کد خبر : 1640807 | 10 مهر 1398 ساعت 19:13 | 74K بازدید | 0 دیدگاه

بازیکنان خسته و بی‌رمق در راه انتخابی المپیک

آقای کولاکوویچ؛ برای این تیم نگرانیم!

شکست‌های اخیر تیم ملی والیبال همه را بابت کسب سهمیه المپیک 2020 نگران کرده است.

آقای کولاکوویچ؛ برای این تیم نگرانیم!

به گزارش "ورزش سه"، از همان روزهای ابتدایی اردوی تیم ملی درسال 98 کولاکوویچ، مسئولان فدراسیون و بازیکنان یکصدا هدف اصلی خود را در سال جاری کسب سهمیه المپیک 2020 عنوان کردند.
هر چه جلوتر رفتیم، گویا در این میان هدف اصلی گم شد و کادرفنی به مسابقات دیگر نظیر لیگ ملت‌ها، قهرمانی آسیا و جام جهانی هم به اندازه انتخابی المپیک اهمیت داد و با ترکیب اصلی و همان 15، 16 بازیکن ثابت در همه رقابت‌ها شرکت کرد.


16 بازیکن برای 4 تورنمنت فرسایشی!
لیگ ملت‌ها حدود 50 روز به طول انجامید و بازیکنان به خاطر سفرهای متعدد خسته بودند. از قبل هم این اتفاق قابل پیش‌بینی بود. به همین خاطر FIVB به همه تیم‌ها این اجازه را داده بود تا از 25 بازیکن به صورت شناور در هفته های مختلف لیگ ملت ها استفاده کنند، اما کولاکوویچ با خط کشیدن روی نام 10 نفر، فقط از 15 بازیکن استفاده کرد.


این مسابقات فرسایشی گذشت و نوبت به مرحله اول انتخابی المپیک رسید؛ مسابقه‌ای که اهمیت ویژه‌ای داشت. کولاکوویچ قبل از این تورنمنت مصاحبه کرد و گفت که تیمش از نظر بدنی شاداب نیست چون مجبور بود از همان بازیکنان قبلی استفاده کند. حتی قرار بود ایران با بلغارستان 2 بازی دوستانه برگزار کند که به خاطر خستگی بازیکنان لغو شد. این اتفاقات دست‌به‌دست هم داد تا ایران در کلیدی‌ترین بازی خود برابر روسیه شکست خورد و شانس صعود به المپیک در مرحله اول را از دست داد.

 

1439677


نوبت به مسابقات قهرمانی آسیا رسید و فرصتی هم برای استراحت نبود. این بار نیز تصمیم گرفته شد تیم اصلی در این رقابت ها به میدان برود. بازهم همان نفرات قبلی و فقط یک تغییر به وجود آمد. امیرحسین اسفندیار به جای معنوی نژاد به لیست تیم ملی اضافه شد تا تعداد بازیکنان حاضر تیم ملی از ابتدای سال به عدد 16 برسد. در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تهران قهرمان شدیم.
کمتر از یک هفته فرصت بود تا تیم به جام جهانی اعزام شود؛ مسابقاتی که هیچ اهمیتی به جز جوایز دلاری‌اش ندارد و به واسطه برگزاری به صورت دوره‌ای فرسایشی است. بازهم همان بازیکنان قبلی در لیست کولاکوویچ قرار گرفتند. این تصمیم مخالفان زیادی داشت، اما کسی هم در فدراسیون نبود که مانع این کار شود. تیم ملی با همان نفرات قبلی منهای سیدمحمد موسوی که از کولاکوویچ مرخصی گرفت، به ژاپن رفت. حتی این مربی هیچ بازیکن دیگری را جانشین موسوی نکرد تا تیم ملی 13 بازیکن در این تورنمنت داشته باشد!

 


افت محسوس تیم کولاکوویچ
صعود تیم ملی والیبال به فینال لیگ ملت ها برای دومین بار امیدوارمان کرده بود که در سال قبل از المپیک تیم ملی از آمادگی بالایی برخوردار است و می تواند به راحتی از قاره آسیا سهمیه المپیک بگیرد. با این حال شکست برابر استرالیا در جریان مسابقات قهرمانی آسیا آن هم در تهران شوک بزرگی به تیم ملی بود؛ با اینکه مسابقات با قهرمانی ایران تمام شد. حالا هم در شروع جام جهانی نتایج کاملا ناامید کننده بوده و نگرانی ها افزایش یافته است. شکست برابر روسیه آن هم در شرایطی که خیلی از ستاره های خود را در زمین نداشت و در ادامه باخت مقابل مصر! نمایش تیم ملی در همین 2 بازی نشان می دهد اوضاع اصلا امیدوار کننده نیست. باید دید در ادامه جام جهانی چه نتایجی رقم خواهد خورد، اما حتی اگر تیم ملی بردهای زیادی هم کسب کند،‌ بازهم خستگی و بی انگیزگی بازیکنان لطمات جبران ناپذیری را به بدنه والیبال ایران وارد خواهد کرد.

 

1439676

 


بدون بازی تدارکاتی در انتخابی
بازیکنان بعد از بازگشت از جام جهانی به تیم‌های باشگاهی خود در داخل یا خارج از کشور می‌روند و کولاکوویچ هم احتمالا به استراحت در کشورش می پردازد! حدود 3 ماه دیگر تیم ملی باید در تورنمنت سرنوشت ساز انتخابی المپیک در قاره آسیا به میزبانی چین شرکت کند. طبق اعلام سرپرست تیم ملی تنها 10 روز قبل از شروع مسابقات باشگاه‌ها بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی قرار می‌دهند. از آنجایی هم که اکثر بازیکنان در لیگ های خارجی بازی می کنند، تقریبا امکان تشکیل اردو قبل از آن تاریخ وجود ندارد. خوش‌خبر در آخرین گفت‌وگوی خود با "ورزش سه" قبل از اعزام به جام جهانی هم اعلام کرد که تاکنون هیچ تیمی پاسخ مثبتی برای برگزاری بازی تدارکاتی با ایران نداده است. در واقع ملی‌پوشان با بدن‌هایی خسته و بدون بازی تدارکاتی به حساس ترین مسابقه سال اعزام می شوند.

 

 


وضع نگران کننده برای المپیک
این اتفاقات به نظر نگران‌کننده می‌رسد و فدراسیون هم با نداشتن رییس و در وضعیت بلاتکلیفی گویا قدرت تصمیم‌گیری چندانی ندارد! عدم مدیریت صحیح در تیم ملی در ماه‌های اخیر بازیکنان اصلی و ستاره‌های والیبال ایران را بیش از حد خسته کرده و آن ها هیچ فرصت استراحتی قبل از انتخابی المپیک ندارند. مصدومیت های احتمالی در بازی های باشگاهی را هم به این وضعیت نه چندان مناسب اضافه کنید که اوضاع را بحرانی تر می کند. والیبال ایران رقبایی همچون کره جنوبی و استرالیا را در راه رسیدن به المپیک در پیش دارد و در یک بازی ممکن است سرنوشت تیم کولاکوویچ تغییر کند.

 

1439678

دیدگاه‌ها