کد خبر : 1645179 | 01 آبان 1398 ساعت 14:52 | 27.7K بازدید | 0 دیدگاه

کارنامه منفی گلزنانی که گل نزدند

نفرین پشت سر مهاجمان برزیلی پرسپولیس

تیم پرسپولیس در طول تاریخ نزدیک شصت سال از حضورش در فوتبال ایران 8 بازیکن از کشور برزیل را به خدمت گرفته که از این بین 4 بازیکن در خط حمله بازی می کردند.

نفرین پشت سر مهاجمان برزیلی پرسپولیس

به گزارش" ورزش سه" در نوزده دوره که از رقابت های لیگ برتر می گذرد 103 بازیکن از کشور برزیل در تیم های مختلف فوتبال ایران حضور پیدا کرده اند که با توجه به حضور تنها 8 بازیکن برزیلی در پرسپولیس، 7.8% بازیکنان برزیلی که به ایران آمده اند لباس این تیم را پوشیده اند.


داستان خارجی های پرسپولیس


پرسپولیس اولین بار در سال 1356 و با آوردن بیلی مک کلور بازیکن اسکاتلندی حضور بازیکنان خارجی در این باشگاه را کلید زد. مک لوری در اولین بازی اش برای پرسپولیس گل زد اما عملکردش به هیچ وجه مورد قبول کادرفنی و مدیریت باشگاه نبود به طوری که گفته می شود علی عبده مالک آن وقت باشگاه قرارداد این بازیکن را خیلی زود فسخ کرد و مک لوری بعد از 5 بازی از پرسپولیس جدا شد تا باشگاه، آلن ویتل به عنوان یک گلزن شناخته شده انگلیسی که در تیم هایی چون اورتون و شفیلد بازی کرده بود را بیاورد. ویتل در یک فصل حضورش در پرسپولیس تا سال 57 توانست در 34 بازی 16 گل برای پرسپولیس به ثمر برساند و هنوز هم یکی از بهترین بازیکنان خارجی تاریخ این باشگاه باشد.


اما اولین خارجی پرسپولیس بعد از ویتل بیست و شش سال بعد به این تیم پیوست. در سال 82-83 عیسی ترائوره بازیکن اهل کشور مالی به پرسپولیس آمد و در یک فصل حضورش توانست نام خودش را به عنوان یکی از خارجی های خوب این تیم ثبت کند.


اولین برزیلی پرسپولیس شش سال بعد از بازشدن درهای لیگ برتر به روی بازیکنان برزیلی به این تیم پیوست. آدریانو آلوز که در لیگ دوم به تیم استقلال اهواز پیوست اولین بازیکن برزیلی لیگ برتر ایران به حساب می آید. این برزیلی که به غیر از استقلال اهواز در مدت هشت سال حضورش در ایران در تیم های داماش، سایپا، ملوان، پگاه و مس کرمان بازی کرد یکی از باثبات ترین و شاید موفق ترین برزیلی های تاریخ لیگ برتر بوده است. پرسپولیس اما هرگز به اندازه دیگر تیم ها در جذب برزیلی ها موفق نبوده است.


4 از 8 برزیلی پرسپولیس


پرسپولیس از لیگ هشتم و بعد از ورود پائولو روبرتو دی کارمو هفت بازیکن برزیلی دیگر را تا امروز که جونیور براندائو در این تیم حضور دارد به خدمت گرفته است که می توان گفت تقریبا هیچکدام از آن ها موفقیت آمیز نبوده اند. در میان خریدهای برزیلی تاریخ پرسپولیس 4 مهاجم، سه هافبک و یک دروازه بان بوده اند که نیلسون کوریا دروازه بان این تیم را می توان موفق ترین خرید برزیلی این باشگاه دانست. کوریا دو فصل و نیم در پرسپولیس بود و در روزهایی که این تیم شرایط سختی درون دروازه داشت توانست تا حدودی ثبات را به دروازه سرخ ها برگرداند. تیاگو آلوز فراگا که در لیگ نهم به پرسپولیس آمد نیز توانست دو فصل در این تیم حضور داشته باشد و شاید بعد از نیلسون دومین برزیلی موفق پرسپولیس باشد. او البته در خط هافبک بازی می کرد و در لیگ نهم و دهم در مجموع 44 بازی انجام داد و 3 گل هم به ثمر رساند. روبرتو ده سوزا رزنده هافبک برزیلی در سال 91 به پرسپولیس آمد اما تنها سه بازی برای این تیم انجام داد. فرناندو گابریل دیگر برزیلی برزیل بود که در نیم فصل لیگ چهاردهم و توسط حمید درخشان به این تیم پیوست و سیزده بازی هم انجام داد. گابریل که در پست هافبک بازی می کرد توانسته بود بین هواداران برای خودش محبوبیت کسب کند اما هیچگاه نظر برانکوایوانکوویچ را جلب نکرده و بعد از نیم فصل از پرسپولیس جدا شد.


