کد خبر : 1641829 | 15 مهر 1398 ساعت 09:06 | 26.2K بازدید | 0 دیدگاه

راه ویلموتس از کی‌روش جدا می‌شود

فهرست مارک ویلموتس برای دو بازی آینده تیم ملی چند نام جدید دارد و در عوض او از چند بازیکن باسابقه که در اکثر اردوهای قبلی حضور داشتند دل کنده است.

راه ویلموتس از کی‌روش جدا می‌شود

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی، علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی، مهدی ترابی، وریا غفوری، روزبه چشمی و حسین حسینی مهم‌ترین غایبان این فهرست هستند و در عوض نام مرتضی منصوری و محمد محبی، دو بازیکن آماده این روزهای سپاهان و مهرداد محمدی دیده می‌شود.


طبیعی است که ویلموتس در اولین سال مربیگری‌اش به دنبال آزمایش و خطا باشد و بخواهد چهره‌های جدیدی را در اردو محک بزند. مربی بلژیکی در اولین اردو تقریباً همان فهرست تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را دعوت کرد، ولی آرام آرام دایره انتخابش را وسعت داد و شاهد ورود نام‌های جدیدی به تیم ملی هستیم.


مهم‌ترین ویژگی که ویلموتس برای اعلام اسامی در نظر گرفته، آمادگی یا به اصطلاح «فرم» بازیکنان است. او آماده‌های لیگ را دعوت کرده و از بازیکنان باسابقه تیم ملی یا لژیونرهایی که از فرم فاصله گرفته‌اند صرفنظر کرده است. این نقطه مقابل دیدگاه کی‌روش است که حتی در صورت افت مقطعی هم بازیکنان مورد اعتمادش را به تیم ملی دعوت می‌کرد. از این نظر می‌توان گفت که مربی بلژیکی مسیرش را از سلف پرتغالی‌اش جدا کرده است.


مربیان تیم‌های ملی معمولاً مجبورند بین فرم بازیکنان و ثبات تیم یکی را انتخاب کنند. در حالت ایده‌آل مربی باید آماده‌ترین‌ها را به تیم ملی دعوت کند و با این نگاه در هر اردو شاهد نام‌های تازه‌ای خواهیم بود. ولی مربیان تیم ملی محدودیت زمان دارند و تغییرات زیاد در ترکیب تیم ملی اجازه هماهنگی بازیکنان را از آنها می‌گیرد.


با نگاه عمل‌گرایانه، مربیان اولویت را به ثبات تیم می‌دهند و در این شرایط گاهی بازیکنان کلیدی را با وجود افت مقطعی هم دعوت می‌کنند. آنها پازل تیم را بر اساس زوج‌ها، مثلث‌ها و ترکیب‌های چند نفره می‌سازند و جابه‌جایی بازیکنان علاوه بر هماهنگی ممکن است تعادل تهاجمی یا دفاعی را به هم بزند.


مثلا ژیرو با وجود نیمکت‌نشین شدن در چلسی همچنان در فهرست تیم ملی فرانسه حاضر است، چرا که دشان برنامه تیمش را بر اساس حضور این مهاجم بلندقد قرار داده و او هماهنگی خوبی با نفرات کناری‌اش دارد. در تیم ملی آلمان هم با وجود درخشش ترشتگتن، همچنان نویر دروازه‌بان اول است، چرا که لوو می‌خواهد از تجربه بالا و هماهنگی او با مدافعان بهره ببرد.


کی‌روش هم زمان زیادی را صرف پیاده کردن ایده بازی تیم ملی کرده بود و به همین خاطر ترجیح می‌داد از بازیکنانی استفاده کند که با این سبک بازی خو گرفته‌اند.

 

آرمن ساروخانیان

دیدگاه‌ها