کد خبر : 1645095 | 01 آبان 1398 ساعت 09:22 | 27.4K بازدید | 0 دیدگاه

رضاوند جانشین شجاعیان می شود

یادداشت: استقلال و طعم شیرین چیرگی

استقلال برای اولین بار در فصل جدید با ارائه یک بازی دلچسب توانست یک پیروزی مقتدرانه را به دست بیاورد.

یادداشت: استقلال و طعم شیرین چیرگی

به گزارش ورزش سه، بر خلاف پیش بینی‌ها استراماچونی در بازی مقابل سایپا نیز به سیستم ۳-۵-۲ وفادار ماند و از عارف غلامی که در لحظات پایانی محرومیتش به تعلیق درآمده بود در ترکیب اصلی استفاده کرد.


ترکیب دفاعی استقلال با حضور روزبه در مرکز دفاع کم‌کم به ثبات لازم نزدیک می‌شود و میزان شناخت بازیکنان دفاعی از وظایف جدیدشان در تیم روز به روز بیشتر می‌شود. روحیه جنگندگی و مبارزه طلبی چشمی و دانشگر در طول مسابقه به وضوح به چشم می‌آید و از طرفی پیشرفت بازیسازی و حمل توپ دانشگر و غلامی کاملا مشهود است. ولی همچنان به نظر می‌رسد روزبه چشمی به عنوان دفاع مرکزی عمق بیش از نیازی نسبت به دو مدافع دیگر می‌گیرد. این نقص در بازی مقابل سایپا به خصوص در نیمه اول چند موقعیت خطرناک در اختیار بازیکنان مهاجم حریف قرار داد که با بی دقتی مهاجمان سایپا و عملکرد خوب حسینی در درون دروازه دفع شد.مشکل این عمق گرفتن، سخت کردن آفساید‌گیری برای مدافعان است.به دلیل فاصله زیاد روزبه از مدافعان دیگر هماهنگ کردن فرار به جلو برای آفساید گیری، ریسک زیادی دارد و در طول بازی برابر سایپا این نقص به چشم می‌آمد.احتمالا برای رفع این مشکل حسین حسینی در درون دروازه کلید حل مسئله خواهد بود. اگر حسینی همچنان به پیشرفت بازی با پای خود ادامه دهد استراماچونی کمی روزبه و خط دفاعی را بالاتر خواهد برد و بخشی از وظایف پوشش پشت خط دفاعی را به دروازه‌بان خود خواهد سپرد.

 

در خط میانی با بازگشت علی کریمی نظم و سازمان لازم برقرار شده است. برای از کار انداختن بازیسازی در استقلال مربیان تیم‌های حریف اغلب برای علی کریمی یارگیر مستقیم تعیین می‌کنند، تا در زمان بازیسازی لمس توپ کریمی را پایین بیاورند و استقلال نتواند انتقال توپ را به درستی انجام دهد. ولی با حضور رضاوند و شجاعیان در خط میانی و اضافه شدن مداوم این دو برای توپ گیری در زمین خودی، این ترفند نیز کارایی لازم را ندارد.استراماچونی از آرش رضاوند در طول مسابقه برابر سایپا در چند پست بازی گرفت که عملکرد بسیار خوبی را ارائه کرد. با توجه به مصدومیت تلخ و طولانی مدت شجاعیان، آمادگی رضاوند احتمالا تا حدودی خیال سرمربی آبی‌ها را در میانه میدان راحت خواهد کرد.

 


در پست وینگ بک چپ زکی‌پور در پست جدید تبدیل به بازیکن متفاوتی شده است و با توجه به سرعت و توان بدنی بالای خود در طول مسابقه هم در فاز حمله و هم فاز دفاع از موثرترین بازیکنان آبی‌ها به حساب می‌آید.


یکی از دلایل مهم پیشرفت زکی‌پور در استقلال تعهد بسیار بالای میلاد به تمرین کردن است.زکی پور با تمرینات موثر استراماچونی و تمرینات اختصاصی و انگیزه بسیار بالا برای پیشرفت توانسته است رقیب گران قیمت خود در سمت چپ استقلال را پشت سر بگذارد و کار میلیچ را برای برگشتن به ترکیب اصلی بسیار مشکل کند.


در خط حمله نیز پیشرفت ذهنی قائدی در طول چند بازی اخیر ملموس است. قائدی که به وضوح از پتانسیل بالایی برای بازی در جلوی زمین برخوردار است و جنس بازی‌اش در فوتبال این روزهای ایران بسیار کمیاب است، بالغ‌تر از گذشته در پرس تیمی و فضاسازی برای هم تیمی‌هایش شرکت می‌کند و دست از غریزی بازی کردن برداشته است.


از لحاظ آمادگی جسمانی نیز استقلال بعد یک بازی  ۱۲۰ دقیقه‌ای در جام حذفی با چابکی و فشار مناسبی بازی می‌کرد. که در استانداردهای لیگ ایران اتفاق مثبتی به حساب می‌آید و نشان از فشار متناسب تمرینات پیش فصل و ریکاوری صحیح کادر ایتالیایی در فواصل بین مسابقات دارد.

 

1445017


در نهایت در بازی مقابل سایپا لحظاتی از ایده‌های جا افتاده و شکل گرفته استراماچونی را در زمین شاهد بودیم که تقریبا دقیق و اصولی اجرا می‌شدند.مثال روشن این سبک بازیسازی سریع و گزنده ایتالیایی، پنالتی به دست آمده برای استقلال است:


حسینی بازی را با چشمی شروع می‌کند و با چند پاس استقلالی ها به دروازه حریف می‌رسند توپ لو می‌رود ولی به سرعت فشار شروع می‌شود بازپس گیری انجام می‌شود و با تمرکز کامل ساختار حمله دوباره شکل می‌گیرد، فضای مورد نظر در سمت چپ ایجاد می‌شود و زکی‌پور با پاس رضاوند استقلال را صاحب پنالتی می‌کند.


البته پیروزی ۴ گله مقابل سایپا برای آبی‌ها دلچسب و به موقع بود، ولی استقلال استراماچونی برای برگشتن به بالای جدول همچنان مسیر دشواری را پیش‌رو دارد. اما بخش مهمی از هواداری لذت بردن از مسیر و چالش‌های تیم در دوران بازسازی است.آبی‌ها احتمالا امسال پس از مدت‌ها روند درست ساختن بازی زیر نظر یک تاکتسین کاربلد را تجربه خواهند کرد.


احسان صدری

دیدگاه‌ها