کد خبر : 1647155 | 10 آبان 1398 ساعت 21:57 | 112.6K بازدید | 0 دیدگاه

واکاوی باخت سنگین شاگردان دنیزلی در تبریز

دفاع سه‌نفره، پاشنه آشیل تراکتور در بازی بزرگ

مصطفی دنیزلی در روزی که می‌توانست نزد هواداران تراکتور محبوب‌تر از قبل شود، با ریسک‌هایی که در ترکیب تیمش انجام داد، یک بازی بزرگ را واگذار کرد.

دفاع سه‌نفره، پاشنه آشیل تراکتور در بازی بزرگ

به گزارش "ورزش سه"، بعد از شکستی که تراکتور در هفته هشتم لیگ برتر مقابل صنعت نفت آبادان تجربه کرد، اگرچه خیلی از هواداران فوتبال آذربایجان نگران وضعیت تیم‌شان بودند اما مصطفی دنیزلی با انجام مصاحبه‌ای سعی کرد همه چیز را عادی جلوه دهد. این جملات سرمربی ترک‌تبار تراکتور را بخوانید: «17 امتیاز از هشت بازی کسب کرده‌ و در رتبه دوم جدول قرار داریم. با مرور شرایط رقبایمان در هشت بازی قبلی، به این نتیجه می‌رسیم که عملکردمان خوب بود و هوادارانمان به روند خوب تراکتور عادت کرده‌اند، ما و هواداران خواهان تداوم روند خوب امتیازگیری هستیم.معتقدم شکست مقابل صنعت نفت چندان مهم نیست و تراکتور در مسیر خوبی قرار دارد.»


دنیزلی خیلی سریع شکست اول در لیگ را فراموش کرده و به دنبال راهی می‌گشت تا بتواند تیمش را مقابل استقلال به بهترین شکل ممکن به میدان بفرستد. طبیعی است که او می‌خواست فشار را از روی شاگردانش بابت تحمل اولین شکست فصل در آبادان بردارد و فکر آنها را به دیدار حساس عصر جمعه معطوف کند. همین کار را هم انجام داد و البته تصمیماتی برای بازی نهم لیگ برتر گرفت که تعجب خیلی‌ها را برانگیخت.

 


دنیزلی که همواره عادت داشته تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد کند، برای بازی با استقلال یک تحول اساسی در ترکیب ایجاد کرد  و کار به جایی رسید که نیمکت تراکتور در بازی جمعه بسیار اسمی‌تر از نفرات داخل زمین بود! نیمکت‌نشین شدن مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، ساسان انصاری، کوین فورچونه و محمدرضا خانزاده عجیب‌ترین اتفاق اردوی تراکتور قبل از دیدار حساس با استقلال بود.


همزمان با این اتفاق او در روزهایی که فوتبال روز دنیا بار دیگر به بازی با دفاع 3 نفره بازگشته، سعی کرد با تبعیت از این موضوع فوتبالی با کلاس جهانی را به نمایش بگذارد، اما چینش نفرات در این پست بسیار عجیب بود. دنیزلی در حالی محمدرضا خانزاده که یک دفاع وسط تخصصی است را از ترکیب بیرون گذاشت که بازیکن دیگری در این پست در اختیار نداشت. او در عین حال رضا اسدی که یک هافبک تدافعی تخصصی است و احمد موسوی که یک دفاع راست است در کنار ایمان سلیمی به عنوان دفاع وسط بازی کردند تا دو نفر از 3 مدافع مرکزی تراکتور در پست غیرتخصصی‌شان بازی کنند.


چنین موضوعی خیلی سریع از سوی کادرفنی استقلال آنالیز شد و آنها بعد از گل تراکتور با استفاده از فضای ایجاد شده پشت دفاع تراکتور بارها خط دفاعی این تیم را اذیت کردند. نمونه مسلم این اتفاق هم پاس عمقی قائدی به دیاباته در صحنه گل اول بود. تصمیمات دنیزلی سبب شد تا خط دفاع تراکتور مقابل استقلال آسیب پذیر باشد و مهاجمان آبی پوش به غیر از 4 گلی که به ثمر رساندند، چند بار دیگر هم صاحب موقعیت گلزنی شوند.  


