کد خبر : 1645774 | 04 آبان 1398 ساعت 11:25 | 7.3K بازدید | 0 دیدگاه

چالش‌‌های VAR در پریمیر لیگ

استفاده از کمک داور ویدئویی در مسابقات مهم اروپایی دیگر تبدیل به جزئی پذیرفته‌شده از بازی شده است.

چالش‌‌های VAR در پریمیر لیگ

به گزارش "ورزش سه"، بعد از هرگل به جز سوت داور، ناخودآگاه منتظریم نظر اتاق var هم اعلام شود، تا از نتیجه مطمئن شویم.


ولی در مورد چگونگی عملکرد و اجرای سیستم کمک داور ویدیویی همچنان اختلافات و بحث‌های فراوانی در دنیای فوتبال برقرار است. در فصل جدید پریمیر لیگ، انگلستان نیز به صف استفاده کنندگان از var اضافه شد ولی با جزئییاتی متفاوت نسبت به قبل.

 

مسئولان پریمیر لیگ قبل از اجرای var در انگلستان به شدت نگران سرعت و سبک فوتبال باشگاه‌های بریتانیایی بودند. کمک داور ویدویی می‌توانست از جذابیت مسابقات فیزیکی و مبارزه جویانه لیگ برتر کم کند و به مرور داوران و بازیکنان را محافظه‌کار کند. احتمالا همگی مصاحبه ‌ها و خاطرات زیادی از بازیکنان و مربیان مختلف را شنیده‌ایم که در انگلستان داوران هر برخوردی را خطا نمی‌گیرند و بازی کردن در پریمیر لیگ احتیاج به توان فیزیکی و جسارت بیشتری نسبت به بقیه اروپا دارد. احتمالا یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت و به تبع آن پول‌ساز بودن لیگ انگلستان محافظت مدیران اجرایی پریمیر لیگ از سبک و فرهنگ حاکم بر فوتبال این کشور است. 


پس از تجربه اجرای var در چمپیونز لیگ و لیگ های مختلف دنیا در سال گذشته مدیران و تصمیم گیران پیریمیر لیگ در فصل جدید با روشی کمی متفاوت ولی بر پایه سه قانون اولیه var، کمک داور ویدیویی را اجرا کردند.


۱-کمک داور ویدیویی فقط در مورد گل، پنالتی و کارت قرمز وارد عمل می‌شود.


۲-در زمان به ثمر رسیدن گل، کمک داور ویدویی حق دارد صحنه را تا آخرین توقف قبلی عقب ببرد و نه بیشتر.


۳-در نهایت تصمیم در مورد اتفاقات به عهده داور درون زمین است.

 

1446370


این سه اصل مشترک var در تمام دنیاست ولی تفاوت‌ها در شیوه اجرای کمک داور ویدیویی در انگلستان از همان ابتدا در بین فوتبال‌دوستان عجیب به نظر می‌رسید. اتاق var خارج از ورزشگاه و در فاصله‌ای چند کیلومتری از ورزشگاه قرار داشت.


داوران برای چک کردن صحنه‌های مورد اختلاف به سمت نمایشگر نمی‌روند و با همان تماس صوتی بین کمک داوران اتاق var و داور، تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود و در نهایت داور وسط همچنان در برخی موارد خطا و هند را بدون چک کردن نمایشگر برعکس نظر کمک داور ویدویی سوت می‌زند.


این تفاوت‌ها در اجرا باعث شده است اختیار داور برای اجرای سبک داوری خود در زمین مسابقه تحت تاثیر قرار نگیرد. برخی داوران کهنه کار انگلیسی همچنان معتقدند برخوردی را که در گذشته در میانه میدان خطا نمی‌گرفته‌اند نباید با حضور var هم خطا بگیرند. 


مثال این صحنه را در بازی منچستر لیورپول این هفته دیدیم که لیورپولی‌ها اعتقاد داشتند لحظاتی قبل از گل راشفورد برای منچستر در میانه میدان خطای منچستری‌ها گرفته نشده است.


از سویی دیگر این حضور داور در میانه میدان و چک نکردن صحنه‌های مورد اختلاف در نمایشگر، سرعت تصمیم‌گیری را بالاتر برده است و زمان تعلیق آزار دهنده پس از گل، اعلام پنالتی و... که این روز‌ها دیگر بخش جدایی ناپذیر فوتبال شده است را، کاهش می‌دهد.


این مقاومت سنتی فوتبال انگلستان در مقابل شیوه اجرای var می‌تواند دلایل اصولی و منطقی داشته باشد اگر در نظر بگیریم که کمک داور ویدویی بر عکس تکنولوژی گل لاین، در اساس قرار نیست تصمیمات کاملا یکسان و شبیه به هم را در دنیای فوتبال به وجود بیاورد. و همانطور که از نامش بر می‌آید تنها کمکی انتخابی در اختیار داوران قرار می‌دهد تا فرم و روش خود در داوری را با کیفیت‌تر به پیش ببرند. و در نهایت قرار نیست با حضور var شکل و فرهنگ حاکم بر فوتبال یک کشور تغییر جدی کند.


احسان صدری

دیدگاه‌ها