کد خبر : 1642733 | 19 مهر 1398 ساعت 12:45 | 149.8K بازدید | 0 دیدگاه

گزارشگری که هرچه دلش خواست علیه کولاکوویچ گفت

انتقاد؛ غذایی که صبح زود سرو می شود!

تیم‌ملی والیبال در هشتمین دیدار خود موفق شد آرژانتین را شکست دهد، اما نکته‌ای که تا حدی آزاردهنده بود گزارشگر این دیدار بود که دائم تصمیمات سرمربی تیم‌ملی را زیرسوال می‌برد.

انتقاد؛ غذایی که صبح زود سرو می شود!

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی والیبال ایران در ادامه رقابت‌های جام جهانی که در کشور ژاپن برگزار می‌شود موفق شد در هشتمین دیدار خود در مقابل تیم ملی آرژانتین به برتری برسد تا با 11 امتیاز از 8 دیدار انجام‌شده فعلاً در جایگاه هشتم این جدول دوازده تیمی جای بگیرد.


صرف‌نظر از پرداختن به مسائل ریزودرشت تکنیکی و تاکتیکیِ تیم ملی والیبال ایران و با توجه به اینکه این تیم با هدایت "ایگورکولاکوویچ" در این رقابت‌ها به گواه اکثر صاحب‌نظران این رشته، تا حدی دور از انتظار ظاهرشده است درخصوص بازی امروز باید گفت، شاگردان این سرمربی درحالی‌که در پایان دست سوم از حریف خود دو بر یک عقب‌افتاده بودند، در ادامه موفق شدند با ارائه یک بازی کاملاً برتر به بازی برگردند و در پایان دست‌های سوم و چهارم با نتایج (25-17) و (15-10) حریف خود را مغلوب کنند تا به چهارمین برد خود در این مسابقات دست یابند.


اما آنچه بیش ازهر چیزی توی ذوق می‌زد نحوه گزارش این دیدار بود که صبح امروز از شبکه سوم صداوسیما به‌طورمستقیم پخش می‌شد.


این در حالی بود که گزارشگر جوان این دیدارازهمان ابتدای امر با انتقادات تند از "کولاکوویچ" تمام تصمیمات او را زیر سؤال می‌برد و بعضا در جاهایی این انتقادات تا مرز تمسخر این سرمربی باتجربه صرب پیش می‌رفت که درواقع این موضوع تا حد زیادی آزاردهنده به نظرمی رسید.


 متأسفانه گزارشگر این بازی چنان سنگ سرمربی حریف را بر سینه می‌زد که این احساس به بیننده القا می‌شد که او اصلاً انگار در بوینس آیرس به دنیا آمده است و این رویکرد این گزارشگر محترم، تا حدی (البته خیلی خفیف‌تر) پس از پایان هر دست توسط مجری داخل استودیو دنبال می‌شد. برفرض مثال اگر کولاکوویچ درخواست تایم اوت نمی‌داد به نداشتن درایت کافی از طرف ایشان محکوم می‌شد و اگر درخواست تایم اوت می‌کرد او را به‌عنوان اینکه چیزی برای گفتن ندارد زیر سؤال می‌برد. گویا از نگاه ایشان آرامش "کولاکوویچ" به معنی بی‌تفاوتی محض و فریادهای سرمربی آرژانتین نشان‌دهنده عرق و درایت تعصب. یا دریکی از تایم اوت‌های این دیدار سعید معروف با یکی دیگر از همبازی‌هایش می‌خندد که در این صحنه گزارشگر سرمربی را به نداشتن برنامه خاصی در بازی محکوم می‌کند! نکته قابل‌توجه اینکه مجموع امتیازات تیم ملی والیبال آرژانتین در دو دست پایانی از 27 امتیاز تجاوز نکرد اما به‌زعم این گزارشگر این نه به خاطر سرمربی که تنها به دلیل پتانسیل بالای والیبال ایران و اختلاف سطح آن با والیبال آرژانتین بود.


در این مطلب به‌هیچ‌وجه قصد نداریم که ادعا کنیم که " کولاکوویچ" سرمربی تیم ملی از هر انتقاد و ایرادی مبرا است که حتماً او دارای اشکالاتی است که جایگاه فعلی ما در این دوره از رقابت‌ها مؤید همین موضوع است اما نحوه انتقاد و به‌کارگیری نوع ادبیات می‌تواند خیلی محترمانه ترازاین لحنی باشد که امروز شاهد آن بودیم.


درواقع اگر نسبت به توانایی هر سرمربی انتقادی داریم که این حق مسلم هرکسی است، به کار بردن الفاظی برای به سخره گرفتن ایشان لااقل منافات زیادی با مانیفست گزارشگران ایرانی در همه رشته‌ها دارد چراکه می‌شود این کار را به‌نوعی به تحمیل عقایدمان نسبت به این شخص به مخاطبمان تعبیر کنیم.


اگر خاطر مبارکتان باشد تقریباً همین رویکرد رفتاری در قبال "کواچ" سرمربی سابق تیم ملی هم بکار برده می‌شد اما همین هفته گذشته "کواچ" به همراه کشور صربستان با شکست دادن غول‌های اروپا به مقام قهرمانی جام ملت‌های اروپا رسید آن‌هم در مقابل اسلونی همان تیمی که خودش تا سال قبل سرمربی آن بود. پس بیاییم قدری با احترام بیشتر نسبت به مربیان تیم ملی والیبال در حین گزارش رفتار کنیم و انتقادات را به اهالی فن بسپاریم که خوشبختانه ایران ازلحاظ داشتن کارشناس زبده والیبال در مضیقه نیست و اگر هم نقدی هم به ذهنمان در حین گزارش خطور کرد با لحن و ادبیاتی مناسب‌تر آن را بازگو کنیم که مسلما تاثیر خواهد داشت و به باورپذیری آن دیدگاه کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ها