کد خبر : 1643106 | 21 مهر 1398 ساعت 12:12 | 7K بازدید | 0 دیدگاه

فتح دوگانه‌ی مرسدس؛

با قهرمانی بوتاس در سوزوکا، مرسدس قهرمان تیم‌های فرمول یک شد

با قهرمانی والتری بوتاس راننده‌‌ی فنلاندی تیم مرسدس در گرند پری ژاپن، مرسدس در چهار مسابقه مانده به پایان فصل قهرمان تیم‌های شرکت‌کننده در فرمول یک شد.

با قهرمانی بوتاس در سوزوکا، مرسدس قهرمان تیم‌های فرمول یک شد

 

به گزارش "ورزش سه"، گرند پری ژاپن از ساعت 8:40 بامداد امروز به وقت ایران در حالی آغاز شد که همه‌چیز هنوز تحت تاثیر تایم‌گیری چند ساعت قبل در پیست سوزوکا بود. از آن جمله می‌شود به پنالتی مگنوسن و کوبیتسا اشاره کرد؛ شدت تصادف کوین مگنوسن و رابرت کوبیتسا که هر دو در تایم‌گیری با دیواره‌ی پیست برخورد کرده بودند به حدی بوده که هر دو مجبور به تعویض گیربکس ماشین شدند و کوبیتسا مجبور شد محافظ اتاقک راننده را نیز تعویض کند. با دریافت پنج رده پنالتی به دلیل تعویض گیربکس مگنوسن از رده نوزدهم و کوبیتسا از پیت‌لین مسابقه را آغاز کردند.

هوای پیست از زمان تایم‌گیری سردتر شده بود و اعلام شد که در طول مسابقه سردتر نیز خواهد شد، اتفاقی که کاملا به نفع تیم مرسدس که ماشین‌هایش در دمای پایین‌تر عملکرد بهتری داردند بود.

استارت مسابقه با اتفاقی فاجعه‌آمیز برای فراری همراه بود، وتل در در استارت اشتباه کرد و برای پیشگیری از جامپ‌استارت و دریافت پنالتی مجبور شد پای خود را از روی گاز بردارد و این امر به بوتاس اجازه داد تا با سبقتی فوق‌العاده‌ فراری‌ها را پشت سر گذاشته و در همان ابتدای کار از رده‌ی سوم به رده‌ی ‌اول برسد. بدشانسی فراری‌ها که یک و دو را از دست داده بودند اما در همین‌جا به پایان نرسید و در ادامه ورشتپن با لکلرک برخورد کرد و در اثر صدمات وارده به بال جلوی ماشین، لکلرک هم مجبور شد علی‌رغم میلش به پیت‌استاپ رفته و رده‌ی سومش را از دست بدهد.

 

1442835

 

 

1442814

 

 

1442823

 

 

1442824

 

 

1442837

 

طبق اعلام ناظران قرار شد برخورد لکلرک و ورشتپن پس از پایان مسابقه تحت بررسی قرار بگیرد.

در این بین برای تکمیل روز بد فراری احتمال پنالتی گرفتن وتل، که در رده‌ی دوم قرار داشت، برای جامپ استارت در شروع مسابقه نیز وجود داشت اما پس از بررسی ناظران او پنالتی دریافت نکرد.

والتری بوتاس همچنان پیشتاز مسابقه بود و وتل و همیلتون در تعقیب او بودند. لکلرک پس از پیت استاپ با رده‌ی پانزدهم به پیست برگشت و در نمایشی تماشایی با سبقت‌های متعدد و متوالی هم اکشن را به پیست آورد و هم قصد داشت به ماشین‌های پیشتاز برسد. یکی از اولین ماشین‌هایی که لکلرک موفق شد کنار زده و پشت سر بگذارد ماشین مکس ورشتپن راننده‌ی ردبول بود که یکی از بخت‌های سکو آوردن در این مسابقه محسوب می‌شد. البته ورشتپن نیز با بدشانسی در دور پانزدهم به دلیل نقص در ماشینش از مسابقه کنار رفت.