4 مهاجم ناموفق


پرسپولیس در لیگ برتر و تا این زمان چهار مهاجم برزیلی داشته است. اولین آن ها پائولو دی کارمو بود و سپس وسلی برازیلیا، ژوزه تادئو و جونیور براندائو به این تیم پیوستند.


پائولو دی کارمو: 7 بازی 1 گل


دی کارمو در 23 سالگی و شاید در بدترین زمان به پرسپولیس آمد. در لیگ هشتم پرسپولیس باید از عنوان قهرمانی اش دفاع می کرد اما کار آنطور که انتظار می رفت پیش نرفت. او فقط هفت بازی برای پرسپولیس انجام داده و در بازی هایی که انجام می داد فرصت های زیادی را از دست داد اما یک گل در بازی با فولاد به ثمر رساند. دی کارمو که تحت فشار شدید رسانه ای قرار داشت بعد از جدایی افشین قطبی از پرسپولیس رفت.

 

1445617


وسلی برازیلیا: 14 بازی 2 گل


این مهاجم برزیلی در 28 سالگی و در لیگ نهم به پرسپولیس پیوست. او در زمانی به پرسپولیس آمد که زلاتکو کرانچار هدایت پرسپولیس را به عهده داشت و در حالی که انتقادهای زیادی انجام می شد چهارده بازی کرد و دو گل به ثمر رساند. برازیلیا در نیم فصل و تعطیلات از ایران رفت و مدتی از او خبری نبود تا اینکه قراردادش از طرف باشگاه فسخ شد. برازیلیا البته برگشت اما دیگر تا پایان مسابقات برای این تیم بازی نکرد.

 

1445618


ژوزه تادئو: 5 بازی 1 گل


یکی دیگر از بازیکنان برزیلی که حضورش در پرسپولیس با انتقادهای بسیاری همراه شد ژوزه تادئو بود که در نیم فصل دوم لیگ چهاردهم به همراه گابریل به این تیم پیوست. او زمانی که به پرسپولیس آمد حدود سی سال سن داشت. تادئو اما برخلاف گابریل نتوانست در ترکیب پرسپولیس با مربیگری حمید درخشان جای ثابتی پیدا کند و در نهایت در 5 بازی که انجام داد یک گل از روی نقطه پنالتی و در بازی برابر گسترش فولاد به ثمر رساند.

 

1445619


جونیور براندائو: 5 بازی بدون گل زده


مهاجم ۲۳ ساله برزیلی امسال در حالی به پرسپولیس پیوست که بین گزینه های اصلی این تیم حضور نداشت اما وقتی باشگاه در جذب اولویت های اصلی کالدرون ناموفق بود در نهایت جونیور براندائو را به خدمت گرفت. جونیور در روزهایی به پرسپولیس آمد که این تیم با کمبود مهاجم گلزن مواجه بود ضمن اینکه علی علیپور بهترین گلزن این تیم در دو فصل گذشته نیز افت چشمگیری داشت. جونیور اما در پنج بازی که برای پرسپولیسی ها به میدان رفته نتوانسته است گلی بزند و این به نوعی آمار او را حتی نسبت به تادئو و دی کارمو هم بدتر نشان می دهد که هنوز هم به عنوان الگوهای بد انتخاب بازیکن خارجی از آن ها در فوتبال ایران یاد می شود. با این وجود شرایط برای جونیور که پیراهن شماره 7 پرسپولیس را به تن می کند به گونه ای پیش رفته که اگر در چند بازی آینده نتواند خودش را نشان بدهد شاید چهارمین مهاجم برزیلی تاریخ پرسپولیس هم بدون اینکه به توفیق بزرگی رسیده باشد ایران را ترک کند.

 

1445620

دیدگاه‌ها