کد خبر : 1647198 | 11 آبان 1398 ساعت 09:23 | 28K بازدید | 0 دیدگاه

دوست و همسایه و رقیب

ایران و عراق سی سال پس از جنگ!

یکبار دیگر عراق-ایران. مسابقه ای که با توجه به شرایط جدول از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و بدون شک دو تیم با تمام توان به میدان خواهند رفت.

ایران و عراق سی سال پس از جنگ!

به گزارش "ورزش سه" ، آمار و ارقام بازی های مستقیم را به راحتی می توان با یک جستجوی ساده به دست آورد اما ناگفته هایی فراتر از اتفاقات زمین فوتبال وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

 

١-آخرین میزبانی رسمی عراق از ایران(در سطح ملی) به مقدماتی جام جهانی ٢٠٠٢ و ١٦ شهریور ٨٠ بر می گردد که تیم ملی فوتبال ایران با گلهای تماشایی علی دایی و علی کریمی در مقابل تک گل عماد رضا پیروز شد. گل دایی کپی گل او در دیدار خاطره ساز مقابل کره(6-2) بود و کریمی گل کوچک وار دروازه عراق را در بغداد باز کرد.


پس از آن مسابقه به خاطر اشغال عراق توسط آمریکا و جنگ های داخلی فیفا این کشو را از میزبانی منع کرد که البته این ممنوعیت در حال حاضر برای سه ورزشگاه بصره، کربلا و اربیل  برچیده شده است. حال بعد از ١٨ سال برای اولین بار بصره میزبان جدال حساس این دو کشور خواهد بود. علىرغم شرایط داخلی عراق و تظاهرات سراسری با تأکید فیفا مبنی بر برگزاری بازی در تاریخ مقرر بازی در بصره انجام خواهد شد.

 

 ٢-عراق یکی از مهم ترین مقاصد اقتصادی برای تاجران ایرانی به شمار می رود. به عنوان مثال در هفت ماهه ی اول سال نزدیک به 22 درصد کل صادرات ایران (در حدود ٥.٧ میلیارد دلار) مربوط به این کشور است که از انواع لبنیات گرفته تا قطعات سیمانی مانند بلوک های بتنی در این فهرست دیده می شود (که همین آمار تا حدودی فرضیه خرج شدن پول ایران در عراق را به کلی زیر سوال می برد). همچنین باوجود شایعات بسیار داستان ساختن ورزشگاه کربلا و دیگر استان ها به وسیله پیمانکاران ایرانی با هزینه دولتی از پایه بی اساس است. هر چند پروژه ای در حد بازسازی ورزشگاهی در بغداد بوسیله مهندسین ایرانی در مسیر قرارداد بود که به سرانجام نرسید.

 

1445870

 

٣-حضور بازیکنان عراقی از سالیان دور جزء جدانشدنی فوتبال ما بوده است. بازیکنانی که هم ملی پوش و با کیفیت در آن ها دیده می شد و هم گمنام و بد کیفیت. نام هایی نظیر مهند مهدی در سالیان دور و پس از او عماد رضا، هوار ملا محمد و کرار جاسم و در چند سال اخیر بشار رسن و همام طارق که عمدتا جذب باشگاه های پرطرفدار می شدند و حتى در پنجره ی اخیر نقل و انتقالات ها ها هم نام های دیگری مثل صفا هادی در نزدیکی سرخابی ها شنیده می شد. بازیکنانی که یکی مثل عماد رضا با گلزنی و درخشش برای سپاهان به یاد آورده می شود و یکی مثل کرار جاسم با غیبت های طولانی مدت و البته رفتاری که جا را برای نقد او باز می گذاشت اگرچه این ستاره پابه سن گذاشته عراقی همچنان در ایران مشتری دارد.

 

٤-چند سال اخیر شاهد حضور بازیکنان ایرانی در باشگاه های عراقی نیز هستیم که هم اکنون می توان به میلاد نوری بازیکن سابق استقلال و صبای قم اشاره کرد که در باشگاه النجف بازی کرد. نام های دیگری همچون فرزاد حاتمی، امیرحسین فشنگچی و امین منوچهری هم پیشنهادهایی از این باشگاه داشتند که به سرانجام نرسید.

 

٥-نزدیکی فرهنگ، زبان و مذهب دو کشور باعث شده که ایران مقصد اول گردشگران عراقی باشد. جاذبه های سیاحتی و زیارتی و همچنین وجود بیمارستان ها و خدمات پزشکی مناسب باعث جذب گردشگر عراقی و افزایش سالیانه ی آن است و از درآمدهای ارزی ایران در سالهای اخیر به شمار می آید.


اکنون، دوباره به بازی ٢٣ آبان نگاه کنیم و فارغ از تعصبات از فوتبال دو کشور مملو از استعداد ناب در آسیا لذت ببریم.


عباس بهارمست

دیدگاه‌ها