کد خبر : 1642113 | 16 مهر 1398 ساعت 13:18 | 100K بازدید | 0 دیدگاه

دگردیسی دنیزلی تراکتور، تیمی که گل نمی‌خورد

گزارش: آقا مصطفی در ایران جیب‌هایش را دوخت!

تراکتورِ دنیزلی متفاوت از پرسپولیس و پاس با هدایت این مربی عمل می کند؛ نه خبری از بازی های پر گل است و نه گل خورده؛ آیا او نسبت به قبل محتاط‌تر شده است؟

گزارش: آقا مصطفی در ایران جیب‌هایش را دوخت!

به گزارش "ورزش‌سه"، با توجه به حضور مصطفی دنیزلی در راس کادرفنی تراکتور و حفظ ستاره های سال گذشته و اضافه شدن چند بازیکن مطرح می شد پیش بینی کرد که در لیگ نوزدهم تیم پرطرفدار آذربایجان یکی از اصلی ترین مدعیان قهرمانی است. حالا که هفته ششم لیگ برتر را گذرانده ایم تراکتور از مسابقات خود 14 امتیاز کسب کرده و بدون شکست یکی از صدرنشینان لیگ برتر محسوب می شود.


نکته قابل توجه درباره تراکتور لیگ نوزدهم این است که آنها تاکنون هیچ گلی دریافت نکرده‌اند و همه پیروزی هایشان با نتیجه یک بر صفر رقم خورده است. تیم تحت هدایت مصطفی دنیزلی مقابل پرسپولیس، گل گهر سیرجان، سایپا و پارس جنوبی به اقتصادی ترین شکل ممکن 3 امتیاز را کسب کرده و دو تساوی این تیم هم مقابل نفت مسجدسلیمان و ذوب آهن هم بدون گل بوده است. این برد‌های خفیف در بازی های تراکتور بسیار جلب توجه کرده و البته که باعث تعجب اهالی فوتبال هم شده است.


ذهنیتی که طرفداران و نزدیکان فوتبال از مصطفی دنیزلی در دوران حضور در پرسپولیس و پاس تهران به یاد دارند، انجام بازی های زیبا و پرگل بوده است. مساله ای که با نتایج امسال تراکتور در تناقض است و دلیل این تغییر برای خیلی ها جای سوال دارد. اینکه چطور می شود دنیزلی با آن تفکرات هجومی و بازی های پرگل در بازه زمانی ده سال قبل به بردهای خفیف و فقط نتیجه گرا بودن اکتفا کند؟ آیا تفکرات دنیزلی در فوتبال تغییر کرده؟ آیا او محتاط تر شده است؟

 


**آن‌قدر حمله کنید تا گل نخورید!


یکی از مسائلی که در تمرینات تراکتور از سوی دنیزلی بسیار مورد تاکید است، انجام حملات پرتعداد روی دروازه حریفان است. سرمربی ترک تبار و باتجربه بیشتر تمریناتی که برای بازیکنان طراحی می کند، به پلن های این تیم در خط حمله برمی گردد. او با توجه به ستاره هایی که با شیوه بازی مختلف در اختیار دارد، می تواند سبک های متنوعی از سیستم های هجومی را روی دروازه حریفان اجرا کند و در تمرینات نیز با توجه به شیوه بازی حریف روی تاکتیک مورد نظر کار می کند. به عبارت بهتر تفکرات هجومی دنیزلی از گذشته تا امروز از بین نرفته است. او تاکید ویژه ای روی جمله معروف «بهترین دفاع، حمله است» دارد و از بازیکنانش می خواهد بارها و بارها توپ را به سمت دروازه حریف ببرند و این خود بهترین شیوه برای این است که دروازه خودی بسته بماند. 

 


**فشار از دقیقه یک روی دروازه رقبا


تراکتور اگر چه در بازی های گذشته خود بیشتر از یک گل به ثمر نرسانده اما در هر مسابقه موقعیت های گل پرتعدادی داشته است. به عنوان مثال در همین بازی گذشته با پارس جنوبی ستاره های تراکتور 18 شوت به سمت دروازه حریف زدند که فقط یکی از آنها تبدیل به گل شد و بقیه با بی دقتی از دست رفت. این رویه در تمام مسابقات گذشته تراکتور وجود داشته که از تفکرات هجومی دنیزلی نشات می گیرد. دنیزلی در تمام مسابقات لیگ برتری خود از دقیقه یک خواهان حمله به سمت دروازه حریفان شده و اگر پیروزی های تراکتور را در این فصل بررسی کنیم می بینیم به غیر از گل گهر سیرجان در 3 برد دیگر گل برتری در نیمه نخست زده شده است. نیمه ای که تراکتور در همه مسابقات از آن بهره می گیرد و درست در زمانی که حریفان هنوز نتوانستند خود را در زمین پیدا کنند، ضربه خودش را می زند. 

