کد خبر : 1642947 | 20 مهر 1398 ساعت 15:52 | 30.3K بازدید | 0 دیدگاه

آیا مشکل پرسپولیس با کالدرون بدنی است؟

آمار نشان می دهد که شاگردان گابریل کالدرون میانگین 12 کیلومتر دوندگی در آخرین دیدارشان برابر شهرخودرو داشته اند.

به گزارش "ورزش سه"، میزان دوندگی یکی از فاکتورهایی است که معمولا برای مربیان تیم های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و بازیکنانی که در هر تیم بیشترین قدرت دوندگی را دارند، در میان بازیکنان شاخص آن تیم قرار می گیرند. اما سوال این است که آیا این عامل می تواند، فاکتوری کلیدی در موفقیت یک تیم باشد. این آمار اما در کشورهای مختلف متفاوت است. پرسپولیس در آخرین دیدار لیگ مقابل شهرخودرو 12 کیلومتر دوندگی داشت ولی در پایان شکست خورد؛ براساس همین داده ها پوریا جراحی یکی از مربیان بدنساز فوتبال کشور است، به بررسی عملکرد تیمِ کالدرون می پردازد و این سوال را مطرح می کند که آیا می توان میزان دوندگی در فوتبال ایران و فوتبال اروپا را با هم مقایسه کرد.


این تحلیل را در ادامه می خوانید.

 

« این آمار، میانگین کل دوندگی تیمها در فصل 2016-17 لیگ قهرمانان اروپا است که گروه ناظران فنی یوفا آن را منتشر کرده است.

 

1442596

 

برای چند فصل اخیر میانگین کل دوندگی در لیگ قهرمانان اروپا کمتر از 118 کیلومتر است. به طور متوسط 11.8 کیلومتر برای هر بازیکن با در نظر گرفتن اینکه دروازه بانها به دلیل ماهیت عملکردی متفاوت در این تقسیم بدنی حساب نمی شوند. اما این میانگین کل دوندگی است و تیمهای زیادی وجود داشته اند که رکورد بیشتر از 120 کیلومتر را در یک بازی ثبت کرده اند. برای نمونه آتلتیکو مادرید در همان فصل 2016-17 در بازی مقابل مقابل بایرن 124 کیلومتر دوندگی را ثبت کرد؛ به طور میانگین 12.4 کیلومتر برای هر بازیکن.

 

1442595

 

ولی آیا میزان کل دوندگی شاخص دقیقی برای تعیین وضعیت بدنی یک تیم فوتبال است؟ نه! لیورپول در فصل پیش لیگ قهرمانان (2018-19) میانگین 110 کیلومتر دوندگی را ثبت کرد و با این میزان دوندگی در میان 32 تیم حاضر در لیگ قهرمانان در رتبه ی 18 ام قرار دارد.

 

1442594

 

در واقع میانگین کل دوندگی عامل اساسی برای تعیین کیفیت جسمانی یک تیم نیست و فاکتورهای بسیار مهمتری برای این سنجش وجود دارد.


این آمار منتشر شده از میزان دوندگی پرسپولیس در بازی با شهرخودرو است. میانگین 12 کیلومتر برای دوندگی کل تیم. آیا این اعداد در مقایسه با میزان دوندگی لیگ قهرمانان اروپا باورکردنی است؟


اول اینکه این آمار یک بازی پرسپولیس است و آمار لیگ قهرمانان میانگین تمام بازی های تیم ها؛ بدیهی است برای مقایسه بایستی میانگین هر دو تورنمنت بررسی شود. مسئله مهم و کلیدی دیگر اینکه تکنیک های پردازش اطلاعات در این دو تورنمنت متفاوت است. در واقع آمارهای پرسپولیس با استفاده از دستگاه GPS استخراج شده و آمارهای لیگ قهرمانان با استفاده از آنالیزهای ویدئویی و نرم‌افزارهای ویژه. در اینجا برای مقایسه بایستی یکپارچه سازی و یا یکسان سازی اطلاعات انجام شود. دستگاه های مختلف، تکنیک های پردازش و استخراج متفاوتی دارند که منجر به ایجاد آمارها با استاندارد متفاوت می شوند و هنگام مقایسه اطلاعات‌شان بایستی این آمارها یکسان سازی شوند. در واقع بدون انجام این روند مقایسه این اعداد تنها یک تحلیل و خطای اشتباه است و آمار پرسپولیس را تنها می توان با بازی های قبلی خود این تیم مقایسه کرد.


در مورد جزئیات این آمار و موارد ابهام برانگیزش می توان بحث مفصلی کرد (برای نمونه عالیشاه 15 دقیقه، ماهینی 5 دقیقه و عبدی 4.5 دقیقه در زمین حضور داشته اند اما اختلاف آمارشان عجیب و قابل بحث است) اما این یک واقعیت علمی است که میانگین کل دوندگی مقیاس خوبی برای تعیین وضعیت جسمانی یک تیم نیست. با این حال مشکل اصلی پرسپولیس بدنی نیست بلکه بزرگترین مشکل پرسپولیس شناخت کم کالدرون از فوتبال ایران و مشکلات تاکتیکی این تیم به ویژه در گلزنی است. تمام این بحث ها هم از نتایج این تیم نشات می گیرد چرا که هر گونه عدم نتیجه گیری این تیم باعث مقایسه با پرسپولیس برانکو خواهد شد.»

 

1442593

دیدگاه‌ها