 

1442816

 

 

1442822

 

در تصمیمی استراتژیک تیم فراری تصمیم گرفت وتل را که همچنان رده‌ی خود را حفظ کرده بود زودتر از رقبایش به پیت ببرد تا در دورهای بعد بتواند با آندرکات کردن همیلتون و حتی شاید بوتاس رده‌ی دوم یا حتی اول را برای راننده‌ی آلمانی خود کسب کند. تصمیمی که با واکنش سریع تیم رقیب روبه‌رو شد و مرسدس به سرعت بوتاس را به پیت فراخواند تا از آندرکات شدنش توسط وتل جلوگیری کند. تصمیمی که اتفاقا جواب هم داد و بوتاس جلوتر از وتل به پیست بازگشت. برای چند دور همیلتون پیشتاز، بوتاس دوم و وتل سوم بودند و اتفاق جالب این بود که همیلتون پس از باخبر شدن از پیت رفتن هم‌تیمی‌اش بوتاس در رادیوی تیمی خواهش کرد که با تغییر استراتژی به او کمک کنند که اول شود و خواست که تا جایی که ممکن است به پیت نرود! از طرف دیگر والتری بوتاس که بارها و بارها در این فصل از سوی مرسدس قربانی همیلتون شده در رادیو از تیم مدام می‌پرسید که آیا همیلتون به پیت می‌رود که او بتواند رده‌اش را پس بگیرد یا خیر؟ و حتی با وجود پاسخ مثبت تیم که بله همیلتون حتما به پیت خواهد رفت او باز هم باور نکرده و پرسید مطمئنید؟

به هر حال همیلتون در ده دور مانده به پایان مسابقه با از دست رفتن لاستیک‌هایش مجبور شد به پیت‌استاپ برود و بوتاس به رده‌ی اول بازگشت و وتل هم جایگاه دومی خود را پس گرفت. تا پایان مسابقه اما شاهد جدال بسیار نزدیک همیلتون و وتل برای کسب مقام دوم بودیم و راننده‌ی بریتانیایی مرسدس به هر دری کوفت نتوانست از وتل باتجربه که اتفاقا هم لاستیک‌های کهنه‌تری داشت و هم دچار افت سرعت شده بود بگذرد، اما این رقابت صحنه‌های زیبا و هیجان‌انگیزی را جلوی چشم تماشاگران رقم زد. همچنین همیلتون موفق شد با زدن سریع‌ترین تایم رکورد پیست سوزوکا را پس از چهارده سال شکسته و ارتقا ببخشد.

 

1442813

 

 

1442809

 

لکلرک هم که توانسته بود با کسب نه رده از پانزدهم به ششم برسد با یک پیت‌استاپ دیرهنگام با لاستیک‌های نو برای زدن سریع‌ترین تایم پیست به مسابقه برگشت اما در ادامه با تایید تیم به جای زدن دور سریع تمام تلاشش را کرد که کارلوس ساینز را گرفته و در جایگاه پنجم بایستد، اتفاقی که نیافتاد و او در نهایت در همان رده‌ی ششم به کار خود پایان داد.

در این میان عملکرد دنیل ریکاردو راننده‌ی استرالیایی تیم رنو که مسابقه را از جایگاه شانزدهم آغاز کرده بود نیز بسیار دیدنی بود. او هم توانست با کسب نه رده در جایگاه هفتم مسابقه را به پایان برساند.

کارلوس ساینز راننده‌ی مک‌لارن هم با کسب مقام پنجم توانست امتیازهای ارزشمندی برای تیمش به ارمغان بیاورد.

 

1442815

 

در پایان در روزی که یک‌بار دیگر فِراری با امید یک و دو به میدان آمد و با بدشانسی نتیجه‌ای بهتر از یک مقام دوم و یک مقام ششم کسب نکرد، والتری بوتاس موفق شد با کسب قهرمانی در سوزوکا به فاصله‌ی چهار مسابقه مانده به پایان فصل مرسدس را برای ششمین سال متوالی قهرمان رقابت‌های تیمی فرمول یک کند. بوتاس همچنین با رای مردم به عنوان بهترین راننده‌ی گرند پری ژاپن نیز انتخاب شد تا به خوبی مزد درخشش خود در این مسابقه را گرفته باشد.

 

1442821

 

 

1442810

 

همیلتون با کسب مقام سوم نتوانست قهرمانی جهان این فصل خود را قطعی کند هرچند او تنها به چند امتیاز دیگر در مسابقه‌ی بعد احتیاج دارد تا تاج قهرمانی جهان را در این فصل بر سر خود گذاشته و سلطه‌اش بر فرمول یک را شش ساله کند.

 

1442820

 

* خبر تکمیلی: چارلز لکلرک با دریافت یک جریمه‌ی 15 ثانیه‌ای از رده‌ی ششم به رده‌ی هفتم گرند پری ژاپن سقوط کرد. از این 15 ثانیه 5 ثانیه جریمه برای برخورد در دور اول با مکس ورشتپن و 10 ثانیه برای ادامه‌ی رانندگی با ماشین آسیب‌دیده و در شرایط ناامن به او تعلق گرفته است. با این شرایط لکلرک به رده‌ی هفتم رفت و ریکاردو راننده‌ی رنو به رده‌ی ششم رسید.

 

 

دیدگاه‌ها