 

1441354

 


**تاکتیک ویژه بعد از گلزنی


دنیزلی هر قدر از تفکرات هجومی اش کم نشده اما با تجربه ای که ناشی از سال‌ها تجربه است می داند که برد اقتصادی هم می تواند او را به موفقیت برساند. از این رو در تمام بازی های تراکتور او هرگاه نیمه اول به گل رسیده، تاکتیک تیمش را در نیمه دوم تغییر داده است. سرخپوشان در نیمه دوم 3 مسابقه ای که در نیمه اول دروازه حریف را باز کردند، تغییر تاکتیک دادند و با شیوه دیگری برای رسیدن به گل تلاش کردند. به عبارت بهتر آنها هر قدر در نیمه های اول روی دروازه حریف فشار می آورند تا به گل برسند، بعد از آنکه هدفشان محقق می شود با ایجاد تغییر در نفرات خط حمله و قرار دادن بازیکنان سرعتی در این بخش از زمین با شیوه دیگری برای باز کردن دروازه تلاش می کنند. طبیعی است تیمی که عقب افتاده با توان بیشتری برای جبران جلو می کشد و آن‌وقت بهترین فرصت است تا از فضای پشت مدافعان آن تیم استفاده شود. دقیقا کاری که تراکتور بعد از رسیدن به گل در مسابقات انجام می دهد و با استفاده از سرعت بازیکنان خط حمله اش سعی می‌کند هم توپ را به کناره های زمین بیاورد و هم موقعیت گل ایجاد کند. در این حالت تیم های حریف هم به راحتی نمی توانند روی دروازه اش حمله کنند.

 


**داشتن ستاره های توانمند در دفاع و دروازه

 

علاوه بر موضوعات تاکتیکی، یکی از مسائلی که تراکتور را در بحث گل نخوردن بسیار قدرتمند جلوه داده، داشتن مهره های خوب در خط دروازه و دفاع است. تراکتوری ها درون دروازه یک بازیکن قدرتمند و ملی پوش به نام رشید مظاهری دارند که انصافا نقش زیادی در موفقیت های تیمش دارد. او تا الان توانسته موقعیت های زیادی را از حریفان بگیرد و البته که گاهی اوقات شانس هم با او یار بوده اما به هر حال عملکرد خوبی داشته است. در پست دفاع وسط هم حضور ایمان سلیمی، محمد رضا خانزاده و به تازگی رضا اسدی که هر 3 بلند قامت هستند و روی زمین هم تکنیک خوبی دارند، بسیار موثر هستند. کمتر تیمی می تواند در محوطه جریمه تراکتور روی سر مدافعان وسط این تیم سر بزند و از سوی دیگر وجود هافبک تدافعی های توانمند اجازه نمی دهد روی زمین توپ های خطرناک پرتعداد به سمت دروازه بیاید. همین موضوع باعث می شود تا تراکتوری ها خیالشان بابت گل نخوردن تا حد زیادی راحت باشد.

 

 

1441356

 


**با یک- هیچ هم می شود قهرمان شد


دنیزلی در مصاحبه های خود بارها تاکید کرده که کسب 3 امتیاز از هر چیزی برای او مهم تر است. این در حالی است که همواره در گذشته از فوتبال زیبا حرف می زد اما واقعیت این است که امسال شرایط برای دنیزلی متفاوت از دوران پرسپولیس و پاس تهران است. از روز اول حضور این مربی در تراکتور هواداران از او طلب قهرمانی در لیگ برتر کرده اند و خود او نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده که تیمش به دنبال کسب جام است. از این رو طبیعی است که برد های اقتصادی هم بتواند دنیزلی را راضی کند، آن هم در شرایطی که تیم اول برای هر لحظه از بازی پلن های مختلفی دارد و می تواند روند مسابقه را با توجه به داشتن ستاره های باکیفیت تغییر بدهد.

 

دیدگاه‌ها