از سوی دیگر مربی ترک‌تبار که در گذشته ثابت کرده استاد شوک دادن به تیم‌هایش است، برای این مسابقه نیز با بیرون گذاشتن نفرات باتجربه و نامدار خودش از ترکیب اصلی می‌خواست این شوک را وارد کند تا شاید جوانان جویای نام بتوانند در مصاف حساس با استقلال کار را برایش در بیاورند. او با این کار قصد داشت مربیان حریف را هم که احتمالا آنالیز دقیقی روی تیمش انجام داده بودند را هم گمراه کند، اما نبود تجربه کافی کار دست دنیزلی و تیمش داد.

 


تراکتور در حالی که حمایت‌ ده‌ها هزار هوادار آذربایجانی را پشت خود داشت، نتوانست آنطور که در گذشته هر حریفی را در تبریز زمین‌گیر می‌کرد موفق ظاهر شود. به عبارت دنیزلی ریسک بزرگی مقابل استقلال انجام داد و با بازی دادن به نفراتی که کمتر در ترکیب قرار گرفته بودند، سعی داشت تیمش را گمنام جلوه بدهد و بتواند استقلال را زمین‌گیر کند، اما تجربه بیشتر نفرات استقلال و البته هماهنگی‌ای که استراماچونی بعد از چند هفته حضور در ایران به خوبی به تیمش تزریق کرده یک شکست تلخ را به تراکتوری‌ها تحمیل کرد.

 

1448081

 


نکته قابل توجه در ترکیب تراکتور اضافه شدن ساسان انصاری و مسعود شجاعی در نیمه دوم بود. دو بازیکنی که روی گل دوم تراکتور هم تاثیر مستقیمی داشتند و به طور کلی با ورود به زمین توانستند تیم شان را بسیار هجومی‌تر کنند. آنها البته زمانی به زمین بازی رفتند که تیم شان 3 بر یک عقب و کار از کار گذشته بود، اما حضورشان تغییر محسوسی در سبک بازی سرخ‌پوشان ایجاد کرد. مساله‌ای که دنیزلی خیلی زود در جریان بازی عصر جمعه متوجه آن شد و با اضافه کردن شجاعی و انصاری سعی بر برگرداندن نتیجه کرد اما به جایی نرسید.

 

شکست تلخ مقابل چشمان ده‌ها هزار هوادار تراکتور مقابل یکی از مدعیان قهرمانی باعث ناراحتی آنها شده و به همین خاطر اولین مساله‌ای که به چشم آمده تغییرات دنیزلی در ترکیب تیم است. این مربی 70 ساله حتی در نشست خبری هم با پرسشی از سوی خبرنگاران درباره اشتباهاتش مواجه شد و اینطور پاسخ داد: « این نظر شما است و من برایش احترام قائل هستم. ما چه میزبان باشیم و چه میهمان برای برد وارد زمین می‌شویم. اشتباه بازیکن چیزی نیست که مربی انتظارش را از بازیکن داشته باشد. هر بازیکن با تجربه یا جوان می‌داند اشتباهات شخصی در تیم تاثیر گذار است. با این انتقادها مطمئنا به نتیجه نخواهیم رسید. ما مقابل صنعت نفت و در نیمه نخست بد بازی کردیم. با وجود بعضی اشتباهات در این دیدار اما فرصت‌های زیادی ایجاد کردیم که تبدیل به گل نشدند. درباره خصوصیات تیم، نکاتی وجود دارد که در جمع  آنها را بازگو نمی‌کنم. ۷-۸ نفر ترکیب اصلی تیم ما مشخص هستند و بقیه باید خود را در تمرین خوب نشان دهند تا من به آن‌ها بازی دهم.»


با وجود همه مسائل مطرح شده، بی تردید هواداران تراکتور امسال به تیم شان بسیار امیدوار هستند؛ امیدوار به اینکه بتواند طلسم قهرمان نشدن در لیگ برتر با حضور دنیزلی شکست شود و این موضوع جز با فراموشی شکست مقابل استقلال و فکر کردن به روزهای خوب آینده به دست نمی‌آید. قطعا سرمربی تراکتور هم این موضوع را خوب می‌داند و از حالا باید به فکر جبران دو شکست گذشته تیمش باشد. تراکتور با توجه به امتیازاتی که در گذشته جمع کرده زمان برای جبران به اندازه کافی دارد و حال باید دید چه اتفاقاتی در آینده برای این تیم پرطرفدار و محبوب رخ می‌دهد.

 

دیدگاه‌ها