کد خبر : 1653467 | 13 آذر 1398 ساعت 15:15 | 14.4K بازدید | 0 دیدگاه

تجزیه و تحلیل یک بازی بزرگ؛ ذوب یا پرسپولیس؟

در یکی از دیدار های حساس هفته سیزدهم رقابت های لیگ برتر، عصر پنجشنبه در ورزشگاه فولادشهر ذوب آهن اصفهان پذیرای پرسپولیس تهران است.

تجزیه و تحلیل یک بازی بزرگ؛ ذوب یا پرسپولیس؟

به گزارش ورزش سه ، ذوب آهن در این فصل با دو برد و پنچ تساوی و پنج شکست با 10گل زده و 13 گل خورده با یازده امتیاز در رتبه یازدهم جدول ایستاده است. از طرفی پرسپولیس با کالدرون با شش برد، یک تساوی و چهار باخت با 11گل زده و 6 گل خورده با 19 امتیاز در تعقیب سایر مدعیان است.


در این یادداشت پیش بازی شرایط فنی دو تیم را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

 

تحول با تغییر سیستم


علیرضا منصوریان سرمربی تیم ذوب آهن برخلاف انتظار نتوانسته نتایج مد نظر هواداران این تیم را کسب کند. البته این نتایج از عادات منصوریان در تیم های مختلف است، که فصل را خوب شروع نمیکند و تیمش رفته رفته و حداقل با شروع نیم فصل دوم به حد مطلوب نزدیک میشود. اما باید دید این فرصت به منصوریان برای بهبود شرایط داده میشود یا خیر؟


ذوب آهن در این دیدار ابتدا به دنبال بسته نگه داشتن دروازه و سپس به دنبال گلزنی به پرسپولیس است. تیم منصوریان در این فصل فوتبالی  مبتنی بر ضد حمله ارائه میدهد. برای این دیدار حساس برنامه این تیم، جمع شدن در زمین خود و بستن فضاها است تا با تخریب بازی پرسپولیس و صاحب توپ شدن در زمین خود، با انتقال سریع توپ  پرسپولیس را غافلگیر کند. با حضور مهدی پور و بو حمدان و حدادی فر در میانه زمین، این تیم توانایی اجرای این برنامه را دارد. منصوریان با دیدن بازی های پرسپولیس مقابل نفت مسجد سلیمان و نفت آبادان حتما به این مسئله پی برده که این تیم در فاز حمله به دفاع با مشکل روبرو است.

 

1456406


منصوریان به دفاع سه نفره روی آورده است و تیمش را با آرایش 2-5-3 به میدان میفرستد، در دو بازی که با این سیستم  در مقابل حریفان به میدان رفته توانسته 4 امتیاز بدون گل خورده کسب کند. با بسته شدن فضاها و عمق، تیم پرسپولیس مجبور به روی آوردن ارسال از جناحین است که مدافعین ذوب آهن آمادگی مقابله با این روش را دارند. هادی محمدی مدافع این تیم آمار خوبی روی نبرد های هوایی دارد و مثلث محمدی، نژاد مهدی و محمد زاده از خوب های این تیم در دیدار های گذشته بوده اند.


دانیال اسماعیلی فر نیز در آمادگی مطلوبی به سر میبرد و از مهره های هجومی این تیم در سمت راست است. ولی در جناح چپ مسعود ابراهیم زاده در حملات نقش پر رنگی ندارد و کمتر نفوذ میکند.


ذوب آهن در این فصل برای ایجاد موقعیت با مشکل روبرو است و نمیتواند روی دروازه حریفان موقعیت ایجاد کند. آمار 13 شانس گل در پنج بازی اخیر این تیم گویای همه چیز است. بهترین عملکرد این تیم در این زمینه مقابل سایپا و صنعت نفت با ایجاد پنج شانس گل رقم خورده است که در هر دو دیدار موفق به پیروزی نشده اند.


