کد خبر : 1643741 | 24 مهر 1398 ساعت 13:36 | 9.9K بازدید | 0 دیدگاه

مهدی: استقلال و پرسپولیس 110 میلیارد بدهی داده اند

تیم هایی بدون مجوز از لیگ برتر کنار گذاشته می‌شوند

امروز کنفرانس خبری مسئولان صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال برگزار شد و مسئولان به مسایل و ابهامات پیرامون این موضوع مهم باشگاهی فوتبال ایران صحبت کردند.

تیم هایی بدون مجوز از لیگ برتر کنار گذاشته می‌شوند

به گزارش" ورزش سه" سهیل مهدی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال در این نشست درباره شرایط احراز مجوز حرفه ای در سال 2019/2020 گفت: «ما هرسال به بررسی مدارک از طریق سامانه ای که ای اف اسی در نظر گرفته اقدام می کنیم. ۱۵۰۰ برگ متوسط به صورت ریز محور ارسال می شود. اعضای کمیته بالغ بر 70 ساعت بازبینی مدارک داشته است. از کمیته استیناف در مورد برخی موارد نظر کارشناسی گرفتیم.»


رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ خاطر نشان کرد: «من رسما اعلام می‌کنم اگر باشگاه‌ها نسبت به آرایی که امروز اعلام می‌شود اعتراض دارند از همین امروز ظرف مدت پنج روز تقویمی و نه کاری فرصت دارند که اعتراض‌شان را از طریق اتوماسیون اداری ارسال کنند تا کمیته استیناف مجددا پرونده آنها را بازبینی کند. در این پنج روز آخر هفته و روز اربعین هم متاسفانه لحاظ می‌شود، چرا که ما باید با تقویم AFC هماهنگ باشیم. ما باید تا قبل از 8 آبان آرای نهایی را به AFC اعلام کنیم تا آنها بررسی نهایی را انجام دهند و در صورتی که خدای ناکرده برای برخی باشگاه‌ها مشکلی به وجود آید، باشگاه‌ها خودشان را آماده کنند.»


مهدی اضافه کرد: «در سال گذشته از کشور بحرین که ریاست AFC خود اهل این کشور است دو باشگاه به دلیل نقص مدارک نتوانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند. همچنین دو باشگاه عربستانی هم محروم و جریمه شدند و این اتفاق برای یک باشگاه کره‌ای نیز رخ داد. مثل اینکه قرار است امسال هم این اتفاق برای چند باشگاه رخ بدهد که ما امیدواریم شامل حال باشگاه‌های ایرانی نشود.»


او ضمن اشاره به سختگیری‌های AFC تصریح کرد: «امسال نسبت به سال گذشته سخت‌گیری‌ها در مباحث مالی بیشتر شده است به طوری که حتی آنها از ما نرخ ارز را نیز می‌خواستند و با توجه به فراز و نشیب‌هایی که ارز در سال گذشته در ایران داشته ما نمی‌دانستیم که باید چطور این موضوع را به آنها اعلام کنیم.»


رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در ادامه گفت: «به نظرم باید به جز چالش‌هایی که باشگاه‌ها داشته‌اند درباره ویژگی‌های آنها نیز صحبت کنیم. به طور مثال پرسپولیس و استقلال از فصل گذشته تا امسال بیش از 110 میلیارد تومان بدهی‌شان را تسویه و تعیین و تکلیف کرده‌اند و این یک چالش بزرگ است که مدیران باید میراث 20 سال گذشته را سروسامان دهند، آن هم با توجه به مشکلات اقتصادی که الان وجود دارد و باشگاه‌ها حتی برای پرداخت حقوق یک بازیکن‌شان نیز به مشکل برمی‌خورند.»


