورزش سه"، این فصل برای تماشای دربی انتظار زیادی نکشیدیم، هفته چهارم و آخرین روز از تابستان 98 مصادف شد با دربی نود. همان دیداری که معمولاً از روزهای گذشته دلمان را برای تماشایش صابون می‌زدیم. دیداری که همواره قاعده‌های خاص خودش را دارد و هیچ تضمینی برای هیچ موضوعی برای این بازی نمی‌توانیم قائل باشیم و بردن در این بازی راه و رسم خودش را دارد .


برای پیروزی در این جدال تنها میزان آمادگی و توان فنی بالای بازیکنان و تعیین استراتژی درست توسط سرمربی، شرط کافی برای پیروزی نیست چراکه برای اینکه برنده این بازی مرگ وزندگی باشید اصطلاحاً باید "دربی باز" باشید. واژه‌ای که بارها خصوصاً در هفته برگزاری این دو تیم زیاد به گوشت می‌رسد. اما واقعاً اطلاق واژه دربی باز به یک بازیکن به چه معنی است و برای اینکه دستت را به‌عنوان برنده در پایان این بازی بالا ببری باید چه خصوصیاتی را رعایت کنید؟


 اگر بخواهیم به آخرین بازی برگزارشده بین این دو تیم اشاره‌کنیم باید اتفاقاً دست بگذاریم به عنوان بهترین بازیکن این دیدار: علیرضا بیرانوند. بازیکنی که به قول یکی از دروازه‌بان‌های اسبق پرسپولیس گویا خدا او را بغل کرده است و قصد زمین انداختن هم ندارد. ماجرایی که از گرفتن پنالتی یکی از نوابغ حال حاضر فوتبال دنیا آن‌هم در جام جهانی آغاز شد و حالا با مهار پنالتی علی کریمی در شهرآورد همچنان ادامه یافت و به نظر می‌رسد قصد تمام شدن هم ندارد.

 


اما صرفاً گرفتن پنالتی دلیل بر دربی باز بودن نمی‌شود. علی‌رضا بیرانوند مرد سال فوتبال ایران با آگاهی کامل از شرایط حاکم بر اتمسفر این بازی می‌دانست موعود بنیادی فر داور این بازی به‌هیچ‌وجه حاضر نخواهد شد دستور تکرار ضربه پنالتی را بدهد و با اطمینان از این موضوع به خودش اجازه می دهد زاویه کریمی را تنگ‌تر از هرزمانی کند .


 در تاریخ این بازی سنتی کم نبودند افرادی که دارای چنین ویژگی بارزی بودند که اگر بخواهیم از بازیکنان 5 دهه اخیر نامی از آن افراد ببریم باید به احمدرضا عابد زاده، شاهرخ بیانی، صمد مرفاوی، ناصر محمد خانی، فرشاد پیوس، صادق ورمرزیار، مهدی هاشمی نسب و فرهاد مجیدیواشاره کرد که هرکدام با اشراف کافی از جریان این بازی می‌توانستند تأثیرات مثبتی را درروند حرکتی بازی ایجاد کنند.


عابدزاده می‌دانست با ژست‌هایش و به رخ کشیدن آرامشش می‌تواند از لحاظ روانی مهاجمان حریف را به چالش بکشد یا برفرض مثال ورمرزیار به شکلی آگاهانه در بهترین زمان ممکن کاری می‌کرد که داور را مجاب به گرفتن پنالتی کند و خودش هم ‌پشت توپ می‌رفت و به راحتی پنالتی را به گل تبدیل می کرد.


این مشابه همان کاری است که بیرانوند به بهترین نحو ممکن آن را انجام داد و حالا باید او را عضو جدید کلوپ دربی بازها قلمداد کرد.

دیدگاه‌ها