در مقابل ذوب آهن، حریفان نیز نمیتوانند به راحتی شانس گل ایجاد کنند. در مقابل فولاد که با برد یک بر صفر این تیم همراه بود، ذوب آهن اجازه ایجاد هیچ شانس گلی را به فولاد نداد. تیم هایی که در مصاف با ذوب آهن بیشترین شانس را ایجاد کرده اند تیم های ماشین سازی و استقلال و سایپا بوده اند که ماشین سازی و سایپا موفق به پیروزی شده اند.


ذوب آهن برای پیروزی در این دیدار روی فرصت طلبی مطهری و سرعت منظمی حساب ویژه ای باز کرده است.


تثبیت با شکستن طلسم 9ساله


گابریل کالدرون سرمربی پرسپولیس پس از قبول چهارمین شکست در مقابل  نفت مسجد سلیمان زیر فشار انتقادات شدیدی قرار گرفته و به دنبال پیروزی در این دیدار خارج خانه است تا ضمن شکست طلسم 9ساله پیروز نشدن پرسپولیس در فولاد شهر کمی از زیر فشار انتقادات که بعضا خیلی از آن ها حق این مرد آرژانتینی نیست، خارج شود.


پرسپولیس که در فصول گذشته تقریبا با ترکیب ثابت به میدان میرفت، این فصل در هر بازی با ترکیبی متفاوت به مصاف حریفان میرود. این مسئله یکی از مواردی است که بابت آن درست و نادرست به کالدرون انتقاد میشود.  در این دیدار اما کالدرون شاید دست به زوج خط دفاع خود در دیدار جام حذفی برابر صنعت نفت نزند و حسینی بار دیگر در کنار خلیل زاده مدافعان میانی تیم پرسپولیس را تشکیل بدهند. حسینی در آمادگی مطلوبی به سر میبرد و هنوز هم نقطه قوت خط دفاع پرسپولیس است. خلیل زاده هم که حضور رقیب سرسخت و ملی پوش را روی نیمکت حس میکند انگیزه های بسیاری برای تثبیت جایگاه خود دارد و در این دیدار با توجه به قدرت سرزنی مطهری، شجاع گزینه ی بهتری برای قرار گرفتن در ترکیب است.

 

1456408


در سمت راست خط دفاع شیری در وظایف دفاعی عملکرد قابل قبولی ارائه کرده و در سمت چپ با توجه به حضور اسماعیلی فر در نقطه روبرو شاید کالدرون باز هم از انصاری برای مهار او استفاده کند.


نورالهی و ربیع خواه در پست هافبک دفاعی در این دیدار نقش های مهمی را ایفا میکنند. اما در زمین حریف پس از لو رفتن توپ در حملات، در باز پس گیری سریع توپ چندان موفق ظاهر نشده اند. زیرا با باز پس گیری سریع توپ هم از وقوع ضد حمله جلوگیری میشود و هم باعث ادامه حملات و حفظ فشار بر تیم حریف میشوند.


مهدی ترابی یکی از موثر ترین بازیکنان لیگ تا به اینجای فصل است و در حملات پرسپولیس نقش محوری بازی میکند. بر خلاف ترابی که در آمادگی کامل به سر میبرد وحید امیری با دوران آمادگی خود فاصله گرفته است. این موضوع درباره علیپور نیز صدق میکند که همین موضوع باعث تضعیف خط حمله پرسپولیس شده است. آمادگی بدنی یکی از مشکلات پرسپولیس در این فصل است. یکی از دلایل قهرمانی پرسپولیس در فصول گذشته آمادگی بدنی این تیم نسبت به سایر رقبا بوده اما در این فصل کالدرون نتوانسته  با گذشت سیزده هفته از رقابت ها بازیکنانش را به اوج آمادگی برساند که حتما دلایلی داشته و از کالدرون انتظار میرود که این دلایل را برای هوادارانش توضیح بدهد.

 

1456409


پرسپولیس برای گرفتن سه امتیاز در اصفهان و راحت تر شدن کارش، به گل زود هنگام احتیاج دارد تا بتواند سایر تاکتیک های مورد نظر مربی را در زمین پیاده کنند، به جای آن که تمام نود دقیقه را در عصبیت زدن گل اول طی کنند. مانند دیدار برابر فولاد.

 

امیر فروزش

دیدگاه‌ها