او همچنین گفت: « استقلال و پرسپولیس روز اول یک اشتباهی کردند که حجم بسیار زیادی از بدهی ها را خودشان منتشر کردند این باعث شد در کنفدراسیون فوتبال آسیا این لیست ثبت شود. چه بسا کسانی که در زمان ناصرخان حجازی در محمدان‌بنگلادش بودند نامشان در آن لیست بود. یا کسانی که مبالغشان کم است شاید برای طلبش رجوع نکند اما در اسناد مالی باید ثبت شود. آن ها برای شفاف سازی کل این لیست را منتشر کردند؛ این اشتباه بود چرا که حدود 700 نفر در یک باشگاه بودند که زیر دویست هزارتومان طلب داشتند ولی ای اف سی می گفت علاوه بر این لیست این باشگاه هفتصد طلبکار دارد. جمع کردن این ها کار سختی برای ما در سال های گذشته بوده است. ما توانستیم این ها را مدیریت کنیم. »


او افزود:« باشگاهی که در کورس قهرمانی است و مشکل بودجه دارد و باید جمعا 110 میلیارد را تسویه کنند قطعا تبعاتی هم دارد. کار سختی داشتیم و توانستیم از مراجع قانونی پیگیری کنیم اما در نهایت مشکلی هم اگر باشد خود باشگاه باید حل کند. اگر چیزی جا مانده باشد خود باشگاه مسئول این قضیه است؛ تخلفی هم اگر باشد کنفدراسیون فوتبال آسیا باید اعلام کند. آن ها با کسی شوخی ندارند و اگر تا الان این اتفاق افتاده به خاطر عملکرد باشگاه ها بوده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.»


مهدی همچنین گفت:«« از لحاظ ای اف سی و کسب مجوز 9 مهر هر شکایتی بعد از این تاریخ به سیکل سال بعد می رود. اگر بازیکنی شکایتی دارد باید تا قبل از تاریخ 9 مهر این را ثبت کند.»

 

مهدی در مورد باشگاه هایی که نتوانستند مجوز حرفه ای بگیرند گفت:« صدور مجوز را به دو بخش ملی و حرفه ای تقسیم کردیم. تکلیف باشگاه هایی که مجوز حرفه ای گرفته اند معلوم است اما باشگاه هایی که مجوز ملی گرفته اند مثل سایپا، فولاد خوزستان و پیکان علیرغم اینکه شرایط نزدیک به مجوز حرفه ای را داشتند به خاطر مسایل جزئی موفق به کسب مجوز ملی شدند. اما چندباشگاه ورود نکردند از جمله نفت مسجد سلیمان، شاهین بوشهر، پارس جنوبی و نساجی که به واسطه تنبیهاتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر گرفته و به تایید هیات رئیسه فدراسیون رسیده بنا به حجم عدم مشارکتشان از توبیخ کتبی تا جدا شدن از لیگ جرایم انضباطی داریم. این بسته به شرایط کمیته بدوی است که چه جرائمی را تعیین کنند. در ژاپن اگر یک باشگاه سه بار مجوز حرفه ای را نگیرد آن تیم را کنار می گذارند. ما هم سعی داریم چنین قوانینی را اجرا کنیم.»
مجوز ملی ملاک حضور در لیگ برتر باید باشد. باشگاه هایی که وارد لیگ برتر می شوند باید مجوز ملی بگیرند که یک مدل ملایم از مجوز حرفه ای لیگ قهرمانان آسیا است. فدراسیون قول داده فضای کارشناسی ما را تقویت کند مسلما این کار را می کنیم و مجوز حرفه ای و ملی ملاک حضور در لیگ برتر خواهد بود.»


او درباره شایعاتی که در ماه های اخیر درباره تیم استقلال و کنار گذاشتنش از لیگ قهرمانان آسیا منتشر شد گفت :« تا امروز هیچ مصاحبه ای درباره هیچ باشگاهی نکرده بودیم. ما تعهد کتبی و حقوقی دادیم که مدارک را فاش نکنیم و این ها گمانه زنی است.»

دیدگاه‌ها